Operation mot synfel?

NakenBandit skrev:
Jag Lasik-opererade mina ögon i somras hos Dr Timo Koskela i Umeå, http://www.koskela.com/ . Det kostade ca för mig ca 22000 kr gör båda ögonen och jag är supernöjd :tummenupp

Innan operationen hade jag rent katastrofal syn, - 6,75 på höger och - 4,75 på vänster, eller på svenska, jag kunde inte läsa den största bokstaven längst upp på syntavlan :3freak

Nu, ca ett ½ år efter operationen har jag 1,2 på båda ögonen, man brukar räkna 1,0 som "perfekt" syn :D

Operationen tog ca 20-25 minuter för båda ögonen och kändes ingenting. Efteråt fick man vila med ögonen stängda i 1 timme innan man fick åka hem. Dagen efter mättes min syn till 1,0 på vänster och 0,8 på höger och vips fick jag köra bil utan glasögon!!!

Sedan var det under en veckas tid en massa droppar til höger och vänster, antibiotika, cortison osv. Och sedan vanliga tårdroppar i ca 1 månad då man blir lite torr i ögonen efteråt men annars inte ett enda problem
:tummenupp

Jag kan inte nog rekommendera operation men sök lite på internet så du får mer info innan du bestämmer dig.

M.v.h. Ralf. Edit: Jag fick även lite sämre mörkerseende, men det var det värt.

Funderar också på att göra det hos Koskela. Hur är dom där? Fixar man båda ögonen på en gång? Finns det olika metoder?

Sådär, det var alla frågor ;)

Sanoj skrev:
Var gjorde du din operation? Jag gjorde min hos vårda ögonklinik, och är hur nöjd som helst. Har inte haft några besvär alls efter operationen..
Någon skrev att han inte kunde läsa översta raden på tavlan, när jag mönstrade såg jag inte ens tavlan så det blev finger läsning på tre meters håll istället!!

Japp, vårda ögonklinik. De verkar vara väldigt bra där! :)

jawohl skrev:
Funderar också på att göra det hos Koskela. Hur är dom där? Fixar man båda ögonen på en gång? Finns det olika metoder?

Sådär, det var alla frågor ;)

Jag tycker de var jäkligt trevliga,effektiva och snabba. De gör olika operationer men har ingen aning om de andra, Lasik funkade för mig iaf
:tungan

Jag fixade bägge ögonen på samma gång och det tog sammanlagt 25 minuter för operationen. Innan var det ½ timme för att de trevliga pillrena skulle börja göra en lugn och efter operationen en timmes vila innan de kollade hur det såg ut. Sedan återbesök dagen efter för ny koll.

Nu är det snart 9 månader sedan jag gjorde det och allt har bara funkat klockrent :banana

Ralf

Jag gjorde en lasiks-operation i brasilien för lite över ett år sen det gick på 5000:-
Det var den bästa investeringen jag någonsin gjort.

Har man inte opererat ögonen än och man har råd så är det bara att ringa doktorn och beställa tid :)

Det dom gjorde med mig var, (förutom synundersökningen)
ögondroppar med lokalbedövning, 2 ggr, sen in och lägga sig på britsen.
när man ligger där sätter dom in en hållare som håller isär ögonlocken som är förvånansvärt ickeobehaglig :)
sen sätter dom fast en "sugkopp" med kniv (enda momentet som var obehagligt, det gjorde lite ont och det kändes som om ögat fått extra vätska i sig)
do snitta upp ett lock, det känns inte överhuvudtagen man märker det bara för det blir suddigt som fan.

sen började dom bränna med lasern, känns inget heller men det stinker,typ bränt kött :)

sen när dom är klara lägger dom tillbaka locket och tar nästa öga och gör om proceduren, tog en ½timme för allt.

Efteråt så gjorde det ont när bedövningen släppte, typ som om man fått lite peppar i ögonen. Men det gick över på någon timme, och nu har jag bättre syn än vad jag hade med linser :)

Har tom lyckats förtränga att jag höll på med linserna dagligen i 20 års tid :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back