ORGINAL yamaha RD350-84 bänkad

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
philsson skrev:
som jag uppfattade så har det funnits bänkpapper på det.. :va Ska väl inte vara för svårt egentligen.. samma motor i den som i aprilia RS och dem bänkar de ju till ca 80hk vad jag hört.. skiljer sig i elsystem och portning.
Har dock en ostrypt RS250 CDI liggandes hemma i garaget jag funderar på att slänga på.

80 hästar? Nu är jag ingen SP-kännare men finner det otroligt, det är nästan lika mycket som en prodracer från fabrik. Jag känner till RS250:eek:r som med 300cc kit och allehanda trim kommit upp i dryga 70 hästar.

Axxexs eller nån annan SP-nisse kan nog en hel del om detta.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chris Ash skrev:
80 hästar? Nu är jag ingen SP-kännare men finner det otroligt, det är nästan lika mycket som en prodracer från fabrik. Jag känner till RS250:eek:r som med 300cc kit och allehanda trim kommit upp i dryga 70 hästar.

Axxexs eller nån annan SP-nisse kan nog en hel del om detta.
Ok sorry då måste jag vara ute och cyckla.. skulle gärna vilja se ett bänkpapper på en RS250..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Suzuki RGV 250 brukar ligga runt 55bhk, aprilia RS250 mellan 57-61bhk orginal beroende på bänk osv. Det mesta som jag sett en trimmad RGV/RS 250 har haft som fortfarande har 250cc är 78bhk men då håller dom inte länge..

Hittade en bänkning med orginal vs Arrows som verkar stämma.
 

Bifogat

  • arrows.JPG
    arrows.JPG
    14.9 KB · Visningar: 310
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Axxexs skrev:
Suzuki RGV 250 brukar ligga runt 55bhk, aprilia RS250 mellan 57-61bhk orginal beroende på bänk osv. Det mesta som jag sett en trimmad RGV/RS 250 har haft som fortfarande har 250cc är 78bhk men då håller dom inte länge..

Hittade en bänkning med orginal vs Arrows som verkar stämma.
Vad jag förstod så skulle de finnas bänkpapper på 69hk.. hojen är trimmad JA.. men jag vet inte vilka ingrepp som gjorts..kanske portning osv.. den RGVn du syftar på kanske var nya modellen med 70 graders twin, den har några fler kusar.. 78bhk låter grymt mycket nu när jag suttit och läst lite om de olika hojarna..

EDIT: finns ju flera olika CDI boxar till RGV också.. som ger olika mycket effekt.. vissa är strypta mot 55hk..
Min hoj är inne vad jag vet på minst 3e kolvparet på 1100 mil.. när vi endå snackar slitage.. Jag vet som sagt inte om kolvarna som sitter i är fräsha..
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nej den som jag sett som gav mest effekt var den gamla Suzukins motor. Kördes en serie i England där det var fri trimmning med RGV:s. Då körde dom med 1988-90 chassie eftersom den var 11kg lättare och med överkittade 93-motorer. Den nyare 97-motorn verkar ge mindre effekt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Axxexs skrev:
Nej den som jag sett som gav mest effekt var den gamla Suzukins motor. Kördes en serie i England där det var fri trimmning med RGV:s. Då körde dom med 1988-90 chassie eftersom den var 11kg lättare och med överkittade 93-motorer. Den nyare 97-motorn verkar ge mindre effekt.
hmm.. varför skulle gamla RGV chassit vara lättare?.. de har samma torrvikt på papperet i af.. :3freak
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
philsson skrev:
hmm.. varför skulle gamla RGV chassit vara lättare?.. de har samma torrvikt på papperet i af.. :3freak


1988-90 var vikten 128kg. 1991-96 var den 139kg. 1997 vet jag inte.

Den första modellen hade inte samma sving och gaffel och hade aluminiumbakram vilket den senare modellen inte hade. Många gillade den rättvända äldre gaffeln då den nyare var för stum och gav mindre feedback.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Axxexs skrev:
1988-90 var vikten 128kg. 1991-96 var den 139kg. 1997 vet jag inte.

Den första modellen hade inte samma sving och gaffel och hade aluminiumbakram vilket den senare modellen inte hade. Många gillade den rättvända äldre gaffeln då den nyare var för stum och gav mindre feedback.
Jag har en 91a. Den har aluminiumbakram och "rättvänd" framgaffel.. alltså inte upsidedown. Däremot har jag banansvingen. Känns som det är ett hoppplock av delar på den Kanske för att få ner vikt?.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
philsson skrev:
Jag har en 91a. Den har aluminiumbakram och "rättvänd" framgaffel.. alltså inte upsidedown. Däremot har jag banansvingen. Känns som det är ett hoppplock av delar på den Kanske för att få ner vikt?.

Kanske att du har en förproduktionsmodell av 91:an som togs in till Sverige 1990 för att tävlas i Superstreet. Fanns väl 1-2st sånna exemplar som togs in då. Den kanske hade lite bättre delar än vad som sen kom på dom vanliga kundexemplaren. Fast då borde den se ut som en 91:a. Annars har dom bara bytt svingen för att den ser snyggare ut.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Axxexs skrev:
Kanske att du har en förproduktionsmodell av 91:an som togs in till Sverige 1990 för att tävlas i Superstreet. Fanns väl 1-2st sånna exemplar som togs in då. Den kanske hade lite bättre delar än vad som sen kom på dom vanliga kundexemplaren. Fast då borde den se ut som en 91:a. Annars har dom bara bytt svingen för att den ser snyggare ut.
Jag har 89ans sving hemma.. och så har jag originalavgassystem.. har inte kollat på om de är till för den gamle svingen.. men effektsystemen "arrow" som sitter på är ju gjorda för banansvingen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Känns som jag tar över tråden... :rolleyes:
I beviset står det att det är en 91a men ....
Datum för första reg.: 1993-06-14
I trafik första gång: 1993-06-14
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
GuBe2 skrev:
Samstämmiga tester har alltid visat att den ger "runt 45-50" på bakhjulet.
( rätt bestyckad och optimerad )

Stigröret i förgasaren ? Det heter emulsionsrör . :)
[ Emulsion = mekaniskt forcerad blandning ]
Såna ger ju ingen effekt, men ett lite bättre o "renare" svar, och lite trevligare register.

Allspeed, Micron el andra enkla trimpipor gav sällan nån egentlig förbättring :
resultatet blev oftast några hästar på topp till priset av sämre dragregister.
(Dom må se ballare ut än originalen - smaken är som baken - men man får erkänna att
Yamaha kunde sina saker !!! Låg ljudnivå + nästan omöjliga att straffa i effekt o körbarhet ,
kort sagt : skitbra originalpipor !! )

Okey, då vet jag att de heter emulsionsrör :)

Skulle inte trimpiporna göra skillnad i hela registret :va

Vi får väl se vid nästa bänkning :tungan
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Trimpiporna ger ju ofta mer effekt på topp men på bekostnad av botteneffekten. På en racehoj är det ju mer intressant att kunna varav längre ut ur böjarna än att kunna dra iväg bra på lågvarv. På 125:eek:r märks detta oftast tydligt då de blir grymt trötta i botten. 350:n är inte lika känslig men lite tröttare blir den allt.
RD500:an däremot blir mycket trevligare med trimpiporna. Puckeln vid 6000 flyttas upp och man kan dra längre.

Givetvis beror det till stor del på vilka trimpipor man väljer. Vissa är olika men oftast blir det på detta viset.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jimsan skrev:
Svar 1: 2-takt tänder både i uppe och nere läge, precis som parallelltwin...
vilket resukterar i dubbla varvtalet på dyno-kurvan :tummenupp

Men registret är från inget gaspådrag till ca 10.000 varv :)

Har oxå funderat på hacket i kurvan :va Kan det vara YPVS:en måntro?

Nu är jag mycket okunnig men är det inte lite lustigt hur man kan få ut en kurva på varvmätaren :va :va
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Jimsan skrev:
Skulle inte trimpiporna göra skillnad i hela registret :va
- Nä . Tyvärr, så enkelt är det inte ..
icon9.gif

( notera det jag skrev om en av mc-världens längsta historia ... .. och
dom är inte precis korkade på Yamaha ... )


Men dom låter mer
- - över hela registret ! :cool:

Precis som "Killawife" skriver brukar det handla om att flytta om lite mellan registren
- iallafall när det handlar om enkla "bolt-on" pipor.
På "den gamla goda tiden" fanns tester som faktiskt visade att det snarare blev lägre effekt, sammantaget :
sämre hela vägen till 8k, +-0 vid 8,5k, +0,5hp vid 9,0k, +-0 vid 9,5k = sammantaget sämre , även för rejs .


( Sen , om man gör radikala förändringar i motorn , kan man dra nytta av
riktiga rejspipor som ska va avstämda för dom nya förhållandena i motorn :
i.e. annan/bättre volumetrisk verkningsgrad, högre fyllnadsgrad, ökad frekvens/varvtal, osv.
Det är en hel vetenskap, bara detdär med expansionskammare !
Sen är det en hel vetenskap med portning åxå ! Och förgasare me !
Sen ska alla områdena matchas o passa ihop också !
Det är en hel vetenskap , det med !
icon12.gif
)


>>"Killawife" :
Har du möjligen domdär fabriksdesignade trimpiporna till RD500 ? - :drool - som var så
superhemliga så dom cirkulerade "under bordet" som en äkta skattkarta ( :D ) ,
tillsammans med portningsanvisning från Yama's R&D ?
Ska själv ha äkta hemliga kopior nånstans i källarvalvens djup.. (tror jag).
Isåfall kan du ju me gott samvete "åka hem o killa frun" :tungan

Trimma tvåtaktare är skitsvårt - om det ska bli BRA .
Att ändra karaktär är skitlätt - eftersom det krävs så lite/är så känsligt.
Potentialen hos tvåtaktare är svindlande.
Och svårigheten att få till det är som "en ingenjörskonstens utmaning".

Spännande tråd ! :tummenupp

Lycka till "Jimsan" (igen) !

Mvh.
´ G ´

P.S. Ett o annat på engelska om 2-t tuning < länk D.S.
 
Last edited:

tompasvan

77.1 hk på bakhjulet,på 26mm fuggar.....
Gick med
16 May 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamma 350-04
Ja visst e det lurigt med att få till det med 2-taktare
Då avgasporten står öppen under en stor del av komp takten ,så
förstår man vikten av att ha en avstämd pipa. Kolla på Skalmans expansionsbygge , de blev ju guld. Kan nämna att jag använt mig utav Mick Abbey i england som har hållt på med 2-takt i över 20 år. Han bygger pipor som mathchar portningen , o han gjör det asbra. vikten minskade med 5,7 kg på 2 pipor. www.two-stroke-addicts.freeserve.co.uk/mick/home.htm
Kolla in priset på piporna Jimsan . Kanske kan vara nåt
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
Nu är jag mycket okunnig men är det inte lite lustigt hur man kan få ut en kurva på varvmätaren :va :va


Haha, uttryckte mig kanske lite dåligt... istället för hastigheten på ?-axeln
så får man ju i regel varvtalet när man kör bänkningar :)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
GuBe2: Tack för informationen, jag läser och lär :)

Ska bli jäkligt intressant med nästa bänkkörning :tuttar ,
ända skillnaden är micronpiporna + 260 munstycken istället för
240 som är orginal...

Tompasvan: Intressant förslag, det tål att funderas på! Lär först bli
aktuellt till vintern, tänkte (försöka) stanna säsongens trimmning
med micronpipor och modifierad luftburk, trivs jag med cykeln i sommar
kommer det bli borrning + smidda kolvar m.m. till hösten :banana
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Gube2



Jag har dom ritningarna liggande nånstans, Jag visade dom för en tvåtakstrimmare en gång som bara garvade och undrade hur man skulle kunna bygga några pipor av dom ritningarna. Sen är en del av de andra trimtipsen som ges där ytterst tveksamma.

Jag körde med Stan stephensportade cylindrar och Nikon pipor. Den hojen gick bra som fan. Drog jämt med en CBR900 till 200. Men jag har tyvärr inte nån RD500 längre av ekonomiska skäl :(
 

brannstr

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Falun/Sågmyra
Hoj
Martin Z1260, RD 350, (frugans Dominator)
Jimsan skrev:
GuBe2: Tack för informationen, jag läser och lär :)

Ska bli jäkligt intressant med nästa bänkkörning,
ända skillnaden är micronpiporna + 260 munstycken istället för
240 som är orginal...

Bänkningar är alltid kul. Att mäta är att veta. Jag har donat med mitt lik sedan -95, tiden går fort när man har kul...

Kortfattat finns det många som har mer att åka med, men för en jämförelse har jag "donat till" med 34 mm VM med UFO & Dial-A-Jet, steg II, Nikon pipor, singelluftfilter.

UFO och D-A-J gav säkert inget, att ha rätt olja i växellådan ger mer. Slirar lamellerna får man fina hängmattor på bänkkurvorna. Vet av erfarenhet.

Hojen ger 56 bakhjulshästar. Var väl utlovat ca 70... Det roliga är att den går från 10 hk vid 6500 rpm (hängmatta pga fet bestyckning) till 50 hk vid 8500 rpm. ROLIGT!

Allt stämmer inte på länken, men lite ljud finns från innan D-A-J.
http://www.algonet.se/~brannstr/20021018/RD.htm

Lycka till!

Mattias
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top