Originaldrev på TZR?

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Tänkte prova leka lite med hojjen på andra sätt än att köra för fort, när jag köpte hojjen kom den med ett 16-drev där framme.
Hittade inte vad originaldrevet är i manualen heller. Någon som har koll på det?
Årsmodellen är 1991.

Funderade på ett 14, eventuellt mindre tom. Vill kunna få upp den på bakhjulet någotsånär enkelt (nu går det inte alls, lyfter max 5cm om man tar i fullt).

Har fulleffektsrör, effektläppän och större munstycke på den.
Nu går den ca 150, ungefär vad skulle den börja gå med ett 14 resp. 12 -drev?

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Kan det vara så stort? Säljaren sa att han har drevat uppåt, kom dock inte på att fråga hur mycket. Så det måste ju vara under 16...

Köpte ett 14 idag, får kolla hur bra den drar med det. :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
MarcusG skrev:
Kan det vara så stort? Säljaren sa att han har drevat uppåt, kom dock inte på att fråga hur mycket. Så det måste ju vara under 16...

Det ÄR 17 kugg orginal

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
MarcusG skrev:

Motorn ska precis orka varva till det varv då den lämnar max. effekt på högsta växeln. Då är det vad jag förstått omöjligt att få högre toppfart utan modifieringar.

Solid snake

Guest
17/45 är det original.

Har du 14 fram så kommer den göra drygt 30 skulle jag tro i ettan, kul att växla som en idiot hela tiden? Nej inte speciellt, men vill du ligga på runt 8500-9000rpm på sexan i 100 så kan du få göra det.

Den går att få upp på bakhjulet med 16 fram, fråga anton, han har sett när jag har dragit upp min så...

Bara lyft och kört några meter, inte mycket mer, men det går att köra längre om man lägger tid till det så.

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Hmm, får väl prova igen med det 16 kuggars som sitter på...

Nu gör hojjen 160km/h, om hastigheten är direkt proportionell mot antalet kuggar på drevet borde den göra 130km/h med ett 14-drev.

Hur får jag lättast upp den? Med moppen räckte det att dra typ 5k rpm och knycka upp lite, men med hojjen lyfter den knappt från marken om jag drar 7k rpm och knycker upp den...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
MarcusG skrev:
Hmm, får väl prova igen med det 16 kuggars som sitter på...

Nu gör hojjen 160km/h, om hastigheten är direkt proportionell mot antalet kuggar på drevet borde den göra 130km/h med ett 14-drev.

Hur får jag lättast upp den? Med moppen räckte det att dra typ 5k rpm och knycka upp lite, men med hojjen lyfter den knappt från marken om jag drar 7k rpm och knycker upp den...

Varva mer, släpp kopplingen fortare, slit hårdare i styret..

kertesz

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Yamaha Tzr
Solid snake skrev:
17/45 är det original.

Har du 14 fram så kommer den göra drygt 30 skulle jag tro i ettan, kul att växla som en idiot hela tiden? Nej inte speciellt, men vill du ligga på runt 8500-9000rpm på sexan i 100 så kan du få göra det.

Den går att få upp på bakhjulet med 16 fram, fråga anton, han har sett när jag har dragit upp min så...

Bara lyft och kört några meter, inte mycket mer, men det går att köra längre om man lägger tid till det så.

Seriöst, om man har 16 drev fram och den gör 160 så borde den väl inte göra 100 med 14 drev :va

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!