Ostrypt mc

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
Tjena.

Jag undrar vad det är för straff på att köra en 125kubiks mc på 15 kw i papprena om man har a1-behörighet? Den kommer att vara besiktigad och försäkrad om nu det gör någon skillnad. Blir man av med kortet?

Mvh Ludde

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
varför ha den regad på 15?

då åker du dit så fort du blir stoppad.

är den regad på 11 och kör ostrypt kanske du får högre straff med tanke på att du åker dit för feltypat fordon lr vaffan de hter samt olovlig körning.

vad straffen är vet jag inte. men jag hade regat om den så den är på mindre än 11 kw utan att tveka.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Du åker dit för olovlig körning eftersom du itne har körkort för den. Och det bör väll vara likadant straff som att köra ostrypt ?:confused:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Du åker dit för olovlig körning eftersom du itne har körkort för den. Och det bör väll vara likadant straff som att köra ostrypt ?:confused:

nä...... inte om jag tolkar lagen rätt iaf. kör du ostrypt är din hoj inte rätt försäkrad OCH du har inte förarbevid för detta.

är den regad på mer så är den försäkrad och regad rätt men du har inte förarbevis för det.

sen vet jag inte om du har tänkt på att du inte får ha hojen på dej själv.... du måste ha förarbevis för dem fordon som står på dej.

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
varför ha den regad på 15?

då åker du dit så fort du blir stoppad.

är den regad på 11 och kör ostrypt kanske du får högre straff med tanke på att du åker dit för feltypat fordon lr vaffan de hter samt olovlig körning.

vad straffen är vet jag inte. men jag hade regat om den så den är på mindre än 11 kw utan att tveka.

Nu är den reggad som 15 och jag funderar på om det är värt att strypa den för 2 papp, jag kommer antagligen att köra ostrypt sen ändå

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Nu är den reggad som 15 och jag funderar på om det är värt att strypa den för 2 papp, jag kommer antagligen att köra ostrypt sen ändå

beror väl på. kostar nog en slant om du åker fast. och som sagt. det räcker att dom plockar in dej i en kontroll så är du körd.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jasså det har jag aldrig märkt ???

inte?

jag har gått i fällan själv. när jag köpte min första 125a och inta hade fått mitt körkort än så skrev jag på papprena. vet inte vad som hände men efter ett tag fick vi brev från trafikförensingsnånting som tyckte att vi skulle betala massa pengar för att min hoj stått oförsäkrad i typ en månad. och den summan va inte liten.... försäkringsbolaget hade fipplat till det på nått sät.

låter övertygande, lr hur?;) men jag vet iaf att ägaren för en motorcykel måste ha förarbevis för sitt fordon.

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
iofs har jag en sådan mc på mig, 15 kw det har inte hänt något specellt förutom att det står underårig ägare eller något sånt på fordonsinfo på vv:confused:

Jag har inte kollat på nytt efter jag fick kortet

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
inte?

jag har gått i fällan själv. när jag köpte min första 125a och inta hade fått mitt körkort än så skrev jag på papprena. vet inte vad som hände men efter ett tag fick vi brev från trafikförensingsnånting som tyckte att vi skulle betala massa pengar för att min hoj stått oförsäkrad i typ en månad. och den summan va inte liten.... försäkringsbolaget hade fipplat till det på nått sät.

låter övertygande, lr hur?;) men jag vet iaf att ägaren för en motorcykel måste ha förarbevis för sitt fordon.

i princip samma sak hände mig... och att köra en mc reggad på över 11kw när du har a1 är sama sak som att tex sätta sig på en 250cc, dock har jag blivit stannad 3 ggr med lättmc de har aldrig kollat reg nr:t vad jag har lagt märke till i alla fall..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
inte?

jag lyckades stå som både ägare och försäkringstagare på 690n redan innan jag fyllde 18, vet det var något strul men det lyckades iaf :va

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
iofs har jag en sådan mc på mig, 15 kw det har inte hänt något specellt förutom att det står underårig ägare eller något sånt på fordonsinfo på vv:confused:

Jag har inte kollat på nytt efter jag fick kortet

Det står underårig ägare så länge ägaren inte har behörighet att köra fordonet. Skatt och avgiftsplikten måste då skrivas på någon annan (förälder i mitt fall). Detta ändras automatiskt när körkort för fordonet inskaffas. Det var i alla fall vad jag fick höra när jag köpte min..

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Yamaha TDM
Det står underårig ägare så länge ägaren inte har behörighet att köra fordonet. Skatt och avgiftsplikten måste då skrivas på någon annan (förälder i mitt fall). Detta ändras automatiskt när körkort för fordonet inskaffas. Det var i alla fall vad jag fick höra när jag köpte min..

Samma här, jag stod som underårig ägare för hojen tills jag tog körkortet, hade massa strul pga det :rolleyes:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR

kanske är så de e då....

farsan har skött allt dedär åt mej så va inte jätteinsatt.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Är den reggad som 15kW kan du skippa körkortet också - samma straff!

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
dt125r -svart och röd
om du har den regad på 11kw så vet dom inte att den är avstrypt så länge dom inte provkör.. men om den är reggad på 15kw så kan dom plocka dej direkt för olovlig körning

jag har blivit stannad och han kolla bara regnummret sen fick jag åka . hur ska han veta effekten :)

Last edited:

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
aja, får väl ta och strypa den innan våren då:huvet

Om man fixar strypning på den, vad ska man göra sen? Då blir det väl bänkning, vad kan det kosta? Sen är det väl bara att regbesiktiga den? Vad kostar det?

:gnissla

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Om man kör en på 11 kw då men ostrypt. Det är nästintill riskfritt eller?

Nästintill. Har hört talas om en som har torskat, och det var verkligen sjukt oväntat. Bara papprena stämmer så kan du köra på, men erkänn aldrig, no matter what, att du har mer effekt än vad som är angivet.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy