Ont utsida/baksida/i knä...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej Bullen, jag har ett problem!

Jag har vid enstaka tillfällen haft en smärta på utsidan av knäet om jag tex har överansträngt det under en kort period (haft dåliga löparskor tex).
Nu har jag pappaledig och ligger mest på golvet och bygger med klossar och tar några promenader, men nu börjar någon form av knäproblem komma tillbaka... även om jag tycker att jag inte överansträngt det på något sätt.

Symptomen är följande:
Ligger jag på rygg med vänsterbenet lätt böjt (hälen i marken), sedan trycker jag hälen emot marken lite hårdare då gör det svin-ont på utsidan av knäet eller baksidan av knäet.
Likaså om jag bara ligger på rygg och böjer på knäet i luften så är det riktigt j-kla besvärligt i knäet.
Denna smärta återkommer i diverse rörelser man gör med benet i det vardagliga livet och börjar bli fruktansvärt irriterande. Får känslan av att det bara blir värre och värre. Haft det någon månad nu.

Då jag är hyffsat kärnfrisk för det mesta så ger jag mig f-n på att detta kan botas med någon speciell stretchövning samt någorlunda vila.
Hur stretchar man lämpligast bort denna smärta i utsida knäet eller baksida knäet? Då jag inte kan säge exakt var det gör ondast så får jag väl kombinera flera stretchövningar antar jag.

:död

//KaliZ

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nu är inte jag läkare men det låter som samma trevliga symptom som jag har. Sk löparknä. Beror på senan på utsidan av benet, som kallas ITB. Jag kan bara springa tre km, sen börjar det. ITB-senan är lite för kort som gör att den ligger och skaver på sidan av knäet där det sitter en slemsäck. Den blir inflammerad och börjar göra ont som fan. Känns ungefär som om nån sticker in en kniv i sidan av knäet.

Kan botas med hjälp av en jävla massa stretchning. Jag fick bort det tillfälligt när jag orkade köra stretchövningarna men man ska eg stretcha 6 ggr om dagen och det orkar jag fan inte/har inte tid till. Av vad jag läste kan det också hjälpa med andra löpskor och till och med genom att knyta skorna på annat sätt. Men jag är skeptisk. Skulle tro att regelbunden stretch hjälper mest. Finns att googla fram övningarna.

När det väl har börjat måste du ta det lugnt ett tag så att inflammationen får lugna ner sig.

Min lösning - Springer sällan och med högre tempo eller i trappor. Vill ändå int ebli nån senig maratonlöpare utan bara på pumpen att jobba.

Lycka till!

(Obs. Det är inte farligt och inget har gått sönder. Så det är ju iaf lite positivt) :)

(Obs2. Detta är vad jag minns sedan jag självdiagnosticerade mig. Kan minnas lite fel.)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Nu är inte jag läkare men det låter som samma trevliga symptom som jag har. Sk löparknä. Beror på senan på utsidan av benet, som kallas ITB. Jag kan bara springa tre km, sen börjar det. ITB-senan är lite för kort som gör att den ligger och skaver på sidan av knäet där det sitter en slemsäck. Den blir inflammerad och börjar göra ont som fan. Känns ungefär som om nån sticker in en kniv i sidan av knäet.

Kan botas med hjälp av en jävla massa stretchning. Jag fick bort det tillfälligt när jag orkade köra stretchövningarna men man ska eg stretcha 6 ggr om dagen och det orkar jag fan inte/har inte tid till. Av vad jag läste kan det också hjälpa med andra löpskor och till och med genom att knyta skorna på annat sätt. Men jag är skeptisk. Skulle tro att regelbunden stretch hjälper mest. Finns att googla fram övningarna.

När det väl har börjat måste du ta det lugnt ett tag så att inflammationen får lugna ner sig.

Min lösning - Springer sällan och med högre tempo eller i trappor. Vill ändå int ebli nån senig maratonlöpare utan bara på pumpen att jobba.

Lycka till!

(Obs. Det är inte farligt och inget har gått sönder. Så det är ju iaf lite positivt) :)

(Obs2. Detta är vad jag minns sedan jag självdiagnosticerade mig. Kan minnas lite fel.)

Mmmm jag misstänkte det var något sånt här. Har haft löparknä tidigare, men då hade jag som var överansträngt knäet. Nu tycker jag mig inte ha gjort det, men det kanske kostar mera än vad man tror att krypa runt på golvet om dagarna (resa sig sedan ner igen, resa sig sedan ner igen, resa sig sedan ner igen).

Då jag började få känningar så växlade jag över till dem styva löparskorna som snöras stenhårt, just för att dessa senor ska avlastas något.
Ska nog börja stretcha lite regelbundet (tid har jag :)) och se om det vänder.

Tack för svaret.

//KaliZ

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Mmmm jag misstänkte det var något sånt här. Har haft löparknä tidigare, men då hade jag som var överansträngt knäet. Nu tycker jag mig inte ha gjort det, men det kanske kostar mera än vad man tror att krypa runt på golvet om dagarna (resa sig sedan ner igen, resa sig sedan ner igen, resa sig sedan ner igen).

Då jag började få känningar så växlade jag över till dem styva löparskorna som snöras stenhårt, just för att dessa senor ska avlastas något.
Ska nog börja stretcha lite regelbundet (tid har jag :)) och se om det vänder.

Tack för svaret.

//KaliZ

Om du inte vet hur du stretchar ITB så googla som sagt övningarna. Lite mer komplicerade än de gamla klassikerna man hastar igenom när man tränar fotboll. Hoppas du blir av med eländet i alla fall.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA