Orginal vs kopia - kåpor

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej lite nyfiken hur ni tänker om kopia kåpor på hoj. Jag vet när jag köpte min första hoj så visste jag inte mycket om hur viktigt det är med orginal speciellt när en hoj kostar några kronor så vill man ha orginal, hojen kan varit lagd osv. Själv har jag kåpor på min föe att bevara mina orginal kopår så fina som möjligt den dagen man vill montera dom. Skulle vara kul med lite synpunkter vad ni tycker.
Köper ni hoj som har kopia kåpor utan orginal delarna kvar.
Vilka tycker det är bra att ha kopia för att bevara sina orginal i fint skick..
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vore jag på jakt efter en fin originalhoj, hittar en lämplig hoj där det sitter kinakopior på men originalen finns kvar antar jag säljaren tänkt som du: Ägaren har väll bara monterat kinakåpor för att bevara originalen vid händelse av mindre marksyning.

Om det däremot enbart finns kinakåpor utan original antar jag istället att hojen klotat originalen någon gång i tiden. För min del skulle detta inte spela så stor roll om resten av hojen är i bra skick, såvida jag inte verkligen vill ha en fin originalare av någon anledning (typ ett "smycke", samlarhoj eller dyl.).

Mina 2 cent.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
sedan ser inte alla att det sitter kopior på hojen.

jag vet en r1 03 silver som såldes hos butik (Extremt fin & skött R1 med originalkpåorna kvar) jo, tjena
då jag kände förra ägaren till hojen & vet att han monterade kinakopior
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte ungefär som att montera överdragsklädsel i bilen så att sätena är mint när bilen är en rosthög. Skall man åka bana och riskera vurpa köper man kraschkåpor direkt....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Personligen så bryr jag mig inte nämnvärt om det är original eller kinakåpor på hojen så länge priset reflekterar detta. Nu har de två senaste hojarna jag köpt varit klotade redan så det har inte riktigt varit något som påverkat och jag har under renoveringen satt kinakåpor på dom.
Jag kan dock säga att kvaliteten på kinakåporna är minst sagt varierande så det lönar sig att kolla runt lite och läsa på.
Köpte jag en hoj ny eller en med fina originalkåpor på så vore det nog en bra ide att göra som Boris säger och lägga originalkåporna på hyllan.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Personligen så bryr jag mig inte nämnvärt om det är original eller kinakåpor på hojen så länge priset reflekterar detta. Nu har de två senaste hojarna jag köpt varit klotade redan så det har inte riktigt varit något som påverkat och jag har under renoveringen satt kinakåpor på dom.
Jag kan dock säga att kvaliteten på kinakåporna är minst sagt varierande så det lönar sig att kolla runt lite och läsa på.
Köpte jag en hoj ny eller en med fina originalkåpor på så vore det nog en bra ide att göra som Boris säger och lägga originalkåporna på hyllan.

Ja tycker med att man ska lägga orginal på hylla det finns så många snygga Kina kåpor billiga. Jag köpte mina för 2800kr visst passform är väl inte 100procent men som du säger går att läsa kolla runt...
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Är det inte ungefär som att montera överdragsklädsel i bilen så att sätena är mint när bilen är en rosthög. Skall man åka bana och riskera vurpa köper man kraschkåpor direkt....

Fast originalkåporna är ganska tåliga om man kraschar :D
(svårt att hitta kraschkåpor om man vill kunna köra på gata också)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast originalkåporna är ganska tåliga om man kraschar :D
(svårt att hitta kraschkåpor om man vill kunna köra på gata också)

Näe, original ser ju ut som skit och blir mos om man kraschar, tål ju inget alls. :hihi
Sedan är det ju bara att såga upp hål för lyktor i kraschkåporna om man nu vill köra med dem på gata. En tidigare ägare av min pendarhoj försökte sig på den manövern men sågade ut hålet för högt i kåpan. :3freak
Så, jag sågade upp den ännu mer och silvertejpade över det stora hålet. Snyggt som attans! :fakta
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..

Låter klokt det finns tonvis med Kina kåpor på ebay några sämre bättre. Själv kostade min 2800kr helt ok pass form förutom vid lyset är det lite glipa men men så är det ibland. Finns lite dyrare dom ska vara bättre sen kan man lägga till lite och få kåpor hur man vill lackade osv.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Ni som köper nya kinakåpor då och då. Hur gör ni med tanken? Lackar ni om den varje gång eller passar ni bara på att köpa kåpor som matchar originallacken?:va
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jag har kinakåpor till min Gsxr liggandes i kartong än så länge som ska monteras snart. Vill behålla originalkåporna hela o fina om jag skulle lägga hojen.. Att original kanske håller bättre tycker jag inte spelar nån större roll då dom blir förstörda ändå och eventuell spackling, lagning o lack skulle gå på mer än vad hela settet kinakåpor kostar ändå. Kinakåporna är nära nog lika fina som original ändå men däremot vet jag ju inte passformen än..

Man får med tanken det fick jag plasten över tanken då
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ni som köper nya kinakåpor då och då. Hur gör ni med tanken? Lackar ni om den varje gång eller passar ni bara på att köpa kåpor som matchar originallacken?:va

Jag orkade inte lacka om min tank eller foliera den denna gång så jag tog en genväg och köpte en Bagster tank-bh. Blev rätt bra:
2czscb5.jpg
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har aldrig haft annat än originalkopior på min Blade, men så mycket vet jag att kopior aldrig kan ersätta original i passform!

Av egen erfarenhet vet jag att kopior är långt ifrån lika trygga att åka i högre farter med vid jämförelse med original.

exempel: Hade en gång i tiden en Volvo Amazon, och bytte till piratflyglar istället för original då dessa var så mycket billigare (plast).

Det visade sig att fordonet blev mer instabilt vid högre hastighet vid jämförelse med original!

Det kanske inte nödvändigtvis behöver ha samma effekt när det gäller byte "plast till plast" (jfr hjälm) m m, men med hänsyn till passform kan jag inte låta bli att undra.

Ena gången är vi så måna om skydd, säkerhet, trygghet etc, för att i nästa stund tjälpa allt överbord.

Men du kanske vet bättre än ingeniörerna som skapade och konstruerade kåpan till din hoj.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Av egen erfarenhet vet jag att kopior är långt ifrån lika trygga att åka i högre farter med vid jämförelse med original.

Hyfsat säker på att man inte kan jämföra plastkopior av metalldelar med ABS-kåpor som är ABS även i originalutförande. Har väldigt svårt att se att något fatalt skulle kunna hända här. Rätt övertygad om att hur dålig plast kinakåpan än skulle vara gjord av, så är den bättre än de friskt gaffatejpade originalkåpor som satt på min stackars cykel under många år och mil i alla farter.

Personligen bryr jag mig inte var kåporna är tillverkade så länge de gör sitt jobb. Enda gången det påverkar intrycket är väl på en klassisk cykel i originalskick som endast tas ut på soliga söndagsturer.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Jag orkade inte lacka om min tank eller foliera den denna gång så jag tog en genväg och köpte en Bagster tank-bh. Blev rätt bra:
2czscb5.jpg

När jag kikat runt på ebay har jag aldrig sett att man får med någon plast över tanken. Men tydligen finns det.
Annars gillade jag den där bh`n. Var köpte du den?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hyfsat säker på att man inte kan jämföra plastkopior av metalldelar med ABS-kåpor som är ABS även i originalutförande. Har väldigt svårt att se att något fatalt skulle kunna hända här. Rätt övertygad om att hur dålig plast kinakåpan än skulle vara gjord av, så är den bättre än de friskt gaffatejpade originalkåpor som satt på min stackars cykel under många år och mil i alla farter.

Personligen bryr jag mig inte var kåporna är tillverkade så länge de gör sitt jobb. Enda gången det påverkar intrycket är väl på en klassisk cykel i originalskick som endast tas ut på soliga söndagsturer.

Låter som du vet mer om aerodynamik, materiallära, materialutmattning etc än ingeniörerna. GRATTIS!

Jag å andra sidan talar bara om min egen erfarenhet. Med den inställning som du har om Kina produkter är inte bara naivt utan också dumt att tro att något annat skulle vara bättre i sammanhanget.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter som du vet mer om aerodynamik, materiallära, materialutmattning etc än ingeniörerna. GRATTIS!

Jag å andra sidan talar bara om min egen erfarenhet. Med den inställning som du har om Kina produkter är inte bara naivt utan också dumt att tro att något annat skulle vara bättre i sammanhanget.


Kraschkåpor som 99% av RR eliten åker omkring med är betydligt sämre kopior på originalet och i vekare utförande än kinakåpor med precis lika lite vindtunneltestning och det går ganska bra.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kraschkåpor som 99% av RR eliten åker omkring med är betydligt sämre kopior på originalet och i vekare utförande än kinakåpor med precis lika lite vindtunneltestning och det går ganska bra.

Om "ganska bra" är OK får det stå för dem, dock räcker det inte för mig. Kina hjälmar är också ganska bra
...därmed INTE sagt att det är tillräckligt.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Om "ganska bra" är OK får det stå för dem, dock räcker det inte för mig. Kina hjälmar är också ganska bra
...därmed INTE sagt att det är tillräckligt.

.."ganska bra" i det här fallet är lika med "håller för betydligt mer påfrestningar än vad en gatcykel någonsin utsätts för och trillar ändå inte av"

Väldigt mycket negativt från någon som själv säger att han aldrig använt produkten det talas om och därför saknar erfarenheten.
Nä, har själv inga kinakåpor på något än, men har kompisar som har och de har inte exploderat och haft ihjäl någon än.

Kan inte bestämma mig för om du trollar eller ej..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top