Ostrypt NSR - 120km/h - Vad är fel ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ja, som rubriken lyder. Jag köpte min NSR -91 i höstas och fick strypningsbrickorna i handen, killen hade tydligen plockat dom 3 veckor tidigare. Antagligen ingenting omställt, bestyckningen eller liknande.

Jag kan jämföra min egen med en STRYPT NSR -89, och 89an har inte alls den ketchupeffekt som min har, mycket sämre acceleration. Dock har den "dragläget" vid 6000varv, jag har mitt på 7000varv. Den strypta toppar cirka 125 km/h och har fanimej bättre vrid än min.

Alltså, jag har ketchupeffekten som en ostrypt borde ha, men inte vridet och absolut inte toppfarten. Jag når ungefär 110-120 på 5an, å när jag lägger i 6an blir det egentligen aldrig mer än 120 ändå. Med mycket medvind och stor hemlängtan& en lååång raksträcka kan man möligtvis pressa upp den i 130, men det är allt. Jag har inga problem med att nå de 120, men sedan blir det inget mer..

Någonting måste vara fel då andra ostrypta NSRer ska toppa ca 150-160..
Egentligen är det nog lika bra med tanke på mitt körsätt, men mycket vill ha mer. Vad kan vara fel ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Nerdrevad tror jag inte att den är. Avgasporten, skulle den vara kass då eller ?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
lorkan skrev:
2243983 Nerdrevad tror jag inte att den är. Avgasporten, skulle den vara kass då eller ?

Kletat igen?
Ta upp, rengör och justera :mattias

Edit:
Gör en service, kolla kolv/cylinder, avgasport, luftfilter,tändstift och rengör förgasaren så blir det nog fart pån :banana

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
AndersJohansson skrev:
2244152 Kletat igen?
Ta upp rengör och justera :mattias

Edit:
Gör en service, kola kolv/cylinder, avgasport, luftfilter,tändstift och rengör förgasaren så blir det nog fart pån :banana
och få det gjort innan onsdag :mattias :tungan

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Om du har variabel avgasport som jag misstänker (heter ypvs på yamaha), så är denna port på de flesta fabrikat (som har den) strypt på den svenska marknaden.

Strypningen består i att porten inte öppnar helt på höga varv. Man brukar kunna blockera/fixera den i öppet läge. Man får då räkna med sämre bottendrag men betydligt bättre kraft på höga varv (ketchupeffekten, som du skrev)

Det bästa är att justera porten så att den stänger på låga varv men ändå öppnar helt på höga varv, men det kan vara svårt!

Ta reda på om du har variabel avgasport (tex google eller här på sporthoj), och har du det så är jag ganska säker på att den jävlas med dig.
Har du pengar å känner dig seriös så lämna den till närmaste Honda-Center och förklara problemet, kanske förra ägaren inte kände till alla strypningar?

Kan säga att min Yamaha DT125R -90 med YPVS (variabel avgasport) har ett skönt bottendrag, men om jag spärrar porten i öppet läge så får man nästan hålla fast sig runt 8000rpm, för då jävlar kommer allt på en gång.....

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
zx6r -95
ja hade kopplat vajrarna till avgasporten fel när ja bytte motor på min och då gjorde den bara 120 och hackade lite i lägre hastigheter o så. när ja väl fixat till de felet toppade den 165 me 98-oktan :yoparty

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
lasse kongo skrev:
2244494 den är ful och gammal
Tycker faktiskt Rs mellan -00 och -05 sådär är riktigt sjukt fula...ser ut som en banan ungefär... Dessutom skär dom hela tiden, och det beror inte på vem som har dom, de bara är så, skiten skär...Rs är ren skit, tack o hej

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
zpeppy skrev:
2244568 Tycker faktiskt Rs mellan -00 och -05 sådär är riktigt sjukt fula...ser ut som en banan ungefär... Dessutom skär dom hela tiden, och det beror inte på vem som har dom, de bara är så, skiten skär...Rs är ren skit, tack o hej

ja alla tycker ju inte om tjejer

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
lasse kongo skrev:
2244494 den är ful och gammal

Ja va fan den är gammal&ful, det blir lätt så när man inte har curlingföräldrar som förser en med alla prylar.

Hursomhelst hjälper ditt inlägg mig inte särskilt mycket, men du gjorde säkert ditt bästa! Alla kan vi inte vara raketforskare. :pannkyss

Jojjen skrev:
2244392 ja hade kopplat vajrarna till avgasporten fel när ja bytte motor på min och då gjorde den bara 120 och hackade lite i lägre hastigheter o så. när ja väl fixat till de felet toppade den 165 me 98-oktan :yoparty

Jaså det säger du ? Detta måste kollas. Men vad tusan. Vad kör ni era 125or på ? Jag kör på 95. Alltid. :crash

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
lorkan skrev:
2244998 Ja va fan den är gammal&ful, det blir lätt så när man inte har curlingföräldrar som förser en med alla prylar.

Hursomhelst hjälper ditt inlägg mig inte särskilt mycket, men du gjorde säkert ditt bästa! Alla kan vi inte vara raketforskare. :pannkyss

Jaså det säger du ? Detta måste kollas. Men vad tusan. Vad kör ni era 125or på ? Jag kör på 95. Alltid. :crash

jag kör med på 95 ! man märker typ ingen skillnad på 95 och tex 98 .. sen har jag knabbt råd till 95 så hur skulle det gått me 98 :tungan

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy