Ont I ryggen?

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
nopp
Flyttade massa 30-kilos block hela dagen lång för ungefär en månad sen. Ryggen kändes mör, men när jag väl kom hem så var det dags att träna ryggen. Körde tunga marklyft(vilket misstag), skivstångsrodd:gnissla o chinups.

Dagarna gick, men träningsvärken verkade inte riktigt vilja släppa. Efter ungefär en vecka konstaterade jag att jag antagligen sträckt något i ryggen, och jag bestämde mig för att vänta några veckor till för att se om det blev bättre. Det började gradvis bli bättre.

Sen kom Unholy alliance till Malmö. Komplett med allt köande stod jag upp cirka 7 timmar i sträck, med mycket våldsamt hoppande och ett antal pitslagsmål:yoparty . Bör även nämnas att jag är plattfotad, och inte använder hålfotsinlägg. Så när jag kom hem var det jävvligt obekvämt vad jag än gjorde. Kunde inte sova ordentligt. Samma visa dagen efter, men det släppte lite efter det, fast nu har det blivit mer eller mindre stagnerat.

Det känns obehagligt när jag sitter ner, en väldigt lätt smärta(om man ens kan kalla det så) längs nedre halvan av ryggraden. När jag sträcker mig åt olika håll känns detl i höger sida av korsryggen. Och om jag lutar mig bakåt så långt det går hugger det till rejält längs nedre halvan av ryggraden, mest koncentrat i just höger sida av korsryggen.

Ska ringa min sjukgymnast, men jag tänkte att jag kan väl fråga sporthojsfolket först, ni har ju massor av erfarenhet med alla möjliga kroppsliga skador:)
Kan jag kan ha fuckat upp ryggen permanent(typ dislokerat ngt i ryggraden) Eller låter det mer som ngt mer lindrigt som kan fixas med några(många) månaders sjukgymnastik?

Det suger att vara ung o dum:näsblod
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Låter som låsningar eller att någon/några kotor har hoppat på sniskan, har hänt mej x-antal ggr. Ett lättare ryggskott brukar man säga.

Har alltid fått gå till en naprapat eller kiropraktor för att fixa. Ju längre jag gått desto fler behandlingar tyvärr. Dock sker det mer sällan sedan jag började träna ryggen ordentligt.


// Ullis:cdevil
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Ullis skrev:
2626523
Har alltid fått gå till en naprapat eller kiropraktor för att fixa. Ju längre jag gått desto fler behandlingar tyvärr. Dock sker det mer sällan sedan jag började träna ryggen ordentligt.


// Ullis:cdevil

Det är därför inte jag vågar gå till dom. Känns som att när man väl börjar så kommer man bara få fortsätta. Har varit hos en kiropraktor förut och han sa att jag hade diskkompressioner. Blev hyfsat bra efteråt. Dock så kom det tillbaka rätt så snabbt. Nu så återkommer smärtan regelbundet. Det gör riktigt ont när jag ligger fel, står för länge eller får tryck på ryggen.
Vet någon om det finns nåt man kan göra?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Alicia skrev:
2626506 Kan man göra något åt diskkompressioner?
Ja. Är det riktigt illa kan det krävas operation men gör man något åt det i tid räcker det oftast med vila eller kanske några besök hos en kiropraktor/naprapat.


Edit: Träna mage och ryggmuskulatur är bra i förebyggande syfte. Tänk på hållningen så du inte står som en hösäck, och tänk även på hur du lyfter.
Mao, raka motsatsen mot hur jag gör :tungan
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag gjorde nåt liknande och hade ont på samma ställen som du, väntade ca 2 veckor på att det skulle bli bättre, men det blev det aldrig. gick till en naprapat 1 gång och sen gick det över :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har samma problem. Har ont i ryggen från och till. Blir bättre när jag tränar men om jag har ett uppehåll på typ en vecka så är det igång igen. Nu har jag haft ont konstant i två veckor.
Har hört att det tar en jävla tid att få en remiss till en ryggdoktor. Vad ska jag göra? Ska jag behöva gå till en privatdoktor som kostar multum?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Normal träning (men inte överansträngning) är det bästa. Strecha (stavning?) brukar funka också, men helst i kombination med träning.

Var rädda om era ryggar, inget kul när det börjar barka käpprätt. hade själv en hel del problem innan, men träning och strechning fixade biffen.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Zee skrev:
2626618 Normal träning (men inte överansträngning) är det bästa. Strecha (stavning?) brukar funka också, men helst i kombination med träning.

Var rädda om era ryggar, inget kul när det börjar barka käpprätt. hade själv en hel del problem innan, men träning och strechning fixade biffen.
Stretcha :mattias



/S. Pråkpolis

Edit: Jag håller med dig! Träna men gör det lagom. Ryggen är känslig.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag lägger mig inte på operationsbordet i första taget.

Har inte det bästa yrket, arbetar inom vården. Förekommer en hel del lyft. Försöker alltid tänka på att lyfta rätt med mera.

Tränar vattengympa, ute och promerar. Kör även en del jympapass plus ett 30minuters program där man kör mag och bålträning.

Borde självklart träna mer än vad man redan gör.


newstead skrev:
2626540 Ja. Är det riktigt illa kan det krävas operation men gör man något åt det i tid räcker det oftast med vila eller kanske några besök hos en kiropraktor/naprapat.


Edit: Träna mage och ryggmuskulatur är bra i förebyggande syfte. Tänk på hållningen så du inte står som en hösäck, och tänk även på hur du lyfter.
Mao, raka motsatsen mot hur jag gör :tungan
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Alicia skrev:
2626633 Jag lägger mig inte på operationsbordet i första taget.
...
När det har gått så långt så får dom bära dit dig så du slipper lägga dig där själv ;)

Prata med en tränare på nåt gym (alternativt en sjukgymnast) om hur du ska träna ryggen på lämpligaste sätt.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Något många inte tänker på, det är att stretcha lårmusklerna om man har tendens till ryggont. Låter kanske dumt, men korta lårmuskler innebär att ryggen drabbas.

Absolut bästa i längden, det är att träna mage & ryggmuskler. Bygga upp dem ordentligt. Har du redan riktigt bra ryggmuskler, då är det magen du får ge dej mer på.....annars orkar inte ryggen vilket fall som helt.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
[Tim] skrev:
2626602 Har samma problem. Har ont i ryggen från och till. Blir bättre när jag tränar men om jag har ett uppehåll på typ en vecka så är det igång igen. Nu har jag haft ont konstant i två veckor.
Har hört att det tar en jävla tid att få en remiss till en ryggdoktor. Vad ska jag göra? Ska jag behöva gå till en privatdoktor som kostar multum?

Jag har för mig att det kostade en hundralapp, max 2. Har du ett jobb kan de dra det som friskvård.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ullis skrev:
2626647 Något många inte tänker på, det är att stretcha lårmusklerna om man har tendens till ryggont. Låter kanske dumt, men korta lårmuskler innebär att ryggen drabbas.

Absolut bästa i längden, det är att träna mage & ryggmuskler. Bygga upp dem ordentligt. Har du redan riktigt bra ryggmuskler, då är det magen du får ge dej mer på.....annars orkar inte ryggen vilket fall som helt.
Precis! Balans ska det vara. Om en muskelgrupp är starkare än den andra belastas ryggraden snett med klämda diskar som följd.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Har haft "problem" med ryggen i flertalet år. Tipset som min naprapat gav mig va löpning. Dvs. belasta ryggen så man tränar upp muskelaturen runt omkring. Enl. honom kan jag träna ryggen bäst jag vill på andra sätt, men utan fullgått resultat. Löpning minst 30 min 2 ggr per vecka va medicinen enl. honom. Tilläggas att han är en erkänt duktig på det han gör & jobbar bl.a. för skidlandslaget och att hans tips är det enda som funkat för mig. Har inga som helst problem sålänge jag springer regelbundet.

Men givetvis tycker jag du ska söka hjälp i första hand. Fel träning kan säkert förvärra dina problem.
 

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
nopp
Men jag förvärrade/orsakade skadan när jag lyfte tungt, hur kan ytterligare träning hjälpa? Ni kanske menar träna lätt?
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Thoraby skrev:
2626711 Men jag förvärrade/orsakade skadan när jag lyfte tungt, hur kan ytterligare träning hjälpa? Ni kanske menar träna lätt?

Jag menar iaf inte att du ska träna nu. Gå till en kiropaktor/naprapat så de får dra/trycka grejerna rätt först....om de nu är det.
När du känner dej bra, då kan du börja träna dej i förebyggande syfte så du inte har lika lätt att skada ryggen i fortsättningen.
 

MC Doktorn

Guest
Träning av bålmusklerna "läs mag och rygg muskler" samt konditions träning är mycket bra för ryggen.

Man kan grovt indela rygg smärta i a) Lokaliserad enbart till ryggen eller b)strålar ut i benen med eller utan rygg smärtor.

Majoriteten av dom ofarliga rygg smärtorna går över i 90% av fallen inom 2v.

Utstrålande smärtor , feber ,maligniteter , oförmåga att kissa och bajsa och bortfall kraft är varnings flagg.
Äldre över 45 som aldrig haft ont i rygg, barn under 16 år etc

Om ni vill förkovra er http://www.praktiskmedicin.se/sjukdom.asp?sjukdid=785

mvh/Rygg doktorn
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top