Hej. Jag har en 2012 års KTM 990 SMR som jag har haft i lite mer än ett år nu. Jag har varit fullt upptagen med att köra fort och ha roligt, och egentligen inte reflekterat över hur långt jag kört hojen under de dryga 15 månader hojen varit i min ägo. Men nu när jag börjat fundera över ifall det är dags att göra någon form av service vill jag först läsa av hur lång hojen har gått. Och det är här det blir lite lurigt (för mig). För när jag läser av siffrorna på odo står det: 000359 och detta gör mig konfunderad, dels eftersom jag börjar betvivla min egen kompetens och förmåga att läsa av en distansmätare (brukar inte vara några problem på bilen) men också för att jag inte tycker att distansen stämmer överens med hur de tidigare ägarna fyllt i antal km vid servicen tidigare. Det som också gör det så konstigt med tanke på tidigare noteringar i serviceboken är att jag bara kan läsa ut 3 siffror, medan servicemännen har kunnat läsa ut hela 5 siffror.
Första noteringen i serviceboken: 1176 km
Andra noteringen i seciveceboken: 720 mil
Tredje noteringen i serviceboken: 10450 km
Fjärde noteringen i serviceboken: 13270 km (Detta är den senast noterade sträckan innan jag köpte den av återförsäljare)
När jag köpte hojen i början av januari 2016 hade den alltså gått drygt 1300 mil. Skulle jag då ha kört 359 mil eller ska jag utläsa den som 3590 mil? Ingen utav dessa kan stämma. Hojen har ju uppenbarligen inte gått 359 mil sedan den först togs i bruk, eftersom sträckor på över 1000 mil noterats i serviceboken, och inte fan har jag kört över 2000 mil med den (även om jag ibland pendlat med den till jobbet under vår och sensommar.
Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska tolka det. Jag känner mig fullkomligt dum i huvudet som inte kan läsa av en distansmätare, men tycker mig samtidigt ha fog för att ana oråd kring distansmätarens beskaffenhet.
Har ni några tankar och idéer?
Första noteringen i serviceboken: 1176 km
Andra noteringen i seciveceboken: 720 mil
Tredje noteringen i serviceboken: 10450 km
Fjärde noteringen i serviceboken: 13270 km (Detta är den senast noterade sträckan innan jag köpte den av återförsäljare)
När jag köpte hojen i början av januari 2016 hade den alltså gått drygt 1300 mil. Skulle jag då ha kört 359 mil eller ska jag utläsa den som 3590 mil? Ingen utav dessa kan stämma. Hojen har ju uppenbarligen inte gått 359 mil sedan den först togs i bruk, eftersom sträckor på över 1000 mil noterats i serviceboken, och inte fan har jag kört över 2000 mil med den (även om jag ibland pendlat med den till jobbet under vår och sensommar.
Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska tolka det. Jag känner mig fullkomligt dum i huvudet som inte kan läsa av en distansmätare, men tycker mig samtidigt ha fog för att ana oråd kring distansmätarens beskaffenhet.
Har ni några tankar och idéer?