Ont i vänster handled

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Sitter du snett?
Har du sned rygg (skolios)?
Testat en annan hjälm eller att vinkla hjälmen annorlunda?

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
har själv haft samma problem. men i mitt fal så blev det en ny kopplings vier (och en helt ny koppling oxå) men mitt kopplingshandtag var alldeles för tungt för att min hand skulle orka med lite stadskörning.

Men det kan vara många faktorer. tung koppling fel inställt handtag fel körställning.
Sen är handen överansträngd så får du ju lättare ont för mindre belastning

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
Håller med föregående och tror mest på att du inte förankrar tillräckligt i tanken. Vinkeln på handleden uppåt kan som sagt också vara en bov - kolla även hur vinkeln på handleden är i sidled. Handleden bör vara rak i båda vinklarna för att anstränga den så lite som möjligt. Om du inte redan gör det kan du spara ytterligare på handleden genom att strunta i kopplingen när du växlar upp :tummenupp

Återigen, tack för de bra tipsen! Massor att tänka på vid nästa tur =)

Uppväxlingar utan koppling, sliter inte det på lådan? :näsblod

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Återigen, tack för de bra tipsen! Massor att tänka på vid nästa tur =)

Uppväxlingar utan koppling, sliter inte det på lådan? :näsblod
Inte värre än en klumpig kopplingsväxling. Lägg ett lätt tryck på växelspaken, knyck till mjukt med gasen, avslag alltså, och vips så glider växeln i. Ju högre varv och hastighet, desto lättare brukar det vara. Men som med allt annat, övning ger färdighet! :fakta

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Mer vältränad högerhand? :rolleyes:

Som folk skriver, stor risk att du hänger för mycket på händerna. Men jag kan få ont om handskarna klämmer konstigt, eller om något annat ligger i kläm och gnider mot handleden. Det känns inte direkt, men efter ett tag på hojen kan det bli riktigt jobbigt. Vibrationer kan vara en bov i dramat också.

Kan ju bero på att du har hårväxt i handflatan.
Ett problem du får lära dig att handskas med. :tungan

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Inte värre än en klumpig kopplingsväxling. Lägg ett lätt tryck på växelspaken, knyck till mjukt med gasen, avslag alltså, och vips så glider växeln i. Ju högre varv och hastighet, desto lättare brukar det vara. Men som med allt annat, övning ger färdighet! :fakta

Beroende på hoj, se upp med växling utan koppling mellan ettan & tvåan, på mina åk resulterar det ofta i avgrundsvrål och tappad fart när friläget glider i istället :D

Det ger INGEN respekt vid rödljusen :D

Vad gäller värk i handleden, om det inte ger sig utan fortsätter även utan hoj finns det nåt som heter karpaltunnelsyndrom (reservation för stavning) som man bör kolla upp med läkare. Kan ju dock vara vanlig träningsvärk också, brukar få det första veckorna på säsongen varje år när frikopplingsmusklerna fått vila nån månad :)

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hade samma problem trotts att jag inte "vilar" på styret.. min lösning var att skruva ut kopplingsvajjern så kopplingen tar jävligt tidigit istället då försvann mitt problem med att få ont i handled, hand och underarm *små händer* :p

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Artros, fibromyalgi, senknarr, eller ledgångsreumatism?
Hittade detta på apoteket: Ledvärk flera dagar i rad? Då kan du prova Relifex som har långvarig effekt: 24 timmar.
(här kommer det bästa)
Om det finns någon annan orsak till dina ledbesvär än artros kan du behöva hjälp av en läkare
"- Jo doktorn jag får ont när jag växlar på hojen...

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Många bra tips i tråden. Undertecknad har inte det nämnda problemet men jag vill ändå passa på att flika in att en så enkel sak som att inte hålla hårt i styret kan hjälpa.

Testa att bara "lägga" händerna på styret med ett "öppet" grepp. Styra kan du göra med handflatans nedersta del. Tryck på höger handtag om du vill svänga höger eller använd handflatans översta del genom att dra i vänstra handtaget om du vill svänga höger.

//Johan

Tr1Me

Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
Ja, massor med bra tips! Det uppskattas verkligen!

Testade att hasa bak lite och märker att jag verkligen behöver jobba mer med benen som jag fått tips om. Tror detta kan bidra starkt till mindre belastning av handlederna.

Vidare märkte jag igår att min koppling är vriden lite för "högt" för min handled och jag får en onaturlig böj på handleden när jag kopplar. Så nu ska jag vinkla ner koppling och broms något, jobba på positionen på hojen och se hur det känns till en början.

Tack för alla bra tips!! :tummenupp

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det är lustigt det där med handledsont. På min tidigare Ducati SS satt/sitter man extremt framåtlutad och om man inte kniper med ben och använder rygg/mage ligger grymt mycket vikt på handlederna.
Dock fick jag aldrig ont när jag körde den. (Även på längre semesterresor).

Var i Norge nu på semestern. Körde min DR800 pga komfortskäl (mes, jag vet men jag skyller på frugan ibak) och fick helvetiskt ont i vänster handled på vägen hem. Med en helt upprätt körställning.
En polare hade också extremt ont i högerhanden på vägen hem också på en väldigt upprätt hoj (VX800).
Tror inte så mycket på vikt på handleden, mer konstiga vinklar.

Har fortfarande 3 veckor senare lite ont i handleden, känns speciellt när man lyfter tunga saker.

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
hadde samma problem...hjälpte att bara köra så mkt så möjligt och mkt stdskörning så försvinner det efter ett tag då handen tränas upp vet du.

gas gas e kalas:yoparty:tummenupp

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Lösning långsiktigt: Vila handleden i höst så att den repar sig. Köp sedan nåt från denna sida :
http://www.budo-fitness.cc/index.php?cPath=39_164

Behöver inte köpa dyra grejor för att träna vristen, vidare så tränar inte de där sakerna man klämmer på vristen, utan musklerna längre back i underarmen.

För att träna sidan av vristen lägg en yxa på golvet, greppa med en hand så långt bak du kan för att kunna lyfta den, sen lyfter du! Väldigt få personer kan lyfta en yxa genom att greppa den längst ut i skaftet.

För att träna den supinerade sidan av vristen ta en viktskiva på 5-15 kg (beroende på din styrka) och curla den med vristen - sk wristcurls.

Gör det här varje dag i en månad och du får minst dubbelt så starka vrister... kyl med is mellan passen om du får ont i lederna.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Vad gäller värk i handleden, om det inte ger sig utan fortsätter även utan hoj finns det nåt som heter karpaltunnelsyndrom (reservation för stavning) som man bör kolla upp med läkare. Kan ju dock vara vanlig träningsvärk också, brukar få det första veckorna på säsongen varje år när frikopplingsmusklerna fått vila nån månad :)

Det kan även vara De quervain. Det är en inflammation som kan drabba folk som gör små mekaniska rörelser upprepade gånger...
http://www.ltkalmar.se/lttemplates/Page____1293.aspx

Jag fick den diagnosen efter att ha haft ont i en månad. Det gjorde mest ont när tummen pressandes in mot mitten av handflatan men även när jag lyfte något med tummen pekandes uppåt. Läkaren (handkirurg) satte en kortisionspruta i senan i handleden ovanför tummen och jag skulle ha skena i fyra veckor. Det blev bra på mindre än två. :banana

Tr1Me

Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 929
Precis tittat på filmen med det passande namnet "Twist of the wrist II". Det är massor av saker jag behöver jobba på. Jag kör stelt som fan, hänger över styret, håller för hårt i styret samt jobbar helt fel med gasen. Fast till mitt försvar så har jag haft MC-kort i 2 månader bara =)

Nåväl, har massor att jobba på med min körteknik och är övertygad om att när jag väl lärt mig köra hoj "på riktigt" så kommer problemet lösa sig.

Har även justerat kopplingshandtaget nedåt en del, då det var för högt.

Styrkan i handlederna är inga problem med då jag tränar regelbundet. Behöver sannolikt bara följa de bra tipsen jag fått, samt träna på min körning.

Tack för tipsen och sov gott!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...