Optimal hoj för uppkörning (tung mc)?

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
Jag körde upp på Suzuki B-King och funkade prima!
enda som fanns att anmärka på var konbanan där det inte fanns tillräckligt med svängradie på bågen och som leder till DISPENS! =)
så med 2-3 meter utanför angivna linjer vart det väldigt lätt och inger lite respekt på banan då både elever och lärare var mer intresserad av bågen än körningen.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
jag körde upp på en Fireblade, vilket också har mkt dålig svängradie för lågfarts konbanan, men jag är övertygad om att alla hojar är lätta att köra upp med bara man tränar lite, och framförallt att man blir van den cykeln man ska köra upp med.
Att träna på en cykel och köra upp på en annan tex. är de dummaste man gör.. tror jag..
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Jag körde upp på trafikskolans BMW F650GS -08. Jo då, den funkar för tung obegränsad då motorn är på 798 cc. Den är som byggd för uppkörning, Låg sitthöjd, upprätt körställning och låg vikt. Med ABS så går bromsprovet lekande lätt. :)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag med, skitbra balans i den samt att styrradien är helt okej... otroligt skön och hållbar hoj...

Japp när jag blir gammal(gud förbjude) så köper jag nog en africa twin och åker på grus tillsammans med GuW fast då är väl han närmare 80-90 närmare.
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Honda CB750
Suzuki GSX750
Kawasaki ZR-7

3 olika hojar att köra upp på.
Körde själv på Hondan, en sleten mannick som rullat över 4000 övningskörningsmil :skrämd
 

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gsx 750F
Utmärkt! Är det viktigt med årsmodell förresten, alltså att hojen är hyfsat modern? Har hört att äldre hojar ofta är mer svårkörda bland annat pga. att svängradien i regel är större
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag skulle säga att din egen mycket väl kan funka, även om det kanske finns ännu bättre. Och årsmodellen i sig är inget mått på hur bra en hoj är till detta ändmål.

Av modernare hojar är Yamaha TDM lättmanövrerad som få. Honda CB750 anses av några vara omodern och "gammalt skit", men att den är en optimal uppkörningshoj är välkänt, och det är oerhört många som tagit kortet med en sådan.
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Jag körde upp på trafikskolans BMW F650GS -08. Jo då, den funkar för tung obegränsad då motorn är på 798 cc. Den är som byggd för uppkörning, Låg sitthöjd, upprätt körställning och låg vikt. Med ABS så går bromsprovet lekande lätt. :)

Körde också upp på en såda, asbra!
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
jag körde upp på en cbf1000 klockren hoj med abs =) men cb1000r kommer bli en suverän uppkörningshoj =) :yoparty :yoparty :yoparty
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
ABS = Check
Rätt så lätt = Check
Bra vändradie = Check

Så en streethoj som är relativt lätt med ABS = perfekt för uppkörning. Körde upp på min Hornet, fast den är lite för liten för tung... men en CB1000R kanske :tummenupp
 

Gsx1100F

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
!
Hoj
!
Intruder 800

körde upp med en GSX1100F -95

hade övat med en Intruder 800 också..
och vågar säga att den är mycket enklare att krypa runt med
i konbana.....
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
helt klart en boss hoss :D; fan va ball om du kommer me en sån till uppkörningen, klarar ju kubikkravet iaf ;)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Själv övade jag mest med en äldre cbr 600f och även lite med en Honda Superblackbird 1100 xx.
Körde upp med Blackbirden då 600cc inte dög för tung behörighet. Inte det lättaste uppkörningshojen, men träning ger färdighet. :tummenupp :)

Reaktionen och minen från vv gubben var oförglömlig. haha :D
"Och du ska köra upp på den där" :va småflin "det blir intressant, men kommer säkert gå bra, lycka till".
 

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XT660X-09
Tog svärfarsans pärla, Honda VF1000 från 84.(körde upp privat)
Kalas hoj, den är ju urstark på låga varv, så gasen rörde man knappt vid kryppkörningen:tummenupp
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Att gamla hojar har dålig svängradie stämmer nog inte.
Har en bekant som ska låna min gammelhoj (Yamaha XS 850 -80) och köra upp med. Han har tränat en gång hitills med den, samt ett antal gånger med sin sporthoj. Satte lågfarten vid första försöket med min relik. Går inte lika enkelt med sporthojen.
Upprätt körställning, bra svängradie och hyfsat brett styre så är det lugnt.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Själv övade jag mest med en äldre cbr 600f och även lite med en Honda Superblackbird 1100 xx.
Körde upp med Blackbirden då 600cc inte dög för tung behörighet. Inte det lättaste uppkörningshojen, men träning ger färdighet. :tummenupp :)

Reaktionen och minen från vv gubben var oförglömlig. haha :D
"Och du ska köra upp på den där" :va småflin "det blir intressant, men kommer säkert gå bra, lycka till".
:) Kan tänka mig reaktionen.
Blackbirden är ju något av ett flaggskepp när det gäller snabba missiler om jag förstått rätt!:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top