Oreggad MC , har alla papper

Stallone

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2012
Hoj
Suzuki GSX-R K4
Vad händer om Polisen tar en på en sådan MC ?
vi säger att alla papper finns i förarens ägo etc, kan man bli av med MC´n ändå?
såklart klipper de väll B körkortet och böter men mer än det ? nån som har koll MvH J.J

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Olovlig körning I guess? Alternativt grov olovlig körning.

Vad gäller straffet tror jag det blir en bedömningsfråga. Böter är nog mest troligt men indraget körkort kan nog komma på tal beroende på om du kört som ett svin och brutit andra trafikregler i samma vända.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag ställer mig tveksam till att de skulle förverka hojen för dig om det inte är något speciellt som hänt (flera tillfällen, idiotisk körning eller liknande).

Jag tror du åker på böter för att du kör ett oreggat fordon. Saknar du behörighet för fordonstypen blir det olovlig körning också.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Straffet är försumbart mot kostnaden om du råkar köra på någon med ett oreggat (läs oförsäkrat) fordon.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Konstigt nog är det så att om man framför ett fordon som är avställt, oreggat eller på annat sätt ej avsett för trafik så får man bara böter för framförande av fordon utan att erlagt fordonsskatt. Detta går före det andra. Om det är ett fordon som inte behöver betalas skatt för(ett oreggat t.ex) så får man böter för olovligt framförande av fordon eller vad det nu heter. Böterna är låga och du får inte för alltihop utan bara för en. Olovlig körning blir det bara om man inte har körkort för den framförda fordonstypen.
TFF blandar sig inte i såvida du inte ställer på ett fordon utan att ha försäkring. Om du frmför ett avställt fordon och krockar så går dock TFF in och funkar som trafikförsäkring med en själrisk på 4-5000.
Polisen kan inte sno ditt fordon om det inte är stulet eller du gör dig skyldig till många många liknande handlingar. Det är inte polisen som bestämmer detta utan åklagare, och de slösar inte bort tiden om de slipper.

Jag har själv hållt på med denna cirkus med bil för många år sen när jag var fattig och inte hade råd med skatt, försäkring och såna saker. På tre år åkte jag fast två gånger och fick endast böter den ena gången (600:) så jag gick ju plus. Flera gånger blev jag stoppad men polisen lät mig åka ändå, antingen för att de trodde på mina bortförklaringar eller för att de visste vilket jobb det skulle bli för ingenting om de satte dit mig.
Jag rekommenderar dock inte detta då man blir lite paranoid och ser snutar överallt samt så vågar man inte åka på några långresor direkt.
Men kollar man på fakta så är det konstigt att inte fler kör avställt faktiskt då riskerna är så små.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0