Orginal kedja till R6 -00?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Nu har jag köat i Yamaha Centers klassiska telefonkö i 15 min för att ställa en jävla fråga. (Och dom hänvisar till sin fax.. :hihi )

Så är det någon annan som har uppgifter om vad det är för Kedja och drevning på R6-00 Orginal?

Jag har en hel drös med drev hemma, några nya och några använda, så jag är lite fundersam på om jag verkligen behöver investera i ett helt nytt drivpaket, det kanske räcker med att jag investerar i en ny kedja och slänger på någon av de oanvända dreven jag har liggandes...?

/Blomman

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Spelar det nån roll vad original är, ta grejerna du har hemma som överänsstämmer någorlunda med det du kör om du gillar drevningen...

Turbo_Porse

Porsche
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Yamaha R1 2007 blackdevil
Telefon köer.

Du skall ha en 530 oringskedja, enligt duells rekomendationer. Kanske bättre att du åker in till Yamaha Center och beställer istället för att ringa. Högsäsong=mycket folk!

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Åk till Biltema o köp en 530, lika bra och mycket billigare. Vill du ha hjälp med att klippa till kedjan så är det bara att fråga, det lär finnas många här på forumet som gärna ställer upp.

Nu kommer säkert någon skriva att det är skit och att man inte skall chansa på säkerheten. Det finns inga belägg för det. Dessutom är 530 kedja nästan överdimensionerat på en 600, men det håller bättre så varför inte.
Biltemas bromsbelägg kanske man skall passa sig för dock.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har en 530 som satt på min racehoj när jag köpte den.

Den har gått 90 mil komplett med fram och bakdrev till 08. Vet inte om dom dreven passar dig.

Det är 16 / 45 standard på den hojen tror jag.

Vill ha 800 för rubbet.

// Oskar 0703179065 Om du är sugen. Finns att hämta i västra frölunda.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Du skall ha en 530 oringskedja, enligt duells rekomendationer. Kanske bättre att du åker in till Yamaha Center och beställer istället för att ringa. Högsäsong=mycket folk!
Det hade nog inte så mycket med högsäsongen att göra... nog snarare att han som jag till slut fick tag på va ensam + inte hade någon koll alls...

Han fick till slut fram ett pris på hela paketet på 2900 kr, och kedjan va inte speciellt mycket billigare om jag bara ville ha den. Jag HATAR när dom tror att jag är helt körd bara för att jag är brud. Dom tar sånna överpriser så... hälften hade vart nog!

Då det va en race hoj jag köpte, så vet jag inte ens vad som satt på den orginal, däremot har jag varenda drevning för sveriges alla banor... Jag har aldrig kört den orginal - och jag vill veta skillnaden. Så nu råkade det falla sig så att jag hade ett 14 och ett 16 drev liggande, så 14 drevet åkte på fram och sen hade jag 45, 48 eller 50 att välja på bak. Så det blev 50 där.

Kedjan blev Biltema, i ren protest mot allt annat! och den funkar prima! Dessutom valde jag att sätta ett vanligt orings lås på den istället för att nita den. Jag vet inte hur många gången folk har sagt "ja men tänk om den går av, den kan ju kapa dit ben..."
Jag har haft likadant lås på alla de andra hojarna och det har fungerat prima varje gång, tror inte det är någon tillfällighet att det har hållit, så ofta som jag testat hållbarheten på mina hojar... så har det nog inget med tur eller skicklighet att göra :hihi:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det hade nog inte så mycket med högsäsongen att göra... nog snarare att han som jag till slut fick tag på va ensam + inte hade någon koll alls...

Han fick till slut fram ett pris på hela paketet på 2900 kr, och kedjan va inte speciellt mycket billigare om jag bara ville ha den. Jag HATAR när dom tror att jag är helt körd bara för att jag är brud. Dom tar sånna överpriser så... hälften hade vart nog!

Då det va en race hoj jag köpte, så vet jag inte ens vad som satt på den orginal, däremot har jag varenda drevning för sveriges alla banor... Jag har aldrig kört den orginal - och jag vill veta skillnaden. Så nu råkade det falla sig så att jag hade ett 14 och ett 16 drev liggande, så 14 drevet åkte på fram och sen hade jag 45, 48 eller 50 att välja på bak. Så det blev 50 där.

Kedjan blev Biltema, i ren protest mot allt annat! och den funkar prima! Dessutom valde jag att sätta ett vanligt orings lås på den istället för att nita den. Jag vet inte hur många gången folk har sagt "ja men tänk om den går av, den kan ju kapa dit ben..."
Jag har haft likadant lås på alla de andra hojarna och det har fungerat prima varje gång, tror inte det är någon tillfällighet att det har hållit, så ofta som jag testat hållbarheten på mina hojar... så har det nog inget med tur eller skicklighet att göra :hihi:

Tänk nu på att köpa rätt dimension på kedja. En 530-kedja passar inte på dina 520-drev vilket jag förmodar att du har :tummenupp

edit: silicona låset också för säkerhets skull.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

vet att det oftast går bra med clipslåsning till kedjan, men någon måste kunna nita kedjan åt dig. det är förödande om den skulle lossna (inte gå av utan lossna). hade jag haft verktygen så hade jag gjort det gratis åt dig men har det tyvärr inte...

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Tänk nu på att köpa rätt dimension på kedja. En 530-kedja passar inte på dina 520-drev vilket jag förmodar att du har :tummenupp

edit: silicona låset också för säkerhets skull.
Jag har redan tjackat kedja :) Biltema har inte 530 utan endast 520 så det funkar fint :)

Silikona kanske jag skulle göra iof... någondag när jag har tid och ork.

vet att det oftast går bra med clipslåsning till kedjan, men någon måste kunna nita kedjan åt dig. det är förödande om den skulle lossna (inte gå av utan lossna). hade jag haft verktygen så hade jag gjort det gratis åt dig men har det tyvärr inte...
Här ska fan inte nitas, det är ett helvette att få av sen ju! Ne, vanligt kedjelås har funkat kanon i alla tider, så det funkar nu också! :)

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
1 minut med vinkelslip, sen är den av ;) men du gör som du vill :näsblod
Jag satt jättelänge med vinkelslipen och sen såg jag inte ens vart mitten av sprinten va så jag kunde banka ut dom. Ne fyfan vilket jobb, aldrig mer! Ska nog inte ens köpa mig en 1000 nånsin, bara pga jag då måste nita kedjan ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!