orginal kåpa efter gjutning i glasfiber

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
första inlägget så reserverar mig redan här för kommande fel (t.ex topicen)

Till saken, jag har gett mig in på att försöka lära mig att plasta med glasfiber. Jag "offrade" min stänkskärm på hojjen för att testa att göra en plugg. Efter ett första försök med lite genvägar som inte resulterade i något förhöjt självförtroende så började jag om och försökte göra alla steg som jag läst mig fram till.

Vaxade plastdelen tills jag vart nöjd och sen lite till. Sedan la jag på släppmedel, först med pensel vilket resulterade i att det bara flöt ihop till droppar på skärmen. Gjorde om det igen och denna gång så la jag på släppmedlet med en trasa. Efter det så la jag på gelcoaten och efter härdningstiden så började jag plasta.

So far so good. Fick ur skärmen ur pluggen med hjälp av bändande o vatten (förslag i en annan tråd) och pluggen såg fin ut dock lite tunt med gelcoat på vissa ställen. Nu har dock orginal kåpan fått sig en "spräcklig" yta typ apelsinskal. Man ser klara drag av antingen penseln eller trasan.
jag trodde först att detta var släppmedlet och försökte tvätta bort det men helt förgäves. Testade även med aceton på en liten yta men också det utan resultat. Det ser ut (och känns) som att det ligger ovanpå lacken men det går inte heller att skrapa bort med nageln.

Är detta ett resultat av att polyestern har tagit sig igenom gelcoaten vilket solklart hände på ett ställe men det ser helt annorlunda ut.
Eller är det släppmedlet som torkat in så pass mycket?
Eller är det gelcoaten som har skadat lacken?
Har släppmedlet inte fått torka tillräckligt?

Att tillägga så kollade jag inte så noga på orginalskärmen förens dagen efter det att jag hade fått ur den ur pluggen

Vaxet hette Sonax om jag minns det rätt. det ända jag hittade som inte var i combo med något schampo. Resten av grejerna är från Watski och biltema.

Är inte så farligt med framstänkan, men för framtida operationer vore det ju hyggligt o veta vad man har gjort för fel.

Tack på förhand
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har för mig att farsan använder riktigt Carnaubavax på pluggar, ger ett helt annat skydd för det under och släppning. Tror inte riktigt sonax-bil-vaxet är gjort för pluggvaxning.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Experimenterat lite med olika vaxer. Eller två olika iaf. Ett bilvax från biltema = getpung och ett "riktigt" vax. Skillnaden är att det riktiga vaxet lämnar ett ordentligt fet yta. En gissning är att det är bivax-baserat och påminner om det vax/fett man använder till att fetta in skor typ.
Ett annat tips jag läste om och använde andra gången jag plastade var att köra flera lager med gelcoat (som man låter typ härda igenom) - helt polyesterlager.
 

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
Det är en avgjutning av släppmedlet du ser i formen när du tar ur pluggen (skärmen) Släppmedel bildar en hinna som inte går att få osynlig i avgjutningen. Polera upp skärmen med vax flera lager tills du får en yta som du är nöjd med minst 3 gånger med riktigt vax. Gelcoten målar du två lager. Lägg på polyiestern och glaset när gelcoten är så torr att du kan ta på den utan att den fastnar på fingrarna. Om detta skall vara formen bör du lägga max 2 lager glas ex 450 matta åt gången mellan härdningara så du slipper dragningar du bör ha 6 lager. När detta är klart tar du ur skärmen Och polerar upp formen med ex autosol till du blir nöjd med resultatet Gör om proceduren med vaxning gelcot polyiester, glas och vips så har du en ny skärm:)
 
Last edited:

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
tackar och bockar vänligast för svaren:) ska försöka mig på det igen då men med nytt vax.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Prata med farsan som gjort pluggar och plastat båtar sen polyester började användas, och han sa att pluggar ska vaxas MINST fem gånger med riktigt Carnaubavax för att skydda ytan under och det ska släppa vettigt.
Släppmedlet ska ju vara vattenlösligt, så det ska inte påverka lacken på pluggen, Så det borde vara polystern som sabbat lacken under för det inte fanns ett vaxlager som skydda den.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top