Hur är du osäker? Jag har en -81 och den har stått i tio år, körde blandat i tanken och tittar på nippeln som kommer ut från pumpen, utan slang. Det droppar regelbundet så då lär det fungera.
Kommer det olja ut pumpen så är det nog ok. Känns som många slopar pumpen i onödan. Den är ju så viktig så jag utgår ifrån att Japanerna satt sin bästa ingenjör på uppdraget
Samma här.
Jag väcker gamla tvåtaktare som jag inte känner genom att toppa upp oljetanken.
Sedan starta upp med 4% oljeinblandning i bensinen - bara ett par liter.
Sedan går jag ner på 3% och kör runt ett tag.
Kollar åtgången i oljetanken innan jag går ner till 2% och fulltank.
Fortfarande noggrann kontroll av åtgången i oljetanken - verkar den rimlig?
Isf fasar jag ut oljan i bensintanken genom att tanka på med ren bensin, några liter i taget.
Efter 15-20 mil totalt är jag på ren soppa i tanken och dokumenteradb funktion på separatoljeamörjningen.
Ovetenskapligt, ja visst - men man får komma ut och köra sin nya pärla.
Trist grej 1: de båda senaste tvåtaktarna hade fått sin oljebehållare sprayad mattsvart.
Glasspinnar funkar som pejlsticka.
Trist grej 2: det är inte ofarligt att köra med dubbel smörjning.
Jag vet att många rediga pappor back in the days rekommenderade sina ättelägg att inte lita på nymodigheter som separatsmörjning, utan att konsekvent blanda olja i soppan + "Det där tramset med olja separat".
Resultatet blev koksade kolvringsspår och skärning på kuppen, och koleriska pappor som anklagade barnen för att inte smörja ordentligt - när det egentligen var tvärt om.