Oseriösa köpare på Blocket

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har du ingen kompis som bor i närheten som kan åka dit och knacka på? Annars var det rätt bra tips att ringa arbetsgivare eller släktingar! Bara skäm ut fanskapet!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns bara en sak som fungerar - kräv förskottsbetalning, annars skickar du inga grejer. Du vet att du själv har rent mjöl i påsen och har därför ingen anledning att riskera något. Vad en eventuell köpare tror är helt ointressant. Om han inte litar på dig och om han tror att han kommer att bli blåst - trots att han har din e-mail address, ditt telefonnummer och ditt kontonummer - då är han fel köpare i vilket fall som.

Jag gjorde en gigantisk garagestädning för några veckor sedan och annonserade ut en massa gamla delar till hojar såväl som snöskotrar. Det mesta är nu sålt, helt och hållet med förskottsbetalning. Visst, det har mailat folk som inte velat förskottsbetala, men just de delar de frågade om såldes senare till sådana som förskottsbetalade.
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Bara gå på klassikern "Det finns bara två människor i världen jag litar på, den ene är mig själv och den andre är inte du"
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Både köpare och säljare är i samma sits att riskera bli blåsta på pengar eller prylar.
Jag var med om en shysst uppgörelse för både mig som köpare och säljaren där säljaren föreslog att jag betalade in hälften (2000 kr) innan han skickade varan och när jag fått och verifierat varans kvalite satte jag in resterande 2000 kr.

Jag var lite orolig inför köpet att lägga ut 4000kr och riskera få en tegelsten, men med detta upplägg kändes det mycket bättre och jag var helnöjd.
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
"Pengarna på mitt bankkonto, annars ingen affär", brukar jag köra med. Om nu inte köparen vill hämta. Cash IS king! :tuttar
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Postförskott och bussgods i all ära.
Jag sålde en playstationratt till en kille och skickade den mot postförskott och då får man ju själv stå för frakten tills motagaren löst ut paketet.
Nu visade sig att köparen inte hade pengar och inte kunde lösa ut paketet så efter ett tag skickades det tillbaks till mig och jag fick lösa ut det för att få tillbaka mina grejor.
Summa summarum fick jag betala frakt på 2 håll så jag blev blåst på ca 700 kr, inte roligt så i fortsättningen så är det pengar på kontot eller avhämtning som gäller nä jag säljer något.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Så olika folk det finns.

När jag köpte Foggyn :kär betalade jag 5000:- i handpenning innan jag sett den.
Vi möttes upp. Jag provkörde en sådär 400m och bestämde mig för att köpa, körde 34mil hem och förde över resten av köpesumman när jag var hemma. :yoparty

Jag skulle aldrig få för mig att lura någon på en krona, men den typen av affär är sällsynt.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
SlowDog, jag var ju själv klantig nog att glömma bort betalningen till dig förra året :rodnar men efter påminnelsen från dig så fixade jag det direkt :tungan
Även fast du inte har företag för detta, skicka en "faktura" till snubben så har han ju papper på att han ska betala och hoppas på att han gör det :tummenupp
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Gör en anmälan glöm o gå vidare. Gå o älta saker i huvet gör en knappast lyckligare. Finns en chans att bli blåst via vara den 1:a "skickaren" vare sej vara eller cash. För att undvika detta blir men den andra, förvisso går man miste om seriösa köpare som tänker likadant, men men..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Postförskott och bussgods i all ära.

Jag var tidigare en anhängare av Bussgods Efterkrav, men efter en incident där en fåntratt "glömde" att hämta sitt paket (så att jag fick betala returfrakt om jag ville ha tillbaka grejerna) så har jag lagt ner det helt och hållet. Nu är det 100% förskottsbetalning som gäller. Annars kan grejerna ligga kvar i mitt garage.

För den som blir blåst finns ju diverse inkassoföretag som gärna hjälper till. Jag kommer inte ihåg vad de heter, men det finns ju ett sällskap som verkar hålla på Moto2 föraren Jordi Torres (de har i alla fall hans startnummer på sina skinnvästar). De hjälper tydligen till med indrivning av skulder, mot betalning förstås, och de har ett rykte om sig att få in pengarna på nolltid.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Om man kan få veta hur det gick för TS vore det kul...

Lugn och fin, har inte suttit framför burken i helgen...

Jag ringde upp hans sambo/fru och undrade lite om hon kunde fråga varför han inte betalar för grejor han har köpt, tyckte det var bättre att han betalade så slipper jag ringa runt mer eller hitta på annat..

Tog väl några minutrer så hade jag ett par mail, ett där det stod att pengarna dragits från hans konto och ett där han tyckte det var lustigt jag ringt..

MEN, det kom in pengar, dock inte hela summan:huvet

Det som stör mig mest är att människan säkert mailat 5-6 ggr sedan köpet och undrat om pengarna kommit in men då inte satt in några. Han har ej svarat på mess, telefon osv.

Tycker att det kommit fram bra förslag i tråden men samtidigt så är det skrämmande vilket j-vla folk det finns som försöker blåsa andra..
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
SlowDog, jag var ju själv klantig nog att glömma bort betalningen till dig förra året :rodnar men efter påminnelsen från dig så fixade jag det direkt :tungan
:tummenupp

Ja, svårare än så är det ju inte?
Mänskliga faktorn finns alltid och alla kan glömma, inte mer med det.
Och som du sa, påminnelse och betalt...

Dock funkade det inte så i det här fallet tyvärr...
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Ja, svårare än så är det ju inte?
Mänskliga faktorn finns alltid och alla kan glömma, inte mer med det.
Och som du sa, påminnelse och betalt...

Dock funkade det inte så i det här fallet tyvärr...
Fan vad trist :dummer

Du får göra en gratis-krona till någon herre med långt skägg och svart skinnväst med massa läskiga tygmärken på och be om hjälp med en inkassering :D
 

bazookabill

Kvidinge
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Kvidinge
Hoj
-82 Honda CB 900F Boldór
Okontaktbar norrman

Ja, svårare än så är det ju inte?
Mänskliga faktorn finns alltid och alla kan glömma, inte mer med det.
Och som du sa, påminnelse och betalt...

Dock funkade det inte så i det här fallet tyvärr...


För min del var betalningen inga problem.
Sålde min Boldór 900 till en norrman, Asbjörn Vigstad, för en dryg månad sedan.
Ställde av hojen i samband med försäljningen, kryssade i rutan för export på registreringsbeviset och postade det tillsammans med nummerskylten.
Blev lovad tullpapper eller bevis på att den blivit registerad i Norge men har inget fått, efter diverse påtryckningar. Ska tilläggas att han arbetar som polis :)

Lyckligtvis har jag haft en positiv dialog med Transportstyrelsen och hojen är inte längre registrerad på mig.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
För min del var betalningen inga problem.
Sålde min Boldór 900 till en norrman, Asbjörn Vigstad, för en dryg månad sedan.
Ställde av hojen i samband med försäljningen, kryssade i rutan för export på registreringsbeviset och postade det tillsammans med nummerskylten.
Blev lovad tullpapper eller bevis på att den blivit registerad i Norge men har inget fått, efter diverse påtryckningar. Ska tilläggas att han arbetar som polis :)

Lyckligtvis har jag haft en positiv dialog med Transportstyrelsen och hojen är inte längre registrerad på mig.

För många år sedan hade jag en bil till salu på blocket, det hörde av sig en holländare och var intresserad.
När jag kollade upp hur man skulle gå tillväga så var det inte helt enkelt... i fortsättningen om någon vill köpa den och exportera så får dom lösa det med en egen svensk mellanhand, det är inte värt det extrajobbet som det blir tycker jag.
Kanske har ändrat sig sen dess men jag tycker det verkar krångligt.

/A
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top