Ont i ryggen när jag kör längre sträckor

Naturligtvis är träning svaret till mkt, men har du ont mellan skulderbladen är det ofta för att du är bättre tränad framtill.
Testa med ett gäng armhävningar, (för att värma) sen stretchar du bröst-och-axelmuskulaturen ORDENTLIGT.

Jag har haft ont sen 16 års ålder i hela ryggen.
Det som funkar är att om det är bröstrygg - stretcha bröst.
Ländrygg - stretcha höftböjare.

Ibland blir man förvånad, man tror inte på det, men efter att ha dragit ut ordentligt har jag gått från en räkliknande, sängliggande smälthärda av smärta till att kunna röra mig ok.

Så testa det, jag är nästintill säker på att det kan gå.

de kan vara när du håller i styret att skulderbladen trycks bakåt lite och då förekommer någon sort av klämmning av ngn nerv och kan bli så att du får ont, prova streching övningar för övre delen av ryggen kan hjälpa

Drar lite paralleller

När jag trampar vanlig cykel, min gubbacykel där man sitter rakt upp och nästan har styret i knät,
och tvingas ta i rejält då kan jag få smärta bakom vänster skulderblad. Svagaste sidan, är högerhänt?
Har försökt analysera detta och kommit fram till att jag spänner mig för mycket i rygg/skulderblad pga ställningen
vilken gör att man inte kan använda armarna i någon större grad när man trampar ifrån rejält med benen.
För att få ordentlig kraft till benen så krävs, tycker jag, en fast "förankring" av överkroppen till styret.
Min lösning här blir att skaffa ny trampcykel med en bättre förhållning gentemot styret.

Min analys stämmer ju lite överens med de andras teorier här om att man spänner sig för mycket/felaktigt i överkroppen även vid hojkörning.

Orsaken kan väl förmodligen beskrivas som en kombination av vinddrag, sporthoj (statisk körställning) och tid (för få pauser i körningen). Vill du stärka dina muskler runt skulderbladen (trapets) så prova att ligga på mage, en hantel i varje hand som du långsamt lyfter från horisontalplanet rakt ut ifrån kroppen och så högt över ryggen du kan och ned igen till utgångsläget. 3 x 15 ggr 3 ggr i veckan så klarar du längre tid i sadeln.

Nu har jag lite träningsvarianter att testa i alla fall.
Har egentligen tröttnat på att träna men vad gör man inte för sin stackars kropp.

Tack för tipsen i alla fall från alla och lycka till till alla andra som lider av skiten att bli av med problemet.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick