Oh fy fan vad irriterad jag blev när jag läste den. Ok, här kommer mina spontana kommentarer:
- Källan. I dagens informationssamhälle får man aldrig glömma källan. Läs aldrig kvällspressen. Vilken dynga. Det råder ju knappast någon nyhetsbrist i världen så jag fattar inte varför de orkar hålla på. Jo föresten, det gör jag. Vi köper skiten. Hade vi inte gjort det hade inte fenomenet Aftonbladet existerat.
- Författarna till boken (som för övrigt säkert kommer sälja i miljoner). "Huvudförfattarinnan bakom tv-succén ”Sex and the City”, Liz Tuccillo, 41". Jag orkar inte längre. Liz och henne skruvade psykosvänninor som är sugna på pengar. De har ju ingen verklighetsuppfattning.
Problemet -- för att återknyta lite till
Chrilles inlägg -- är att media idag har gått från det de ursprungligen var skapade för, dvs. "
ett medium för att höja befolkningens allmänkunskap". När tex. SVT slog upp portarna (nån som minns år?) gjordes det klart och tydligt att de "
skall återge verkligheten i samhället och på det viset höja gemene mans (eller kvinnas) insikt och kunskap om samhällsproblem...". Kort och gott. De skulle återge verkligheten.
Idag dikterar de den. Och det var här jag tyckte
Chrille verkligen satte huvud på spiken i sitt suveräna inlägg ovan i tråden. Rakt, sarkastiskt och insiktsfullt. Café eller Slitz? Varför inte dagens nyheter, eller svenskan, de två enda riktiga (i min mening) medierna vi har idag som återger verkligenheten ur ett objektivt perspektiv (bortsett från lokala ortstidsskrifter).
På tal om mönster. Här kommer ett vågat påstående:
Kvällspressen, med Expressen och Aftonbladet i spetsen -- motverkar aktivt och hängivet könsfrågan i hela Sverige med sin verklighetsflyktiga propaganda!
Undrar om det räcker för att stämma dem ned i konkursspiralens allra djupaste avgrunder.
I vilket fall, låt oss återta alla sunkiga pubar, dansställen, fester och allehanda partnerträffarinrättningar som en enad front som står för att vi är helyllesnubbar. Givetvis plikttroget, med varsitt formulär i handen. Vi ska minsann inte låta oss luras!