Operation mot synfel?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Håller på och strular med linser nu, funkar kanonbra i 1 dygn sedan börjar det skava och jäklas och ha sig.

Sist hette det att "Du har en annan ögonform än normalt" och att "Du kanske är allergisk mot linsvätskan" varpå jag börjar bli lite less.

Vilka här har opererat bort sitt synfel? Pris/Resultat och några bieffekter på det? Typ torra ögon eller något annat irriterande?

Har kompisar som gjort det med bra resultat.

En kompis gjorde det för några få dagar sen. Hans högeröga krånglade lite och rann som fan i början men nu efter några dagar så tror jag det är bra. Priset tror jag var ca: 25000kr.

Jag Lasik-opererade mina ögon i somras hos Dr Timo Koskela i Umeå, http://www.koskela.com/ . Det kostade ca för mig ca 22000 kr gör båda ögonen och jag är supernöjd :tummenupp

Innan operationen hade jag rent katastrofal syn, - 6,75 på höger och - 4,75 på vänster, eller på svenska, jag kunde inte läsa den största bokstaven längst upp på syntavlan :3freak

Nu, ca ett ½ år efter operationen har jag 1,2 på båda ögonen, man brukar räkna 1,0 som "perfekt" syn :D

Operationen tog ca 20-25 minuter för båda ögonen och kändes ingenting. Efteråt fick man vila med ögonen stängda i 1 timme innan man fick åka hem. Dagen efter mättes min syn till 1,0 på vänster och 0,8 på höger och vips fick jag köra bil utan glasögon!!!

Sedan var det under en veckas tid en massa droppar til höger och vänster, antibiotika, cortison osv. Och sedan vanliga tårdroppar i ca 1 månad då man blir lite torr i ögonen efteråt men annars inte ett enda problem
:tummenupp

Jag kan inte nog rekommendera operation men sök lite på internet så du får mer info innan du bestämmer dig.

M.v.h. Ralf. Edit: Jag fick även lite sämre mörkerseende, men det var det värt.

Last edited:
Peccus skrev:
Håller på och strular med linser nu, funkar kanonbra i 1 dygn sedan börjar det skava och jäklas och ha sig.

Sist hette det att "Du har en annan ögonform än normalt" och att "Du kanske är allergisk mot linsvätskan" varpå jag börjar bli lite less.

Vilka här har opererat bort sitt synfel? Pris/Resultat och några bieffekter på det? Typ torra ögon eller något annat irriterande?

Går i samma funderingar...linser funkar iofs bra för mig men jag är så jälva less på dom (har hållt på med skiten i ~10 år :huvet )...

Iaf min brorsa har gjort det relativt nyligen och han är riktigt nöjd...då hade han tydligen lite svårare fel också brytningsfel och sånt.

Så du har inga "bieffekter" av operationen då? Som reducerad tårvätska eller så? Hade en kompis som gjort samma operation och han klagade ibland på att ögonen blev torra.

Peccus skrev:
Så du har inga "bieffekter" av operationen då? Som reducerad tårvätska eller så? Hade en kompis som gjort samma operation och han klagade ibland på att ögonen blev torra.

Jo, det var den enda bieffekten som jag märkte någonting av. Men jag lade upp det så att jag med jämna mellanrum under dagen droppade i ögondroppar innan jag fick torra ögon. På morgonen när man vaknade var det allra första man ville göra att droppa i ögondroppar, då var det väldigt torrt och irriterat men det gick över så fort man droppade i dropparna.

Väldigt många gånger ordet droppar användes i detta inlägg? :D

NakenBandit skrev:
Jo, det var den enda bieffekten som jag märkte någonting av. Men jag lade upp det så att jag med jämna mellanrum under dagen droppade i ögondroppar innan jag fick torra ögon. På morgonen när man vaknade var det allra första man ville göra att droppa i ögondroppar, då var det väldigt torrt och irriterat men det gick över så fort man droppade i dropparna.

Väldigt många gånger ordet droppar användes i detta inlägg? :D
Är denna bieffekt något du fortfarande dras med eller gick det över?

Peccus skrev:
Är denna bieffekt något du fortfarande dras med eller gick det över?

Jag slutade efter en månad att använda ögondropparna regelbundet( 3-4 ggr per dag) för att sedan bara använda de när det behövdes vilket inte var ofta, kanske en gång varannan dag. Efter tre månader hade jag inga som helst behov av dom och har efter det inte haft något enda besvär.

/ Ralf

Nu är det gjort!!! :)

Håller på med en massa olika droppar nu... (tårersättning, antiinfektion och läkningshjälpande) och jag måste ha skydd för ögonen på natten. Såg redan dagen efter (i torsdags) 1.0 på båda ögonen!

Vågar dock inte rekommendera det ännu men det känns jäkla bra för tillfället iaf!

en bieffekt är försämrat mörkerseende med några enheter, men inte jättefarligt. Skaffa extraljus till vinterbilen så funkar det.

Annars inga problem. Jag funderar själv på ICL, eftersom Lasik inte gick på mina ögon.

Last edited:
Polaren är i Colombia ett år nu.

Han berättade för några månader att han laseropererade sina ögon där nere.
Blev helnöjd, och gick på ca: 7000:-

Så om man vågar, så kan man ju kombinera semester & ögonoperation, med tanke på den enorma prisskillnaden.

War-psycho skrev:
Polaren är i Colombia ett år nu.

Han berättade för några månader att han laseropererade sina ögon där nere.
Blev helnöjd, och gick på ca: 7000:-

Så om man vågar, så kan man ju kombinera semester & ögonoperation, med tanke på den enorma prisskillnaden.

Det är ju lite lurigt dock då det är endel uppföljningar och återbesök för att hela tiden ha koll på om det läker/går bra...

Psykfall skrev:
Det är ju lite lurigt dock då det är endel uppföljningar och återbesök för att hela tiden ha koll på om det läker/går bra...

Det måste ju gå att muta läkaren här hemma så man kan få göra dessa återbesök här? I det långa loppet tjänar man nog på det iaf.

Min bror har gjort det och är nöjd. Jag vill också göra det men är för mesig just nu. Jag är rädd för att det ska göra ont eller vara obehagligt. Vad jag har förstått det som så gör de något mekaniskt ingrepp först för att förbereda ögat. Att inte vara sövd och kunna, eller TVINGAS, se när de petar saker i ögonen på mig låter som en mardröm. :( :skrämd
Skulle bli glad om någon här kan berätta lite mer precis hur det går till?

Peccus: Vågar du så gör det direkt. :) Det blev inte riktigt bra när min bror gjorde sin första operation, men han fick en ny tid ganska snabbt och efter andra gången blev det perfekt.

Jag gjorde operationen -96 och har hela tiden varit helnöjd, på den tiden tog det längre att läka och man gjorde ett öga i taget.
Enda bieffekter jag märkt var i början kunde jag se strålar runt ljus och lampor (försvann gradvis under dom första åren) och att jag är lite ljuskänsligare men gillar att ha solglasögon iaf så :)
Har aldrig ångrat att jag gjorde den operationen. Så skönt att slippa allt stök med linser etc.

Psykfall skrev:
Nu är det gjort!!! :)

Håller på med en massa olika droppar nu... (tårersättning, antiinfektion och läkningshjälpande) och jag måste ha skydd för ögonen på natten. Såg redan dagen efter (i torsdags) 1.0 på båda ögonen!

Vågar dock inte rekommendera det ännu men det känns jäkla bra för tillfället iaf!

Var gjorde du din operation? Jag gjorde min hos vårda ögonklinik, och är hur nöjd som helst. Har inte haft några besvär alls efter operationen..
Någon skrev att han inte kunde läsa översta raden på tavlan, när jag mönstrade såg jag inte ens tavlan så det blev finger läsning på tre meters håll istället!!

amullo skrev:
en bieffekt är försämrat mörkerseende med några enheter, men inte jättefarligt. Skaffa extraljus till vinterbilen så funkar det.

Annars inga problem. Jag funderar själv på ICL, eftersom Lasik inte gick på mina ögon.

En på jobbet kan inte åka bil när det är mörkt efter operation eftersom han blir bländad av alla ljuskällor. Det är nu ett antal år sen han gjorde operationen.

Jag tänkte göra den förut men när de visade vad "körkortssyn" är, vilket de garanterar att man får efter, så var jag inte intresserad längre.
Läser 2.0-raden med linser utan problem.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back