Orsaker till plötslig motordöd?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Får väl skruva av tanken och kolla lite mer ordentligt.

Något annat än krökta slangar och slangar nära varma motordelar som jag ska kolla efter?

Kondensvatten i bränslet kan ge liknande symptom.
Försök med en flaska K-sprit i tanken innan du går vidare i felsökningen + dränera förgasarna.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tror baske mig att K-sprit gjorde susen. Fortsatte felsökningen genom att beta av alla era tips ett efter ett, men hittade inga fel någonstans (köpte dock aldrig nya slangar). Hällde även en halv flaska K i tanken.

Har kört ett par tankar blandad körning nu utan problem. Hoppas innerligt att inte motorstoppen kommer tillbaka.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Måste bara tillägga att fy fågeln vad gott hojen går. Inget går upp mot att piska gammgixx :tomten
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Köp lite bränsleslang som är något längre än den du har och dra slangen lite annorlunda. Kostar nästan inget att prova, är det fel så stoppar du bara tillbaka gamla slangen.

Kan räcka, men som jag sa tidigare, är det ånglås så uppkommer det oftast när man kör riktigt hårt. Men jag håller med föregående talare om att det verkar vara ett soppaproblem. Kan ju om du har otur vara problem med vaccumklockan i bränslekranen. Ibland måste membranet bytas, men det låter lite otroligt att det skulle vara det.
Du har troligen 3 slangar till tanken. luftningen, bränslet och en vaccumslang. Om det ligger undertryck över vaccumslanegn så drar undertrycket i ett membran inne i kranen så att bränslet får fri väg. Kolla om denna funkar genom att lätt suga i vaccumslangen, det skall då börja droppa ur bränsleslangen. Vaccumslangen kan tjyvdra luft, då sluter sig bränsleslanegen. Du kan ju ha en gammal mekanisk bränslekran, eller en kombinerad, men du ser vilken typ det är.

Åneeej!! Hoppades verkligen att problemet var löst, men så idag så hände det igen. Jag måste nog ta och gå igenom ovanstående råd en gång till... ordentligt!

Det var i samband med ganska lugn stadskörning. Hade käkat på max i stan och skulle hem. Den här gången var hojen stört omöjlig att få igång. Provade upprepade gånger med ~10 minuters intervall i över trekvart. Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va
 
Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
hej tråkigt problem:)

prova att se så att det flödar rikligt med bränsle till färgasarna från tanken, tänkte om det finns skit i tanken. Du kan ju också gå igenom ,rengöra förgasarna om du har kunskaperna. lycka till /TB
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tankventilationen ? -Är det undertryck i tanken när du öppnar locket?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Som sagt, allting som jag har kollat på verkar vara ok. Inga problem med undertryck i tanken... Det kommer också bränsle genom slangarna precis som det ska, men uppenbarligen inte tillräckligt mycket. Eller?
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va

I PRI-läget rinner det alltid från kranen, i standardläget sköts on-off på kranen av en vacumslang.
Kolla på den, dragning, täthet.....mm mm
Samt att kranen kanske behöver sig en rengöring av ventilen som "vacumet" skall öppna / stänga
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Hmm. Är det svår att starta? Låter som ett problem jag hade med bilen för två veckor sedan. Den dog ute på motorvägen men jag lyckades köra in på en avfartsväg och stanna. Stod stilla en stund och kunde sedan starta igen och fortsätta några kilometer innan den dog igen. Så höll det på tills batteriet var slut. Det visade sig att generatorn var trasig och fick bytas ut. Ingen billig grej det där.

Vet inte hur du ska testa men; testa om generatorn fungerar/laddar som den ska.

Lycka till!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åneeej!! Hoppades verkligen att problemet var löst, men så idag så hände det igen. Jag måste nog ta och gå igenom ovanstående råd en gång till... ordentligt!

Det var i samband med ganska lugn stadskörning. Hade käkat på max i stan och skulle hem. Den här gången var hojen stört omöjlig att få igång. Provade upprepade gånger med ~10 minuters intervall i över trekvart. Sen ställde jag kranen i PRI-läge och då hostade den igång direkt. En slump? :va

Ett vanligt fel, min kran står för det mesta i pri läge...
Synd bara att man inte har någon reserv om den stannar såna gånger.

Gamla vacumkranar ÄR inte tillförlitliga.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag sätter då min "gissning" på att det är vacuumstyrningen av bensinkranen som strular. Ta isär kranen och kolla så allt är helt och rent. Som tidigare skrivet så är det relativt vanligt att man får slå över till "PRI" läge och då ligger problemet troligen i kranen men det kan även vara en vacuumläcka i slangen till kranen, dvs den som vacuumet går genom från insuget.

Brukar även bli rost i tankarna på gammel gixxrar så det kan ju också vara grundproblemet!?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Som tidigare nämts så är det sannolikt vacumstyrningen av soppakranen som strular då det fungerar i PRI-läget.

Gör det enkelt för dig och börja med att kontrollera så att vacumslangen inte har några torrsprickor och att den sitter fast ordentligt i bägge ändar.
Om du kan utesluta fel på vacumslangen, så finns det renoveringssats till soppakranen hos Touringbutiken.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm. Är det svår att starta? Låter som ett problem jag hade med bilen för två veckor sedan. Den dog ute på motorvägen men jag lyckades köra in på en avfartsväg och stanna. Stod stilla en stund och kunde sedan starta igen och fortsätta några kilometer innan den dog igen. Så höll det på tills batteriet var slut. Det visade sig att generatorn var trasig och fick bytas ut. Ingen billig grej det där.

Vet inte hur du ska testa men; testa om generatorn fungerar/laddar som den ska.

Lycka till!

Nej, den är inte svårstartad. Tror jag ska utforska soppakransteorin i första hand.

Tack för all hjälp :Bugar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ett vanligt fel, min kran står för det mesta i pri läge...
Synd bara att man inte har någon reserv om den stannar såna gånger.

Gamla vacumkranar ÄR inte tillförlitliga.

har hört att pri läget inte ska räcka till om man tex ligger o pressar :va
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu är äntligen problemet ur världen. Lösningen var ... trumvirvel ... byte av vakuumslang. Passade dock på att även renovera soppakranen med en sån där sats.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top