Opel Frontera 3,2, nåt å ha?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tjo bullen, har kikat runt lite på blocket efter vinterbil.
Fastnade lite för en Frontera till bra pris som tomatlådan troligen rasat på. Bortsett från lådan så såg bilen fräsch ut.

Nån som vet nåt om dessa? Har googlat runt lite å har kommit fram till att komforten inte e nåt häpnadsväckande men att de e en robust å bra bruksbil.

Främst e de 4x4 som lockar då ja bor ute på vischan...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den får ju vara riktigt billig, men bra bilar om man bortser från rosten.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ska ringa å snacka lite me ägaren imorrn så får ja se hur de låter.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Givetvis va bilen såld när ja fick tag i ägaren, har även hunnit ringa på en Cherokee diesel som gick 3 min innan ja ringde... Ja kanske e lättretad men ja avskyr när saker ja vill köpa redan e sålda :huvet... Ford explorer har väl inte lågväxel heller? Tips på annan 4x4 me lågväxel som man kan spana efter?
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
En kollega har en cherokee som han inte behöver, kan det vara nåt? Törstig v8 i.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Suzuki Grand Vitara t.ex.
Eller vänta nu, hade den lågväxel?
Well, Land Rover Defender har det iaf.

Hittar du en defender för tio lök så hojta, men disco och range Rover har det dom med. Dom kan man hitta för kaffepengar, lustigt det där med defenderns andrahansvärde..
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Jag har en Trailblazer till salu, fast den är ju dyrare än 10k förstås. Men perfekt ute-på-vischan bil...

//Pelle
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
En kollega har en cherokee som han inte behöver, kan det vara nåt? Törstig v8 i.
Du skulle ju kunna höra hur skicket e samt va han vill ha iaf, bara å langa pm sen :tummenupp

Jag har en Trailblazer till salu, fast den är ju dyrare än 10k förstås. Men perfekt ute-på-vischan bil...

//Pelle

Mnjaa, dels verkar den såpass ny att den e för dyr. Sen saknar väl den oxå lågväxel?
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Du skulle ju kunna höra hur skicket e samt va han vill ha iaf, bara å langa pm sen :tummenupp



Mnjaa, dels verkar den såpass ny att den e för dyr. Sen saknar väl den oxå lågväxel?

Den har lågväxel, sjukt stark. Men som du säger, den är nyare och dyrare förstås. :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Glöm inte kamremsbytet på Opels V6:eek:r. 2,5 an jag hade skulle den bytas på var 6-tusen mil..

Har du kollat Volvo valp eller 303, de är framkomliga och har enkel teknik.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Givetvis va bilen såld när ja fick tag i ägaren, har även hunnit ringa på en Cherokee diesel som gick 3 min innan ja ringde... Ja kanske e lättretad men ja avskyr när saker ja vill köpa redan e sålda :huvet... Ford explorer har väl inte lågväxel heller? Tips på annan 4x4 me lågväxel som man kan spana efter?
Vet några som hade en frontera men drivningen pajade två ggr för dom. Sen sålde dom den och skaffade en Wrangler istället. Aldrig strulat men drar duktigt med soppa.

Cherokee diesel ska man akta sig för. Extremt klena topplock. Annars en riktigt vettig bil på många sätt. Drar inte så mkt bränsle.

Vad ligger budgeten på och hur gammal får bilen vara? Kan annars rekommendera 80-tals-patrol med 3,3 l rak gjutjärnsdiesel, en fin blandning mellan bil och traktor. ;P Dock rätt rostiga så klart.

Annat alternativ är ju Toyota 4runner, dock endast V6.

Har själv Nissan terrano II och är mkt nöjd.
 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu har ja precis kommit innanför dörren efter en resa neråt Blekinge, me mej hem fick ja en Grand Cherokee -00 :yoparty...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Givetvis va bilen såld när ja fick tag i ägaren, har även hunnit ringa på en Cherokee diesel som gick 3 min innan ja ringde... Ja kanske e lättretad men ja avskyr när saker ja vill köpa redan e sålda :huvet... Ford explorer har väl inte lågväxel heller? Tips på annan 4x4 me lågväxel som man kan spana efter?

Jo Explorer har lågväxel, iaf på min -99 (95-01 är samma generation). Har den som andrabil och är riktigt nöjd, bruksig och okomplicerad bil. Rullar bekvämt, är hyfsat snål, lastar massor och tar sig fram överallt praktiskt taget. Inte lika rostkänslig som Cherokeen och jag sätter några spänn på att kvaliteten är bättre än Chryslers.

Några grejor att tänka på när du letar Explorer (jag pratar då generation 2, 95-01)

Satsa på ex med 4 liters SOHC motorn/X motorn som kom från -97. 95-96 har en stötstångsmotor ( P) som är känsligt för överhettning pga bristfälligt kylsystem. Tappar bilen kylvattner spräcker du topplock och packningar. Finns en 5,0l V8 också men den är sällsynt

Kamkedjesträckarna är viktiga att hålla koll på. Rasslar det är det dags att byta, knackar det som en diesel så är ett motorhaveri nära förestående.

Går motorn ojämnt på tomgång är det sannolikt insugspackningarna som gett med sig. De sitter utsatt och torkar och krymper över tid. Byts samtidigt med kamkedjesträckarna.

Ska du dra är oljekvaliteten för lådan enormt viktig. Det är ingen dålig låda men det kräver lite kärlek.
Ford rekommenderar Mercon V olja men många verkstäder/glada hemmamekare häller i vanlig bulk ATF vilket väsentligt ökar risken för överhettning och ras (svindyrt) Köp ingen bil som dragit mkt utan att få svart på vitt att lådan fått juste olja enligt de intervaller som krävs.

Annars kan jag varmt rekommendera Explorer:tummenupp
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Jo Explorer har lågväxel, iaf på min -99 (95-01 är samma generation). Har den som andrabil och är riktigt nöjd, bruksig och okomplicerad bil. Rullar bekvämt, är hyfsat snål, lastar massor och tar sig fram överallt praktiskt taget. Inte lika rostkänslig som Cherokeen och jag sätter några spänn på att kvaliteten är bättre än Chryslers.

Några grejor att tänka på när du letar Explorer (jag pratar då generation 2, 95-01)

Satsa på ex med 4 liters SOHC motorn/X motorn som kom från -97. 95-96 har en stötstångsmotor ( P) som är känsligt för överhettning pga bristfälligt kylsystem. Tappar bilen kylvattner spräcker du topplock och packningar. Finns en 5,0l V8 också men den är sällsynt

Kamkedjesträckarna är viktiga att hålla koll på. Rasslar det är det dags att byta, knackar det som en diesel så är ett motorhaveri nära förestående.

Går motorn ojämnt på tomgång är det sannolikt insugspackningarna som gett med sig. De sitter utsatt och torkar och krymper över tid. Byts samtidigt med kamkedjesträckarna.

Ska du dra är oljekvaliteten för lådan enormt viktig. Det är ingen dålig låda men det kräver lite kärlek.
Ford rekommenderar Mercon V olja men många verkstäder/glada hemmamekare häller i vanlig bulk ATF vilket väsentligt ökar risken för överhettning och ras (svindyrt) Köp ingen bil som dragit mkt utan att få svart på vitt att lådan fått juste olja enligt de intervaller som krävs.

Annars kan jag varmt rekommendera Explorer:tummenupp

Ringde på en billig Explorer som va tyst i motorn å va i fint skick, givetvis skulle en kille komma å kika på den samma dag så ja slog te på en Cherokee ändå, -00 Limited... Man får mycket bil för pengarna måste ja säga, nu viner de i framaxeln på min men fick me en uppsättning axlar så de e ju bara å byta. Att den kostade mej 23k me 18k mil på mätaren gör inte saken sämre :)... Finns liiiiite rostbubblor på vänster bakskärm, annars rostfri... Hur mycke el som helst i bilen dock men allt funkar hittills iaf...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top