Konstigt nog är det så att om man framför ett fordon som är avställt, oreggat eller på annat sätt ej avsett för trafik så får man bara böter för framförande av fordon utan att erlagt fordonsskatt. Detta går före det andra. Om det är ett fordon som inte behöver betalas skatt för(ett oreggat t.ex) så får man böter för olovligt framförande av fordon eller vad det nu heter. Böterna är låga och du får inte för alltihop utan bara för en. Olovlig körning blir det bara om man inte har körkort för den framförda fordonstypen.
TFF blandar sig inte i såvida du inte ställer på ett fordon utan att ha försäkring. Om du frmför ett avställt fordon och krockar så går dock TFF in och funkar som trafikförsäkring med en själrisk på 4-5000.
Polisen kan inte sno ditt fordon om det inte är stulet eller du gör dig skyldig till många många liknande handlingar. Det är inte polisen som bestämmer detta utan åklagare, och de slösar inte bort tiden om de slipper.
Jag har själv hållt på med denna cirkus med bil för många år sen när jag var fattig och inte hade råd med skatt, försäkring och såna saker. På tre år åkte jag fast två gånger och fick endast böter den ena gången (600
så jag gick ju plus. Flera gånger blev jag stoppad men polisen lät mig åka ändå, antingen för att de trodde på mina bortförklaringar eller för att de visste vilket jobb det skulle bli för ingenting om de satte dit mig.
Jag rekommenderar dock inte detta då man blir lite paranoid och ser snutar överallt samt så vågar man inte åka på några långresor direkt.
Men kollar man på fakta så är det konstigt att inte fler kör avställt faktiskt då riskerna är så små.