Orkanen i USA och krisberedskap

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
De senaste tidens händelser med tsunamin, och i mycket mindre skala vinterstormen i Januari, har lett till omfattande kritik mot den svenska beredskapen för katastrofer. Nu visas det med all önskvärd tydlighet hur svårt det är att styra upp en stor katastrof ens med gott om tid för förberedelser och förvarning och med resurserna hos världens enda supermakt i ryggen. Man fick intrycket att USA var ett väl förberett land, speciellt efter den 11:e September, och kanske är de också det. Problemet är kanske snarare att katastrofer av denna magnitudstorlek är för svåra för någon att vara helt förberedd för.

Men läget verkar helt klart vara riktigt illa, värre än vad någon kunde föreställa sig i början, och eftersättandet av ett fullgott stormskydd för staden och den enorma fattigdom som finns i området gör ju inte saken bättre. Och precis som här hemma så börjar man leta syndabockar det första man gör......

Vad kommer hända nu? Kommer GWB att ta tag i inrikespolitiken på ett annat sätt nu eller kommer såna här humanitära katastrofer att fortsätta att kunna ske i ett land som trots allt har möjligheterna att minimera lidandet.

Om inte annat bör det ge en tankeställare åt alla dem som tror att man bara snyter fram perfekt katastrofberedskap på en fikarast.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Håller med om att katastrofen i New Orleans får den svenska kritiken mot UD och Göran Persson efter tsunamin att framstå som ganska överdriven.

Stora delar av Kalifornien ligger på skarven mellan två kontinentalplattor och man har sagt att en osedvanligt stark jordbävning skulle kunna få hela städer (San Francisco, LA, San Diego, Oakland etc.) att åka ner i Stilla Havet. Det är ett extremt exempel, men vissa naturkrafter går inte att skydda sig mot, undvika eller städa upp efter så som människor i vårt samhälle (och kanske än mer i USA) förväntar sig.

Jag har svårt att tycka synd om en del amerikaner som drabbas i New Orleans till följd av dålig beredskap och undermåligt skydd. USA är en demokrati och man har de politiker och det system man förtjänar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det bara jag som tycker vi sitter i ungefär samma sits här i Sverige? En demokrati som inte fungerar 100%-igt (knappt till 50%) och politiker som inte har ett gnutta vett nog att hålla sig på samma nivå som vanliga svenssons? Det jag menar är att de (politikerna) verkar sätta sig över oss vanliga, vi som ÄR Sverige.
Detsamma lider USA av tycker jag, deras politik må se bra ut på papper men i själva verket så är det en egen liten värld där i deras parlament, precis som det är på alla andra ledande demokratiska länder.
Det finns knappast något vi kan göra åt det, vare sig här eller "over there", även om folk tror att man kan påverka mycket genom mångfald. Det har ju inte visats alltför många gånger med positiv effekt och i dag tror jag det är ännu svårare.
Ännu en gång får jag belägg för min filosofi, sköt dig själv och må bra! Egoism mot mig själv och min familj/vänskapskrets är det jag tänker på i första hand, även om man är delaktig i positiva saker i samhället.
GWB kommer fortsätta ignorera det lägsta fotfolket till det yttersta så länge han kan fiska mentalitet hos en majoritet av befolkningen, vilket inte funkar.
Nästa president kommer sätta sig själv i samma sits, för det är omöjligt att städa upp efter det senaste decenniets bakslag på två mandatperioder.

PS: Är det inte konstigt BÅDE ristanten och vår egen ristant sprang på teater i samma stund som katastrofernas efterdyningar var som värst och hjälpen behövdes som mest?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Jag har svårt att tycka synd om en del amerikaner som drabbas i New Orleans till följd av dålig beredskap och undermåligt skydd. USA är en demokrati och man har de politiker och det system man förtjänar.

Exakt, precis som afrikanerna som knullar ihjäl sig förtjänar det, tsunamidrabbade som var dumma nog att bo på stranden, sossar som blir ihjälhuggna av arga väljare - ja listan kan göras lång på människor vi saknar sympati för, föraktar eller rent av hatar - eller hur? ;)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Cris Ash, NyTeknik, Dee_cati & Markus i denna tråden! Shit pomm frit, detta kan bli nått o berätta för barnbarnen ngn dag!

*kavlar upp ärmarna för lite seriös debatt a la Sverker Olofsson*

Personligen tycker jag det som hänt i New Orleans efter Katrina är vad man kan förvänta sig. De flesta vita och alla de rika (oavsett hudfärg) klarade sig undan med livhanken i behåll. Att de fattiga svarta behöver hjälp ligger nog inte högt på dagordningen hos il presidente GWB. Nä, snarare kan jag tänka mig att han och hans närmaste fokuserar på de ekonomiska konsekvenserna i 1:a hand, snarare än att rädda människoliv. Att hjälpa de svarta är nog mest en politisk fasad som han halvhjärtat tar sig an. Jag tycker jag har svårare och svårare att ta mannen på allvar för varje gng jag ser honom. Helt ofattbart att GWB kunde bli omvald. :3freak

Senaste jag hörde hade GWB lovat att staden skulle byggas upp igen, och enligt amerikansk media verkar staden "komma igång" igen. Vatten finns i viss mån, vattnet e på väg tillbaks, och sandbankar byggs, osv.

Hur som helst är det ju en oerhört tragisk händelse, men jag kan inte låta bli att känna (lite) att USA självt stod på listan för lite bad luck.

worsethanwethought.jpg

..and in the darkness bind them?

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En aspekt att väga in och som på många sätt förvärrat situationen är att New Orleans är en stad belägen under havsnivån.
Att en orkan eller annan naturkatastrof lätt kunnat dränka staden har man vetat om länge, och staden har också länge varit helt beroende av pumpar som skuffar undan det inläckande vattnet.
Frågan är hur man kunnat lösa det? Avveckla staden?

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Jag tycker synd om de stackare som bodde i där och alla som fortfarande är kvar där.
Men Georg buske han tycker jag fan inte synd om , han är ett riktigt ärkepucko.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Exakt, precis som afrikanerna som knullar ihjäl sig förtjänar det, tsunamidrabbade som var dumma nog att bo på stranden, sossar som blir ihjälhuggna av arga väljare - ja listan kan göras lång på människor vi saknar sympati för, föraktar eller rent av hatar - eller hur? ;)
Som vanligt spårar diskussionen ut direkt när du gör ett inlägg. Det är enbart tröttsamt med polarisering och påhittade missförstånd.

"afrikanerna som knullar ihjäl sig" bor inte i välfärdsland med demokratiska val där man kan välja politiker som tar ett rimligt ansvar för sina medborgare.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Nyteknik skrev:
Som vanligt spårar diskussionen ut direkt när du gör ett inlägg. Det är enbart tröttsamt med polarisering och påhittade missförstånd.

"afrikanerna som knullar ihjäl sig" bor inte i välfärdsland med demokratiska val där man kan välja politiker som tar ett rimligt ansvar för sina medborgare.
Förklara hur du menar är du snäll.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
honkiie skrev:
Förklara hur du menar är du snäll.

:hihi Skön kommentar.

[gissning] Jag tror vår gode vän Nyteknik menar att under ytan är det ingen riktig demokrati. Staten styrs av ett fåtal rika vita män som skiter i de svartas misär, fattigdom och deras sjukdomar.[/gissning]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gissar att Nyteknik menar precis det han skriver:
Amerikanerna som nu dör får skylla sig själva eftersom (åtminstone majoriteten av dem) de valt en ledare som Nyteknik inte gillar.

Intressant att man kan uttrycka vilka åsikter man vill om folk, så länge de tillhör "fel" nationalitet, kultur eller politiskt läger.

Skäms på dig Nyteknik.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Jag gissar att Nyteknik menar precis det han skriver:
Amerikanerna som nu dör får skylla sig själva eftersom (åtminstone majoriteten av dem) de valt en ledare som Nyteknik inte gillar.

Intressant att man kan uttrycka vilka åsikter man vill om folk, så länge de tillhör "fel" nationalitet, kultur eller politiskt läger.

Skäms på dig Nyteknik.
Kan man "gilla" amerikanska presidenter? Lika lite som man över lag kan "gilla" en stat eller en regering, menar jag. I synnerhet en som avrättar sina minderåriga och förståndshandikappade medborgare.

Den enkla innebörden i mitt inlägg är att de som drabbas i New Orleans bor i ett land där man i demokratiska val har valt en presiden som inte är känd för sin iver att förbättra villkoren för de mest utsatta. Vill man hårddra det innebär det att de har sig själva att skylla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Kan man "gilla" amerikanska presidenter? Lika lite som man över lag kan "gilla" en stat eller en regering, menar jag. I synnerhet en som avrättar sina minderåriga och förståndshandikappade medborgare.

Den enkla innebörden i mitt inlägg är att de som drabbas i New Orleans bor i ett land där man i demokratiska val har valt en presiden som inte är känd för sin iver att förbättra villkoren för de mest utsatta. Vill man hårddra det innebär det att de har sig själva att skylla.

Du och jag har nog aldrig varit överens om något, förutom att Vangelis är okej, men nu är vi nog mindre överens än vi någonsin varit.

1. Ja, man kan gilla presidenter. Amerikanska, finska, afrikanska - vilka som helst.
2. Presidenter avrättar inte folk, det gör kriminalvårdsstyrelsen. Det är enligt mig vidrigt och ovärdigt och...och...ja, en massa negativa superlativ kan du fantisera om nu. Det har dock lite med Bush att göra, mer med opinion, kultur och religon. Demokraterna försöker inte avskaffa capital punishment. Men, det var inte det det handlade om nu.
3. Vad fan spelar det för roll om folk valt Bush?! Är du på riktigt eller? De som valt honom är ju säkert inte ens samma personer som nu drabbas, och även om så har han väl inte gått på val med att han ska låta dränka några ghetton? Med precis samma tankesätt kan man med lätthet dra slutsatsen att Mbeki är demokratiskt vald, och han har inte gjort så mycket för att stoppa HIV spridningen så Sydafrikanerna får skylla sig själva. Det vore osmakligt att göra så, och det du försöker fnula ihop är också osmakligt.

Du är helt enkelt osmaklig idag. Skäms.

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Chris Ash skrev:
De senaste tidens händelser med tsunamin, och i mycket mindre skala vinterstormen i Januari, har lett till omfattande kritik mot den svenska beredskapen för katastrofer. Nu visas det med all önskvärd tydlighet hur svårt det är att styra upp en stor katastrof ens med gott om tid för förberedelser och förvarning och med resurserna hos världens enda supermakt i ryggen. Man fick intrycket att USA var ett väl förberett land, speciellt efter den 11:e September, och kanske är de också det. Problemet är kanske snarare att katastrofer av denna magnitudstorlek är för svåra för någon att vara helt förberedd för.

Tyvär var denna katastrof inte helt oväntad, tvärtom har tydligen många varnat för ett en liknande katastrof skulle intyräffa för eller senare i New Orleans (se exempelvis denna artikel (Scientific American) eller den här artikeln (National Geographic; läs gärna de översta raderna).

Chris Ash skrev:
Men läget verkar helt klart vara riktigt illa, värre än vad någon kunde föreställa sig i början, och eftersättandet av ett fullgott stormskydd för staden och den enorma fattigdom som finns i området gör ju inte saken bättre. Och precis som här hemma så börjar man leta syndabockar det första man gör......

Vad kommer hända nu? Kommer GWB att ta tag i inrikespolitiken på ett annat sätt nu eller kommer såna här humanitära katastrofer att fortsätta att kunna ske i ett land som trots allt har möjligheterna att minimera lidandet.
Tyvär kommer nog inga större förändringar att ske av andra anledningar än om detta finns ett rent ekonomiskt intresse eller om Bush behöver förbättra sin popularitet.

Chris Ash skrev:
Om inte annat bör det ge en tankeställare åt alla dem som tror att man bara snyter fram perfekt katastrofberedskap på en fikarast.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Du och jag har nog aldrig varit överens om något, förutom att Vangelis är okej, men nu är vi nog mindre överens än vi någonsin varit.

1. Ja, man kan gilla presidenter. Amerikanska, finska, afrikanska - vilka som helst.
2. Presidenter avrättar inte folk, det gör kriminalvårdsstyrelsen. Det är enligt mig vidrigt och ovärdigt och...och...ja, en massa negativa superlativ kan du fantisera om nu. Det har dock lite med Bush att göra, mer med opinion, kultur och religon. Demokraterna försöker inte avskaffa capital punishment. Men, det var inte det det handlade om nu.
3. Vad fan spelar det för roll om folk valt Bush?! Är du på riktigt eller? De som valt honom är ju säkert inte ens samma personer som nu drabbas, och även om så har han väl inte gått på val med att han ska låta dränka några ghetton? Med precis samma tankesätt kan man med lätthet dra slutsatsen att Mbeki är demokratiskt vald, och han har inte gjort så mycket för att stoppa HIV spridningen så Sydafrikanerna får skylla sig själva. Det vore osmakligt att göra så, och det du försöker fnula ihop är också osmakligt.

Du är helt enkelt osmaklig idag. Skäms.
Man kan med rätta ställa många amerikanska presidenter, både republikanska och demokratiska, till svars för de groteska skillnaderna mellan människors livsvillkor i USA.

Har användandet av dödsstraffet lite med Bush att göra? Presidenten har stort inflytande över hur flitigt man ska utdöma och verkställa dödsstraff. Eller hur tänker du?

Jag vidhåller att man har de politiker man förtjänar förutsatt att det hålls öppna val och att det är möjligt för var och en att vara skapligt politiskt medveten.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zee skrev:
:hihi Skön kommentar.

[gissning] Jag tror vår gode vän Nyteknik menar att under ytan är det ingen riktig demokrati. Staten styrs av ett fåtal rika vita män som skiter i de svartas misär, fattigdom och deras sjukdomar.[/gissning]

Om vi skiter i om det är vad Nyteknik tror så: Är det så fel ute att tro detta? Jag tycker inte att vi i Sverige har så mycket demokrati direkt. Och återigen tänker jag peka på vad Göran Persson sade om EMU-valet: Vi kommer ha en omröstning om det blir nej till EMU. På frågan om vi ska ha en omröstning om det blir ja till EMU så svarade GUBBFAN NEJ! Vart är det demokrati att rösta om något tills det blir som HANS parti vill för att sedan spika det hela och ingen återvändo finnes?

MEn samtidigt, vem orkar bry sig längre? Jag tycker synd om de som verkligen orkar bry sig längre och tror att det kommer bli bra. Visst, det är bra att ha drömmar och visioner men man kan sätta gränsen vid att tro på jultomten!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Man kan med rätta ställa många amerikanska presidenter, både republikanska och demokratiska, till svars för de groteska skillnaderna mellan människors livsvillkor i USA.

Har användandet av dödsstraffet lite med Bush att göra? Presidenten har stort inflytande över hur flitigt man ska utdöma och verkställa dödsstraff. Eller hur tänker du?

Jag vidhåller att man har de politiker man förtjänar förutsatt att det hålls öppna val och att det är möjligt för var och en att vara skapligt politiskt medveten.

Jag förstår mig inte på dig, du gör mig illamående. Hör jag dig babbla om solidaritet och humanism i framtiden så kräks jag nog på riktigt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Jag förstår mig inte på dig, du gör mig illamående. Hör jag dig babbla om solidaritet och humanism i framtiden så kräks jag nog på riktigt.
Vad känsliga vi blev plötsligt då. Inget som jag har skrivit i den här tråden tål att jämföras med de cynismer du vädrar när ämnen om solidaritet och rättvisa dyker upp. Hur var det nu? Ska det vara lagligt för alla att göra abbort till exempel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Vad känsliga vi blev plötsligt då. Inget som jag har skrivit i den här tråden tål att jämföras med de cynismer du vädrar när ämnen om solidaritet och rättvisa dyker upp. Hur var det nu? Ska det vara lagligt för alla att göra abbort till exempel?

Åhå, det var det jag misstänkte - du var bara debattkåt.
Nyteknik - Markus
1-0
Grattis, du lurade mig. :tummenupp Men jag funderade länge på om du var på riktigt.

Abbort? Vad är det? Ab-bort? Ab-konkurs? Jaha, aktiebolagskonkurs! :fattartil
Du, jag kan pyttelite om sådant - jag vet faktiskt inte hur konkurser fugerar och hur man reglerar eller tillåter dem.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0