Ja, det finns det. Generellt kan man säga att alla demokratier goda, medan alla diktaturer är onda.
Jo, så är det ju, rent generellt.
Att stödja en diktatur behöver dock inte nödvändigtvis vara fel. Om till exempel två diktaturer är i luven på varandra kan det vara smart att stödja den ena.
Men varför hjälpa till att störta en demokrati för att införa diktatur? Det är väl ändå riktigt, riktigt dåligt? Rent generellt alltså.
Om två diktaturer är i luven på varandra är det väl bäst att inte stödja någon av dem? Enda anledningen att stödja en diktatur är ifall man som land tjänar på det. En rent egoistisk handling alltså, som oftast inte hjälper människorna som lever i diktaturen.
FN är en blandning av de goda och de onda. Ska man vänta på ett FN-mandat innan man sätter ner foten får man tyvärr ibland vänta för länge. FN är mer att betrakta som en diskussionsklubb där alla är välkomna.
Visst är det många käppar som sätts i diverse hjul i FN, av konstiga anledningar. FN är i mitt tycker mer än en diskussionsklubb, men borde förstärkas och förändras, så att inte ett land kan stjälpa en hel hjälpinsats. Hur dåligt FN än är så är det ändå rätt väg att gå. Du gillar väl demokrati, där alla får göra sin röst hörd? Inte då bara de som råkar tycka som du?
Vad skulle hända ifall alla länder tog efter USA:s handlingar och skickade folk att mörda misshagliga personer i andra länder för att de tycker de har rätt att göra det? Om ett land tar sig den friheten och kommer undan med det så är det ju fritt fram för alla andra.
Men man kan förstås rikta kritik mot USA och andra demokratier på enskilda punkter. Sverige har också fått kritik från Amnesty någon gång vill jag minnas. Man kan inte kräva att alla ska göra 100 % rätt hela tiden, utan man får se till helheten.
Sverige är inte perfekt. Men vi har ännu inte invaderat något land i modern tid för att vi kände för det och dödat mängder av civila. Och nej, jag tycker fortfarande inte man kan förringa de människorna genom att säga, att det är sånt som händer.
Ja, den gemensamma värdegrunden är framför allt att demokrati är bra och diktatur dåligt.
Då antar jag att du åtminstone tycker lite illa om USA för att de tillsammans med Israel inte erkände Hamas, som var demokratiskt framröstade?
Vilka länder anser du själv är de goda respektive onda?
Rent generellt så tycker jag att länder som inte startar krig med andra stater hur som helst, inte har dödsstraff eller arbetsläger, men har yttrandefrihet och åsiktsfrihet, ett skyddsnät som hjälper utsatta medborgare, har jämlikhet och lika möjligheter för fattig som rik till sjukvård och utbildning, de är goda länder.