Orolig över Import ER6

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Läs mitt förra inlägg, kolla på cykeln, känn på prylarna, känns det bra - slå till, känns det inte bra? Det finns hur månag ER-6:eek:r som helst, ta en annan. Eller ja, är den italiensk så skit i den.
Såvitt jag vet så är det väl 3 års garanti, så den har redan gått ut så det finns inget att gå miste om där. Så länge säljaren inte lämnar ytterligare garanti förstås, men ja, den får du ju ändå. Kan vara trassligt med garantier på importerade hojar annars. En lång röra som avhandlats här i år och dagar.
Lycka till och hoppas du får skoj med din nya leksak, vilken det än blir!:tummenupp

Vad är det för fel på den om den är Italiensk?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Strypningen är bara en liten skruv som begränsar hur mycket man kan vrida på gasen, dryg som fan att få dit på 2012 årsmodell och framåt då ramen sitter ivägen, enligt kawa-meken som monterade strypning på min så var man tvungen att plocka av tanken för att få dit den.
Jag fick dock bort den med hjälp av tång o skruvmejsel utan några större problem :crash
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad är det för fel på den om den är Italiensk?

Se tidigare inlägg. Italien är i princip anledningen att detta bjäbb om importer fortfarande existerar. Frågar någon i italien hur långt din hoj har gått o du tittar på mätaren och svarar så får man ett leende tillbaka med orden "ja ja, men hur långt har den gått?". Det landets ekonomi är åt helvete och eftersom då många vill krama ur varenda krona ur sin hoj när de säljer den, så har hederligt folk insett att de får mindre för sina hojar eftersom de gått mycket längre enligt mätarna, så de har börjat stanna mätarna de med. Om man ska vara rättvis till italienarnas fördel så är det väl en av åtta hojar i italien som mätaren faktiskt går på, vilket sedan gör att du inte har full koll på milen för servicarna, och vid garantiåtgärd om du lyckas få fatt i någon sådan (det är ju uppenbarligen jobbigt med garantier på importerade cyklar) och de märker att säg mätarn säger 1200 mil men andra delar säger att hojen gått 5000 mil, kan det tänkas bli än mer problem.

Dessutom har jag nu gnällt på importerade hojar så nu slipper jag en sh-idiotstämpel.
Dock är hojarna bra mycket billigare i italien med, så själv skulle jag inte tveka överdrivet mycket att köpa en som hade 5+ år på nacken där.
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Enda anledningen att andrahandsvärdet skulle minska vore sådana som dig, som säger att andrahandsvärdet ska minska. Det får det att bli mindre. Finns ingen orsak för en försäkring att bli dyrare, en er-6 är en er-6. Det är ju lite av motorcyklarnas Skoda Felicia. För det första så är det många nybörjare som köper dem, de liksom alla andra gör misstag, men kanske lite mer frekvent. Misstag innebär i det här fallet lätt att hojen på ett eller annat vis åker i backen.

ER-6:eek:rna är så billiga redan att någon skillnad i värdeminskning inte skulle märkas, det handlar mer om att hitta rätt eller fel köpare.
Företag som får in en klotad hoj vill tjäna pengar, precis som alla andra. Ju mer tid och delar de lägger på hojen, ju mer pengar tjänar de. Därav ligger det i hojmekarnas intresse att återställa en klotad hoj så jävla dundersnyggt det bara går. Precis som bilverkstäderna (som exempel blev jag påkörd i min Vito i höstas, den var i bättre skick när jag fick tillbaka den än innan den krockades).
Jag är evinnerligt trött på allt detta gnällande för gnällandets skull - import är lagd eller skruvad mätare (ja i italien skruvar de mätarna ständigt, men det gör fan folk i sverige med, köp ingen italiensk hoj om den inte är ny från fabrik?) precis som med bilar. Alla tyskimporterade bilar sägs ju vara totalkvaddade och ihopplock av delar en bonde hittat utmed autobahn. NEJ.

Billigare fordon i tyskland gör att folk köper fordon där och tar hem till Sverige, menar du att samtliga fordon på mobile.de är krockade? Isf skulle fan fordonstrafik förbjudas!
Jag förstår inte vad det är för fel på att använda sitt eget huvud och tänka efter lite, använda lite logik, utmana sina egna tankebanor lite.

Titta på hojfan, var noga. Finns något där som stör dig? Skit i o köpa den då. Jag har köpt hojar som både varit restaurerade efter totalkrasch och tidigare varit stulna, inlösta och reparerade, samt en i princip flång ny, jag har då inte upptäckt några nakdelar med dessa. SKULLE det vara så att just den här ER-6:an har blivit smälld, riktad och bakramen sitter 0.4 grader snett (mindre än man kan räkna med från fabrik pga metallens rörelser efter svetsning) så lovar jag att föraren inte kommer att märka av detta, precis som föraren efter honom.

Nej han har inte nämnt klotad, men det är ju vad som jämt och ständigt kommer upp här, och som ständigt bjäbbas om (precis som mätarställning) när det gäller import.
Kan för övrigt tillägga att jag VET ett flertal annonser där det stått "aldrig lagd" när jag sett den hojen stå på verkstaden i månader nedplockad i molekyler för att byta allt som var paj o få bort all jord, grässtrån osv, är det något man ska se upp med så är det just de orden. Oavsett om hojen är en månad gammal.


Nu känns det lite som du lägger ord i mun på mig. Anledningen till att värdet minskar av att en hoj är importerad eller lagd är, precis som jag skrev, att försäkringar på importerade hojar kan vara högre (har ingen fakta, men det är vad jag hört, därav ordet "väl") och har man inte så mycket erfarenhet och en hoj är lagd vet man inte vad man ska kolla efter. Jag förstår mycket väl varför man inte köper en hoj som är lagd eller importerad, jag tycker inte det är konstigt. Visst, majoriteten är säkert en överdriven rädsla. Sen att er6an är en nybörjarhoj och nybörjare ofta gör misstag har inget med saken att göra. Ja, sannolikheten är större att den är lagd av misstag men jag tror ingen tar hänsyn till det och köper den för samma pris för en som inte är lagd.

Jag skulle säga tvärtom, att ju mer tid och delar verkstäderna lägger på en hoj, desto mindre tjänar de.

Igen så lägger du ord i mun på mig. Jag har aldrig påstått att alla importerade fordon är totalkvaddade och fulmekade med eller har mixtrade mätare. Det får du ta med dom som påstår det. Det enda jag säger är att jag förstår varför folk väljer bort import och lagda hojar om man har en begränsad erfarenhet i ämnet.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu känns det lite som du lägger ord i mun på mig. Anledningen till att värdet minskar av att en hoj är importerad eller lagd är, precis som jag skrev, att försäkringar på importerade hojar kan vara högre (har ingen fakta, men det är vad jag hört, därav ordet "väl") och har man inte så mycket erfarenhet och en hoj är lagd vet man inte vad man ska kolla efter. Jag förstår mycket väl varför man inte köper en hoj som är lagd eller importerad, jag tycker inte det är konstigt. Visst, majoriteten är säkert en överdriven rädsla. Sen att er6an är en nybörjarhoj och nybörjare ofta gör misstag har inget med saken att göra. Ja, sannolikheten är större att den är lagd av misstag men jag tror ingen tar hänsyn till det och köper den för samma pris för en som inte är lagd.

Jag skulle säga tvärtom, att ju mer tid och delar verkstäderna lägger på en hoj, desto mindre tjänar de.

Igen så lägger du ord i mun på mig. Jag har aldrig påstått att alla importerade fordon är totalkvaddade och fulmekade med eller har mixtrade mätare. Det får du ta med dom som påstår det. Det enda jag säger är att jag förstår varför folk väljer bort import och lagda hojar om man har en begränsad erfarenhet i ämnet.

Jag verkar antagligen dryg nu, men detta är dock inget jag isf gör för att vara dryg, bara så du vet, no hard feelings involved.

1. Att det är en er-6 och att det med största säkerhet är vanligt att de går i backen är visst av betydelse. Om man kan förvänta sig att 20 av 30 hojar har legat på sidan o vilat en liten stund så kanske man börjar få en annorlunda värdering på en sådan incident, för uppenbarligen är ju alla dessa 20 fullt kördugliga och trafiksäkra (bland annat).

2. En verkstad tar betalt per timme. dryga tusenlappen i Stockholm ink moms. Jag vet inte vad en mek tjänar, men låt oss säga 150 spänn/timmen. Då kostar nämnda mekaniker drygt 350/timme med försäkringar, arbetsgivaravgifter osv. Det ger ca 450-500 kr kvar till företaget. Sålunda så tjänar företaget 450 kr per arbetad timme på en mc.
Vidare så fungerar de precis som alla andra försäljare, de köper in en vara till ett pris, lägger på ett antal procent (säg 15) och säljer varan. Hur i hela fridens namn får du det till att de tjänar MINDRE på att jobba 20 timmar (+10000) och plocka på delar för 40000 (+6000, sammanlagd vinst 16000) än att arbeta med 10 cyklar på samma tid, men då behöva förlora debiterbar tid genom att rulla cyklar fram och tillbaka prata med kunder, försäkringsbolag, tjafsa om varför oljebytet blev dyrt osv vilket gör att de under de där 2½ arbetsdagarna kan de bara debitera 15 timmar samt sälja material för 20000 (7500kr+ för arbetstiden samt 3000kr + för delarna), medan de dessutom måste betala ut lön till mekanikern för de 5 timmarna som han inte mekade på någon hoj utan satt i telefon, beställde delar, förklarade varför man byter oljefilter under en service och liknande. detta är -1750 kr.
På den halva arbetsveckan så har alltså företaget tjänat in mindre än 9000 spänn, istället för att pyssla med en enda hoj och tjäna 16000.

3. Att man inte vet vad man ska kolla efter är en helt annan sak, då är det nog bättre att be om råd om just det istället, det gör han nog bäst i ER-6 tråden. Det är ju ingen raketforskning direkt, det går ju även att få tag på tidigare ägare även om den är importerad, och höra med dem. I grund och botten är det ju även där väldigt logiskt - sprickor, skrapmärken, skillnad i färgnyanser eller färger på insidan av kåpor tex. Som PSX-care påvisade tidigare så är det skicket på hojen som är det viktigaste, och sedan är ju frågan vad man har för krav. Min banhoj vårdade jag sjukt ömt maskinellt, men utseendemässigt gav jag fan i det mesta, ganska många här på sh skulle nog ha velat ta betalt för att ta emot den med skrapmärken på tanken, glödgade fotpinnesatser, my little pony klistermärken, kinakåpor som satt med buntband osv, gick dock inte långsammare för det och var en dröm att köra! :tummenupp
Sånt tror jag väl faktiskt är viktigare när det kommer till första hojen, för jag gissar faktiskt på att även Marcus förr eller senare kommer att tappa hojen, fippla till det med stödet eller något sånt, vi alla är människor och människor gör misstag!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top