Orkar man köra?

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Hej alla Sporthojare!

Har en liten undran såhär i vintermörkret.

Ska i sommar upp till Umeå från Göteborgsområdet.
Funderar då på att ta hojen på denna lilla resa men min fråga är då:
Kommer man orka denna resa på ca 100-mil 1-2dagar eller kommer man ha skavsår så man inte kan sitta på flera veckor?
Har en zx-600r -07 så det är ju inte överbekvämt att köra långa sträckor.

Är relativt ny så det är därför man undrar:)

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag körde upp en CBR1000 från Sthlm till Älvsbyn 5 mil nordväst om Piteå och bytte mot en GSXR1000 som jag körde hem på i sträck + en liten extrasträcka så totalt en ca 200 mil och det gick bra.

Se till att inte ha en massa tider du ska passa utan softa på bara och försök njuta lite.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Svaret är ja!
Jag har gjort längre dagsetapper på liknande och obekvämare hojar. Kolla igenom hojen innan bara. Tipsen är enligt följande:
1. Variera körställningen
2. Häng inte på handlederna
3. Sträck på benen och vicka på tårna emellanåt
4. Drick ordentligt, vätskepåse med sugslang (camelbak, motsv.) är guld värt på långkörningar
5. Kör bara kör

Det kommer att gå bra. :tummenupp

Edit: och som apan sa, njut av färden.

Hudik

Guest
Det är väl bara att åka, om du inte skulle orka så finns det ju folk i hela sverige som kan avara soffan för en natt :tummenupp

Sånt ordnar sej ju alltid :crash

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Glöm inte öronproppar. Eller ännu hellre in-ear lurar med bra musik.

Blir snabbt tråkigt att lyssna på vindbrus.

Sen är mitt tips att ta många men korta pauser.

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Tack för snabba svar! Låter ju absolut lovande, om Teo klarar den sträckan så borde det gå med endast 100 mil.
Får se om man kan fixa en rygga med vätskebehållare samt slang. Det var ett bra tips BlöjRäsern! vart hittar man det tro? Tips?:)

PS.
Oerhört tråkigt att sitta här i minusgrader och bara vänta ut månaderna, hoppas jag inte är ensam om att tycka detta.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag köpte min på någon sportbutik, billig och fungerar helt ok. Tänk bara på att köpa en med vinklat munstycke så du får in den i hjälmen på ett bekvämt vis.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tack för snabba svar! Låter ju absolut lovande, om Teo klarar den sträckan så borde det gå med endast 100 mil.
Får se om man kan fixa en rygga med vätskebehållare samt slang. Det var ett bra tips BlöjRäsern! vart hittar man det tro? Tips?:)

PS.
Oerhört tråkigt att sitta här i minusgrader och bara vänta ut månaderna, hoppas jag inte är ensam om att tycka detta.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=water+backpack&_frs=1

Fast det är ju mer som skall tankas.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att köra sporthoj statiskt längre sträckor i samma hastighet rakt fram är en pina tycker jag personligen. Tillslut får man kramp i t ex gashanden och man känner värk i axlar och nacke samt armar. Det är inte alls lika påfrestande att köra samma sträcka och längre längst mindre vägar där körningen blir mer aktiv enligt min erfarenhet. Men det har lite att göra med dagsformen också. Försök få lite mil bakom dig så att du känner dig varm i kläderna innan du ger dig på en resa på 100 mil på 1-2 dagar är mitt råd. Planera in ungefär hur långt du tänkt komma per dag med lämpliga stopp. Räkna med att du kan behöva stanna och vila oftare än om du kört bil. Väderprognoserna kan också göra att du måste ta längre tid på dig.

Se till att hojen är i gott skick innan avfärd och var ordentligt utvilad. Se till att hålla vätskenivåerna uppe och fuska inte med matintagen. Packtips överlåter jag åt andra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Speciellt kul är det ju inte alltid med långresor men det kan ju bli skoj.
Den sträckan du ska köra går ju att göra på många sätt:
Den enkla vägen, motorvägen. Skittrist.
Den roliga vägen, planera in resan med landsvägar istället.
Den spännande vägen, planera in reserutten i gps:en med så många småvägar som möjligt. Det är ju ganska otroligt hur många småvägar som leder en framåt i landet, norrut blir det dock sämre med dem men de finns.

Jag och tjejen åkte småvägar till Trondheim en vinter (bil) och det var fan så mycket roligare dit än hem då vi tog E4:an. Gps:en visade 11 timmar, resan tog totalt 9,5h med matstopp. Alltid kul med inspirerande körning på småvägar.
Samma sak till Lillehammer, hellre småvägar än stora vägar, det får gärna ta någon timme extra.

Musik i öronen är ett måste, men ännu bättre är en bra ljudbok om du frågar mig. Jag pallar inte att köra hoj utan musik i öronen, inte ens om det är den korta sträckan på 2 mil till sommarstugan eller resa till Gotland.
Att bli lämnad ensam med sina egna tankar kan aldrig vara bra...

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
...då vi tog E4:an...

E4 från Trondheim...? :va

Pallar gör man men det är som många andra säger en fråga om vägval.
När jag körde in rc8:an så körde jag till Mantorp från Sthlm, hängde där en dag och sen hem igen. Tog motorvägen, enklast och snabbast men satan vad tråkigt det var. Om jag skulle göra en så lång resa som du planerar så hade jag tagit mindre vägar med mer aktiv körning.
För några år sedan var vi ett motardgäng som var ute och snurrade. Den dagen avverkade vi drygt 30 mil på småvägar. Jag gör mycket hellre om de 30 milen på motarden än kör 40 mil motoväg på sporthoj. Nu finns det ju betydligt bekvämare sporthojar än rc8 också men jag hade ändå valt "motardmilen" :)

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
100 mil klarar man på en dag. Man kör och så stannar man när det är dags att tanka hojen och samtidigt tankar man upp sig själv och går på dass. Det är 4-5 tankstopp det handlar om.
Men visst kan man köra småvägar också med då får man räkna med längre restid.
Frågan är om målet eller resan är viktigast?
Kanske stora vägen ena riktningen och mindre vägar på andra riktningen?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle inte köra bilen 100 mil om jag inte måste, hojjen skulle jag aldrig ens tänka tanken.. Är nog en smaksak. Körde 25 mil med en r1a som längst, visserligen e4a men tyckte det va oerhört tråkigt och obekvämt..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Just do it.
Så länge du tycker det är kul så är distansen inga problem. Har själv kört till Böda Sand från Gelleråsen efter en kursdag på banan, gick utan problem och enda stoppen var för att tanka.
Hem (böda sand - Sthlm) var lite jobbigare då det spöregnade sista 12milen men det gick bra det med.

Men det absolut viktigaste av allt om du frågar mig, se till att packningen är ordentligt surrad om du nu skall surra något. :fakta
Själv körde jag med rygga.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Det är 100 mil vi snackar om nu. Det är ju knappast någon "lång" sträcka. Smörj kedjan och vila när du blir trött. Du behöver knappast kolla något särskilt på hojen, på en vecka kör man ju lätt över 100mil och gör gemene hojförare något speciellt med hojen då? Enda skillnaden är att sträckan skall köras på kortare tid.

Kör bara kör

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Och som Carnivore skriver. Det viktigaste är att packningen är korrekt surrad. Undvik bläckfiskar.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Att man kollar igenom allt innan man åker är ju bara för att det är bökigare att åtgärda saker när man är på väg. Inte för att det nödvändigtvis går sönder för att man kör lite längre i ett svep.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Som de flesta redan konstaterat så är det inga problem men det blir förstås roligare om du kan undvika de största vägarna. På hoj har man en tendens att hålla ett högt tempo där för att snabbt lägga milen bakom sig vilket kan vara oklokt när tröttheten smyger sig på.

Ett tips jag tycker du borde ta vara på är att faktiskt ha kört en del längre sträckor tidigare om du vill att resan ska bli så njutbar som möjligt. Det gör mer än man tror. Efter att ha kört 220 mil utan något annat än tankpauser i somras (dock med bil och vi var två som delade på körningen) känns de flesta resor korta. När jag kör de 65 milen hem till föräldrarna känns en 20-milsutflykt dagen efter som att den är över innan den hunnit börja osv.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Självklart går det.
Jag har själv inte kört riktigt så långa etapper men 60 mil har inte varit något problem.
Däremot kan det lätt bli rätt långtråkigt om man väljer fel vägar.
50 mil på E4 blir vansinnigt enformigt även om man kommer fram fortast på det sättet.

Det hänger mer på hur bekväm sadeln är på just din hoj och om du har en någorlunda bra sittställning.
Är sadeln för hård så får man ganska snabbt träsmak i baken. Men det brukar räcka med att kliva av och sträcka på benen i 5-10 minuter så är det ur världen. Då kan man passa på att dricka lite och tömma blåsan samtidigt. Personligen så brukar jag köra ca 20 mil mellan bensträckarna. Då hinner det inte bli så mycket träsmak i baken och man håller sig hyfsat alert hela tiden. Varannan bensträckare tar jag vid en mack så att jag kan tanka och kanske stoppa i mig något ätbart.

Men vad du än gör så glöm inte öronproppar. 100 mil innebär ju över 10 timmar på hojen i ca 100 km/h och bruset blir väldigt tröttande redan efter bara någon timme.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping