Orange nyckel saknas, KTM 990

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Har nyss blivit ägare till en KTM SMR 990 och behöver nu få lite ljus kastat på en fråga.

När jag köpte hojen så tyckte jag att jag gjorde allt rätt. Jag kollade skicket på hojen, bläddrade igenom alla tillhörande papper, och eftersom allt detta såg rätt ut så slog jag till.

Men någonstans i hasten missade jag att kolla om jag fick med den orangea nyckeln och det tillhörande kodkortet. Jag hade helt enkelt missat att detta skulle finnas, så det var inget jag frågade efter.

Nu till min fråga; Hur rökt är jag? Är det helt kört, eller finns det någon väg runt detta?
Just för tillfället är det ingen större fara då jag fick med en reservnyckel, men jag skulle ändå vilja ändå ordna allt innan jag eventuellt sitter i skiten.

Jag har varit i kontakt med ägaren innan mig och frågat om han möjligtvis hade nyckeln kvar hemma någonstans, men jag hade fått allt som tillhörde hojen och någon orange nyckel hade han inget minne av att han haft.
Jag har begärt ut en lista på samtliga tidigare ägare och tänkte kontakta dessa för att se om någon kan sprida ljus över detta, eller om jag åtminstone bestämma var/när nyckeln försvann.

Det jag tycker är så förvånande är hur man kan slarva bort den viktigaste delen, medans alla andra papper och tillbehör finns kvar. Servicebok med leveranskort, kvitton på servicar, reservnyckel (svart) och t.o.m. en KTM-penna ligger fint på sin plats i tygfoldern.

Tips, råd, synpunkter och allmänna åsikter tas emot med öppna armar. Shoot!

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
Ska det finnas orange nyckel även till Superduke 990? Isåfall fattas min också. Visste inte ens att det skulle finnas en, utan kör med en svart (reserv?)
Vad är problemet med om den är borta då? Stöldrisk?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ska de ens vara någon?
Jag hade en smr950 med 2st svarta originalnycklar från ny.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
@Barbagnu

Den oranga nyckeln används vid aktivering av nya/gamla nycklar.

ktm orange nyckel.jpg

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Jag har en superduke 08a och har ingen orange nyckel men jag har ett nyckelkort. Dock så fick jag en blank nyckel till hojen som jag gick och slipa till och den funka fint! Så på min behövdes ingen orange nyckel.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Här kan du se vissa uppgifter om ditt fordon gratis, och andra kan du betala för att få ut.
Jo, jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen och bett att få ut samtliga tidigare ägare.

Ska det finnas orange nyckel även till Superduke 990? Isåfall fattas min också. Visste inte ens att det skulle finnas en, utan kör med en svart (reserv?)
Vad är problemet med om den är borta då? Stöldrisk?
Börjar bli osäker på om det verkligen har funnits någon över huvud taget. Som nämns ovan så används den för att koda nya nycklar, om man t.ex. tappat bort de andra.

Ska de ens vara någon?
Jag hade en smr950 med 2st svarta originalnycklar från ny.
Har mest fått utländska träffar när jag googlat i ämnet, så jag vet inte hur det egentligen är på Svenska modeller. Gissar (observera att detta endast är en gissning) att det hänger ihop med om nycklarna är försedda med chip eller ej och om immobilizer finns på hojen.

Kolla i manualen eller hämta den på KTMs hemsida, där lär ju framgå om det finns en orange nyckel eller ej.
Enligt manualen ska den finnas, men manualen är på engelska så det kanske finns avvikelser mot svenska modeller.

bempa10

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
KTM 990 SMR
Har en KTM 990 SMR -12 och den finns det en orange nyckel till. Tror du måste ha den om du ska aktivera en ny nyckel då det är stöldskydd på hojen.

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Ring KTM. Begär en Kod Nyckel. På ditt Chassi Nummer. Har du tur så har dom sparat uppgifterna. (Har Funkat Förr).. Och JA Det ska vara Orange/kod Nyckel Till SMR 09-13. Samt Även SMT Modellerna.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
såvitt jag vet så fanns det inget orange nyckel när jag köpte min begagnade SD -08 via en handlare. Jag hittade då ingen i väskan när jag sålde den och där har allting legat orört under tiden jag hade hojen.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Det verkar ju som om detta är mer eller mindre slumpmässigt huruvida man fått en orange nyckel eller ej. Får nog ta ett samtal till KTM i morgon och fråga dem hur det egentligen ska vara.

Som sagt är det sådan pedantordning på alla andra papper att jag tycker det är lite märkligt om någon slarvat bort bara nyckeln och inget annat.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag hade en ny 990 SD -08 & jag minns inte att jag hade ngn orange nyckel.
Betyder iofs inte att det ej fanns ngn.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Har nu precis pratat med KTM och de säger att det ska ha funnits en orange nyckel och ett kodkort till min hoj. Det ska tydligen vara så att detta ska finnas på alla modeller som har immobilizer, precis som jag misstänkte.

Då blir det till att jaga runt bland tidigare ägare för att se om någon har prylarna ligger kvar någonstans.

Märkligt ändå att så många här inne verkar sakna dessa bitar precis som jag. Är folk verkligen så slarviga att man i så många fall tappar bort så viktiga delar?

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Samma här. köpte en splitterny super hertig för några år sedan, ingen orange nyckel ingick:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha