ORGINAL yamaha RD350-84 bänkad

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hej alla goa´ å glada hojbajkers

Jag har bänkat min RD350-84 som är så orginal den någonsin kan
bli, till o med lågvarvsluftskruvarna är på orginalinställningarna.
Har flottörnivårna orginal, orginal filter, orgnial reed m.m.

Enligt BIKE RD´n skulle lämna 43,5 hästar på bakhjulet, därför blev jag
överlycklig när min lämnade 42,7 hästar 21 år gammal :D

Det gamla charmtrollet ska trimmas så bänk-porren samt vad jag
hittat på kommer att uppdateras undertiden :tummenupp
 

Bifogat

  • dyno_RD_orginal.jpg
    dyno_RD_orginal.jpg
    97.2 KB · Visningar: 994

tompasvan

77.1 hk på bakhjulet,på 26mm fuggar.....
Gick med
16 May 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamma 350-04
Jimsan skrev:
Hej alla goa´ å glada hojbajkers

Jag har bänkat min RD350-84 som är så orginal den någonsin kan
bli, till o med lågvarvsluftskruvarna är på orginalinställningarna.
Har flottörnivårna orginal, orginal filter, orgnial reed m.m.

Enligt BIKE RD´n skulle lämna 43,5 hästar på bakhjulet, därför blev jag
överlycklig när min lämnade 42,7 hästar 21 år gammal :D

Det gamla charmtrollet ska trimmas så bänk-porren samt vad jag
hittat på kommer att uppdateras undertiden :tummenupp
Gött Jimsan äntligen nån som förstått att det är
rd 350 som gäller , he he, Ja vi vill veta mer vad du skall hitta på
bara att lägga in :banana
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Trevligt med lite respons :)

Kromade micron-pipor åkte på förra helgen *porr*

Till helgen så ska effektivare emissionsrör på, fiberreeds
ska sättas dit istället för de gamla slitna i stål...
....och så ska ju förgasarna bestyckas om :tuttar

Efter de blir de en ny bänkning (hoppas på 50 häst+) :tummenupp

the story contunies....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta ska bli intressant. Jag köpte också såna där emissionsrör från addemoto. Men jag märkte aldrig nån skillnad på effekten.

Micronpiporna lär ju göra en del iallafall.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jimsan skrev:
Hej alla goa´ å glada hojbajkers

Jag har bänkat min RD350-84 som är så orginal den någonsin kan
bli, till o med lågvarvsluftskruvarna är på orginalinställningarna.
Har flottörnivårna orginal, orginal filter, orgnial reed m.m.

Enligt BIKE RD´n skulle lämna 43,5 hästar på bakhjulet, därför blev jag
överlycklig när min lämnade 42,7 hästar 21 år gammal :D

Det gamla charmtrollet ska trimmas så bänk-porren samt vad jag
hittat på kommer att uppdateras undertiden :tummenupp
:Bugar respekt
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
Ah tjena. Gör nu ett riktigt fet racer utav den och visa att 2-takt är grejen som gäller! Det är för många som dömmer ut 2-takt och bara klagar, men det är mycket ballare än 4-takt! Jag vet att någon här på sporthoj gjorde en blå streetfajter av en RD350 som gick som ett skållat ollon, så ingenting är omöjligt! :) :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag har mer effekt i min 250.. :D (69hk)
Funderade faktiskt på RD350 ett tag..

2T rocks!!.. :yoparty
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Killawife skrev:
Detta ska bli intressant. Jag köpte också såna där emissionsrör från addemoto. Men jag märkte aldrig nån skillnad på effekten.

Micronpiporna lär ju göra en del iallafall.

Nä, tror den eventuella effekthöjningen blir högst marginell.
Men jag skullle ändån köpa nya emissionsrör så jag tänkte:
varför inte? Det är väl tänkt att de ska ge en bättre
luft/bränsleblandning?

Dessutom slits ju rören så det kan ju inte vara fel med
nya fräscha grejer :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jimsan skrev:
Nä, tror den eventuella effekthöjningen blir högst marginell.
Men jag skullle ändån köpa nya emissionsrör så jag tänkte:
varför inte? Det är väl tänkt att de ska ge en bättre
luft/bränsleblandning?

Dessutom slits ju rören så det kan ju inte vara fel med
nya fräscha grejer :)

Två skumma saker tycker jag :rolleyes:

Varför står det inte varvtal? :va
Vad är det får något hack i kurvan då? :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
philsson skrev:
Jag har mer effekt i min 250.. :D (69hk)
Funderade faktiskt på RD350 ett tag..

2T rocks!!.. :yoparty

69hk ur en RGV 250 är inte illa, vad har du gjort med den? Nästan 20 hk mer än original....

43 bakhjulsponnys ur en RD350 förresten, vad ska den lämna på veven? 50 eller nåt?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
Två skumma saker tycker jag :rolleyes:

Varför står det inte varvtal? :va
Vad är det får något hack i kurvan då? :va

Svar 1: 2-takt tänder både i uppe och nere läge, precis som parallelltwin...
vilket resukterar i dubbla varvtalet på dyno-kurvan :tummenupp

Men registret är från inget gaspådrag till ca 10.000 varv :)

Har oxå funderat på hacket i kurvan :va Kan det vara YPVS:en måntro?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Chris Ash skrev:
69hk ur en RGV 250 är inte illa, vad har du gjort med den? Nästan 20 hk mer än original....

43 bakhjulsponnys ur en RD350 förresten, vad ska den lämna på veven? 50 eller nåt?

Yamaha skröt med 59 hästar.. grymt överdrivet precis som på alla (?) mc....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
63 hästar på 86:eek:rna
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Chris Ash skrev:
43 bakhjulsponnys ur en RD350 förresten, vad ska den lämna på veven? 50 eller nåt?
Ä-MEN !
Det vet ju alla ( ... ) ;) - att det va magiska 59,1 hkr ,
när "YPVS-en" kom och presenterade sej med en "chock" smäll !!! :jisses :Bugar

Det var en effektsiffra som nästan kändes absurd m tanke på den lilla cyl-volymen,
plus att det var frågan om en gat-hoj , som skulle förväntas hålla för vardags-bruk.
Det var en effektsiffra som satte fantasin i galopp m tanke på att hojen
fortfarande - precis som föregångaren "LC" - uppgavs väga bara 165 kg .
Fulltankad. (20 lit tank > 145 kg (!) torr). Dessutom var det ju en effektsiffra
som var väldigt "strategisk" ur reklamsynpunkt : 59,1 >> man tänker :
"över 59 hästar..." >> sen tänker man "ojj ojj ! - runt 60 hästar alltså..."
Just dendär "komma en" tycker jag är skitball !!!
:rock :cool:

Samstämmiga tester har alltid visat att den ger "runt 45-50" på bakhjulet.
( rätt bestyckad och optimerad )

Stigröret i förgasaren ? Det heter emulsionsrör . :)
[ Emulsion = mekaniskt forcerad blandning ]
Såna ger ju ingen effekt, men ett lite bättre o "renare" svar, och lite trevligare register.

Allspeed, Micron el andra enkla trimpipor gav sällan nån egentlig förbättring :
resultatet blev oftast några hästar på topp till priset av sämre dragregister.
(Dom må se ballare ut än originalen - smaken är som baken - men man får erkänna att
Yamaha kunde sina saker !!! Låg ljudnivå + nästan omöjliga att straffa i effekt o körbarhet ,
kort sagt : skitbra originalpipor !! )


Tvåtaktare är så otroligt sammanvävt m avstämningar att man i princip aldrig kan
köpa en grej o skruva på så det blir bättre rakt av.

Ska man trimma seriöst kostar det mycket , och innebär (bl.a.)
- portning hos PROFFS som kan tvåtaktare, ( välj NOGA, o välj någon etablerad o känd . England ? )
- större förgasare,
- ombyggd tändmodul (skitdyrt), och
- riktiga rejspipor .

kan vi börja snacka 50% ökning (eller tom mer).

Det är inte riskfritt att börja fippla med inställningar o delar på den hojen.
Vil inte låta tråkig , men , tänk på att RD 350 YPVS har ett av de längsta
stamträden (utvecklingshistoria) av alla motorcyklar någonsin !!
Mao. har proffs hos Yamahas' R&D filat på konceptet i decennier =>
inte helt lätt att förbättra. Den är ju högtrimmad från fabrik .. :rolleyes:
( ingen moppe direkt.. :hihi )

Önskar verkligen Lycka Till !! :tummenupp

Mvh.
´ G ´
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
GuBe2 skrev:
Ska man trimma seriöst kostar det mycket , och innebär (bl.a.)
- portning hos PROFFS som kan tvåtaktare, ( välj NOGA, o välj någon etablerad o känd . England ? )
- större förgasare,
- ombyggd tändmodul (skitdyrt), och
- riktiga rejspipor .

kan vi börja snacka 50% ökning (eller tom mer).

Ska det karvas av proffs och RD ägarn bor i Helsingborg så är det välan Arlöv som gäller!
Kan varmt rekomendera Ebbe på EBOS!
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Kamikaze kid skrev:
Ska det karvas av proffs och RD ägarn bor i Helsingborg så är det välan Arlöv som gäller!
Kan varmt rekomendera Ebbe på EBOS!
Hmmm, jag köpte två cylindrar till RD350 av honom för 5-6 år sedan som skulle vara fina. De såg ut som skit och åkte tillbaka med vändande post. Men han har säkert ljusare stunder!
Min RD350: http://hem.bredband.net/b123853/chaos/rdrr2.htm :yoparty
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
RD350 så kul, det skulle man skaffa en igen..

Hade en vråltrimmad -86a som förstahoj, 2,5månad levede den i min ägo, sen dök det upp en bergvägg på askersundvägen och hojen + ett knä vart kaputt.

portad,bestyckad, luftfilter,luftbox,jollymotopipor.. runt 70hk :)

Kortet är från sommaren -89, 19bast och gasar på ströget
 

Bifogat

  • rdbaxx.jpg
    rdbaxx.jpg
    43.7 KB · Visningar: 893

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chris Ash skrev:
69hk ur en RGV 250 är inte illa, vad har du gjort med den? Nästan 20 hk mer än original....

43 bakhjulsponnys ur en RD350 förresten, vad ska den lämna på veven? 50 eller nåt?
Original ska den ge 62hk på veven.. vet inte vad förra ägaren gjort med hojen.. enligt honom så fick han allt serverat av ägaren före honom men jag vet inte om effekten är kvar nu. Kanske slitna kolvar osv.. Men de sitter effektsystem på den är allt jag vet. Den har gått på bana och jag fick med en bunt med huvudmunstycken.. ca 30st och massa förgasarnålar och andra slags munstycken.

Sen att den drar 1,6L milen är ju inte kul .. :död
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
philsson skrev:
Original ska den ge 62hk på veven.. vet inte vad förra ägaren gjort med hojen.. enligt honom så fick han allt serverat av ägaren före honom men jag vet inte om effekten är kvar nu. Kanske slitna kolvar osv.. Men de sitter effektsystem på den är allt jag vet. Den har gått på bana och jag fick med en bunt med huvudmunstycken.. ca 30st och massa förgasarnålar och andra slags munstycken.

Sen att den drar 1,6L milen är ju inte kul .. :död

Jag trodde ju du pratade bakhjulshästar....jag har en RGV250-93 här som gav 52 hk på hjulet med slitna gamla kolvar.

69 hk på hjulet, då får du jobba.....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chris Ash skrev:
Jag trodde ju du pratade bakhjulshästar....jag har en RGV250-93 här som gav 52 hk på hjulet med slitna gamla kolvar.

69 hk på hjulet, då får du jobba.....
som jag uppfattade så har det funnits bänkpapper på det.. :va Ska väl inte vara för svårt egentligen.. samma motor i den som i aprilia RS och dem bänkar de ju till ca 80hk vad jag hört.. skiljer sig i elsystem och portning.
Har dock en ostrypt RS250 CDI liggandes hemma i garaget jag funderar på att slänga på.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top