Oseriösa handlare

örebrobanditen

Styrhöjare sökes!!!
Gick med
6 Apr 2011
Ort
Örebro
Hoj
02 Triumph Sprint ST
Tänkte starta en tråd där vi kan byta erfarenheter om oseriösa och för den delen även seriösa handlare. Det har dykt upp ett stort antal "importörer" i Sverige, både seriösa och oseriösa. I helgen besökte jag en välrenomerad handlare i Strängnäs (undersidan på en sko). Jag tittade på en Bandit 1200 och vi kom fram till ett bytespris mellan den och min Hornet. Då Banditen inte gick att provköra kom vi fram till att jag skulle återkomma efter en vecka för att slutföra affären. Jag gjorde klart för ägaren (botten på skon) att jag skulle ha Banditen förutsatt att inget konstigt uppdagades under den stundande provturen. Döm om min förvåning då Sulan ringde mig på onsdagskvällen och meddelade att cykeln var SÅLD.

Trodde nog att man kunde lita på en av Sveriges större handlare och att ett handslag var värt något mer än luft.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har vi en mc butik i Sigtuna ? :va
Känner förvisso till en utanför Arlanda.

Tanken med en negativ tråd om handlare är bra, men tyvärr tenderar dessa ganska snabbt bli pajkastning.
Mest för att det oftast bara är en sida av det hela som framkommer och att folk ibland tenderar att överdriva saker på nätet.
Tror det är bättre att ge sina synpunkter via http://www.sporthoj.com/mc-firmor/ istället.
 

örebrobanditen

Styrhöjare sökes!!!
Gick med
6 Apr 2011
Ort
Örebro
Hoj
02 Triumph Sprint ST
Har vi en mc butik i Sigtuna ? :va
Känner förvisso till en utanför Arlanda.

Tanken med en negativ tråd om handlare är bra, men tyvärr tenderar dessa ganska snabbt bli pajkastning.
Mest för att det oftast bara är en sida av det hela som framkommer och att folk ibland tenderar att överdriva saker på nätet.
Tror det är bättre att ge sina synpunkter via http://www.sporthoj.com/mc-firmor/ istället.

Ibland är man bra och förvirrad. Självklart var jag i Strängnäs!!!!
Tack för att du påpekade min totla sinnesförvirring
 

sportbike

Guest
Lade du handpenning på Banditen?
Skrev ni nåt avtal?
I annat fall har han ju rätt att sälja den till vem han vill som kommer med pengar.
Det vore ju bra att få ta del av handlarens version också.
 
Last edited:

örebrobanditen

Styrhöjare sökes!!!
Gick med
6 Apr 2011
Ort
Örebro
Hoj
02 Triumph Sprint ST
Lade du handpenning på Banditen?
Skrev ni nåt avtal?
I annat fall har han ju rätt att sälja den till vem han vill som kommer med pengar.
Det vore ju bra att få ta del av handlarens version också.

Eftersom Banditen inte gick att provköra vid besökstillfället skrevs inga papper, vi kom överens muntligen. Självklart har han rätt att sälja cykeln i juridisk mening, däremot tycker jag att det är moraliskt tvivelaktigt.
 

badcooki

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2010
Ort
köping
Hoj
95 honda cbr 600
Oseriösa handlare är funk bike i v-rås ...reserv delar ....suger :huvet
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Lade du handpenning på Banditen?
Skrev ni nåt avtal?
I annat fall har han ju rätt att sälja den till vem han vill som kommer med pengar.
Det vore ju bra att få ta del av handlarens version också.

Men gäller inte även ett muntligt avtal?

Må vara att det aldrig håller, men rent teoretiskt skall det väl vara bindande.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag vet en stor handlare nära Helsingör som inte säljer Honda som sålt en inbytt gul hoj fast den var blå vid försäljningstillfället och som hade blivit av med många mil hos handlaren.
En spekulant pratade med förra ägaren och så var han inte spekulant längre... Men slutliga kunden trodde nog hojen skulle vara blå.. Och oskuld..
Tråkigt med handlare som inte drar sig för att inte berätta sanningen för kunderna.
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Jag vet en stor handlare nära Helsingör som inte säljer Honda som sålt en inbytt gul hoj fast den var blå vid försäljningstillfället och som hade blivit av med många mil hos handlaren.
En spekulant pratade med förra ägaren och så var han inte spekulant längre... Men slutliga kunden trodde nog hojen skulle vara blå.. Och oskuld..
Tråkigt med handlare som inte drar sig för att inte berätta sanningen för kunderna.

häng ut handlaren här och nu! Du blev inte drabbad, men jag kanske blir det eftersom jag brukar inte ta kontakt med tidigare ägarna.

Kommer inte du tycka synd om mig då?:huvet
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ligger inte den här tråden i fel forum. Ni moderater skulle ha sparken.

Jag borde bli moderator istället. Då skulle det bli lite ordning och reda härinne :)
 

sportbike

Guest
Ligger inte den här tråden i fel forum. Ni moderater skulle ha sparken.

Jag borde bli moderator istället. Då skulle det bli lite ordning och reda härinne :)

Toppen, jag skickar förslaget till Swedie.
Bered dig på att inte ha tid med annat på helgerna, köra hoj och baka bröd t.ex.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om jag vore riktigt angelägen att köpa en viss hoj hade jag betalt en symbolisk handpenning som jag kommit överens med säljaren om.

Muntliga avtal är alltid svåra att bevisa i efterhand. Det är inte många där ute som nöjer sig med att handslag om man inte redan är en väl etablerat kund som gjort affärer ihop tidigare med en säljaren. Det finns allt för många opålitliga säljare som köpare där ute.

Sedan kan man tycka att det var dåligt gjort att inte hålla sitt ord. Men det finns nog två historier bakom varje misslyckad affär. Vi har bara hört ena historien. Bad säljaren om ursäkt för att han sålt hojen eller ryckte han bara på axlarna. Någon form av förklaring borde han kunna ge. Är det t ex flera säljare på företaget som kanske inte tagit del av den muntliga överenskommelsen?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag hade gått dit o levt jävel högljutt i butiken ! Dock är det ju ingen skada skedd för nu kan du ju köpa den där yamahan du alltid velat ha istället ! ! !
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
I början på säsongen vill dom sälja så fort som möjligt.

Har man inte gett någon handpenning så kanske det visar att man inte är så mycket intreserad heller.

Det finns nog mer oseriösa köpare än handlare tror jag.

Säljer man något själv ex på blocket eller liknande och "kunden" säger att han ska ringa tillbaka igen för att slutföra en affär så vet jag med störtsa sannolighet att kunden inte kommer ringa.

Sen såg jag att dom ringe tillbaka och sade att hojjen va såld. Hur många gör det? det visar att man bryr sig lite i allafall.
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Hur kan man uppröras eller ens förvånas över nåt sånt?
När man handlar privat kan ju kemi uppstå mellan köpare/säljare och man kan hålla en hoj/bil/båt/hus tills arvepengarna har kommit, eller vad det nu kan va. Men en handlare har ju aldrig nån personlig relation till objektet, och nästan aldrig till köparen heller.
Det är pengar ut och pengar in, med så stor mellanskillnad som möjligt, som gäller. Och snabbt ska det gå.

Men det är surt när ett tillfälle går om intet.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Varför skull Sulas tro att du skulle komma och köpa hojen när du på intet sätt knutit upp affären?
Hur många snackare tror ni kommer in och säger sig ska köpa?
Så om nån kommer med pengar så är det ju han som vinner!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top