Ostrypt NSR - 120km/h - Vad är fel ?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Mr_haak skrev:
2245108 jag kör med på 95 ! man märker typ ingen skillnad på 95 och tex 98 .. sen har jag knabbt råd till 95 så hur skulle det gått me 98 :tungan
Vad menar du att man knappt märker någon skillnad? Det är knappast lustgas bara för att det är högre oktan :hihi ! Tips är att köra på 98 eftersom 2-takts 125orna är ganska knackkänsliga, speciellt ostrypta :7peta
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
Snubbben skrev:
2245796 Vad menar du att man knappt märker någon skillnad? Det är knappast lustgas bara för att det är högre oktan :hihi ! Tips är att köra på 98 eftersom 2-takts 125orna är ganska knackkänsliga, speciellt ostrypta :7peta

haha nä men när det var moppetider så tankade man ju 98 bara för att moppen skulle gå 5 km/h snabbare ju ;) men det är ju inte precis samma sak med en mc :tungan men motorn mår ju bättre med 98 .
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Snubbben skrev:
2245796 Vad menar du att man knappt märker någon skillnad? Det är knappast lustgas bara för att det är högre oktan :hihi ! Tips är att köra på 98 eftersom 2-takts 125orna är ganska knackkänsliga, speciellt ostrypta :7peta

Du, snubben, du skriver att 125:eek:r kan vara knackkänsliga. Så detta med oktan märker jag en jävla skillnad mellan 95 å 98 oktan på min DT125 -90. Men jag har ganska mycket knackningar med 98 oktan ändå!
Vad kan man göra för att "få ner" knackningarna?

(sorry att jag lånade tråden lite)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
lazlo09 skrev:
2246219 Du, snubben, du skriver att 125:eek:r kan vara knackkänsliga. Så detta med oktan märker jag en jävla skillnad mellan 95 å 98 oktan på min DT125 -90. Men jag har ganska mycket knackningar med 98 oktan ändå!
Vad kan man göra för att "få ner" knackningarna?

(sorry att jag lånade tråden lite)
Skaffa en gummibeläggning på dörren alternativt flytta.
Förlåt för skämtet
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
lazlo09 skrev:
2246219 Du, snubben, du skriver att 125:eek:r kan vara knackkänsliga. Så detta med oktan märker jag en jävla skillnad mellan 95 å 98 oktan på min DT125 -90. Men jag har ganska mycket knackningar med 98 oktan ändå!
Vad kan man göra för att "få ner" knackningarna?

(sorry att jag lånade tråden lite)
Antingen köra på ett högoktanigt bränsle, typ racebränsle eller hitta vad som är fel. Om den "knackar ganska mycket" måste du nog tänka på att hitta felet, den ska inte knacka alls.
Tändfel ??
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Snubbben skrev:
2246589 Antingen köra på ett högoktanigt bränsle, typ racebränsle eller hitta vad som är fel. Om den "knackar ganska mycket" måste du nog tänka på att hitta felet, den ska inte knacka alls.
Tändfel ??

Ja, det är ju första tanken...

Men den har ju CDI, men styrs CDI av "svänghjulet", dvs kan man själv justera tändningen?

På äldre bilar kan man ju vrida hela fördelarhuset, och på dom nyare kan man i regel ändra (på nått sätt) den lilla kammen som förr styrde när brytarna öppnade å slöts.

Lite luddigt skrivet kanske (för många citodon...) men du förstår kanske vad jag menar?

Och vad är det egentligen som händer vid knackningar?
Är det när bränsleluftblandningen antänds för mycket innan ÖD (övre dödpunkt/kolven i toppläge) eller för sent? Optimalt skall ju vara på "fittehåret" innan kolven är i toppläge...
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
lazlo09 skrev:
2246658

Och vad är det egentligen som händer vid knackningar?
Är det när bränsleluftblandningen antänds för mycket innan ÖD (övre dödpunkt/kolven i toppläge) eller för sent? Optimalt skall ju vara på "fittehåret" innan kolven är i toppläge...

Det är när bränsleluftblandningen tänder för tidigt pga av för hög kompression. Alltså innan kolven är i läge.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
lorkan skrev:
2244998 Ja va fan den är gammal&ful, det blir lätt så när man inte har curlingföräldrar som förser en med alla prylar.

Hursomhelst hjälper ditt inlägg mig inte särskilt mycket, men du gjorde säkert ditt bästa! Alla kan vi inte vara raketforskare. :pannkyss



Jaså det säger du ? Detta måste kollas. Men vad tusan. Vad kör ni era 125or på ? Jag kör på 95. Alltid. :crash


jag blir bara så jävla trött på dig!! i varje jävla tråd om en lite trasig rs (inte många trådar) så skriver du om hur jävla dåligt det är med en fet rs och hur bra din färgglada 80tals hoj är
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
lasse kongo skrev:
2248018 jag blir bara så jävla trött på dig!! i varje jävla tråd om en lite trasig rs (inte många trådar) så skriver du om hur jävla dåligt det är med en fet rs och hur bra din färgglada 80tals hoj är
Synd om honom, har försöker med ett desperat försök att få oss RS ägare att bli missnöjda(?) med vår motorcykel... Nää ärligt talat, sluta klaga på allt bara, detta är ett forum ingen Warzone.
Ps. Mina föräldrar har inte betalat en enda spänn på min hoj, ändå har jag en RS :va
Sorry för OT
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
lasse kongo skrev:
2248018 jag blir bara så jävla trött på dig!! i varje jävla tråd om en lite trasig rs (inte många trådar) så skriver du om hur jävla dåligt det är med en fet rs och hur bra din färgglada 80tals hoj är

Haha, men, jag blir inte trött på dig åtminstone för att du inte kan se att jag gör det med glimten i ögat, din bokstavstrogna RSåkare. :)

Jag ber också om ursäkt om du har tagit illa upp, det var inte min mening. :pannkyss


(Dessutom vet väl alla att såna där pastamoppar skär mycket oftare än tex NSR ?) :D

Solid snake skrev:
2244242 Hur mycket drivpaket har du kvar? :7peta

Hahaha. 800 mil gammalt.

lazlo09 skrev:
2244264 Om du har variabel avgasport som jag misstänker (heter ypvs på yamaha), så är denna port på de flesta fabrikat (som har den) strypt på den svenska marknaden.

Strypningen består i att porten inte öppnar helt på höga varv. Man brukar kunna blockera/fixera den i öppet läge. Man får då räkna med sämre bottendrag men betydligt bättre kraft på höga varv (ketchupeffekten, som du skrev)

Det bästa är att justera porten så att den stänger på låga varv men ändå öppnar helt på höga varv, men det kan vara svårt!

Ta reda på om du har variabel avgasport (tex google eller här på sporthoj), och har du det så är jag ganska säker på att den jävlas med dig.
Har du pengar å känner dig seriös så lämna den till närmaste Honda-Center och förklara problemet, kanske förra ägaren inte kände till alla strypningar?

Kan säga att min Yamaha DT125R -90 med YPVS (variabel avgasport) har ett skönt bottendrag, men om jag spärrar porten i öppet läge så får man nästan hålla fast sig runt 8000rpm, för då jävlar kommer allt på en gång.....

Grejen är ju den att så är det ungefär nu, under 7000 varv händer ingenting, sedan kommer allt på 7050 varv typ..
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Enligt en mctrafiklärare jag känner som har snackat med Honda några gånger angående NSR's strypningar så är även CDIboxen "strypt". Tar man bara ut brickorna i trotteln och förgasaren (eller vart tusan dom brickorna sitter) så går den inte särskilt bra och toppar runt 120 km/h. Det där med 120 stämmer bra på min, dessutom är den inte lika vridstark som en strypt.

Borde jag stoppa tillbaka strypningarna? Att köpa en ny CDIbox är det inte tal om..
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
lorkan skrev:
2257327 Enligt en mctrafiklärare jag känner som har snackat med Honda några gånger angående NSR's strypningar så är även CDIboxen "strypt". Tar man bara ut brickorna i trotteln och förgasaren (eller vart tusan dom brickorna sitter) så går den inte särskilt bra och toppar runt 120 km/h. Det där med 120 stämmer bra på min, dessutom är den inte lika vridstark som en strypt.

Borde jag stoppa tillbaka strypningarna? Att köpa en ny CDIbox är det inte tal om..


Går den bättre med brickorna ska du väll ha kvar dem.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Bärgren skrev:
2257428 Går den bättre med brickorna ska du väll ha kvar dem.

Mjo, jag funderar på att sätta i dom och prova med det istället. Har aldrig kört den strypt. Men då försvinner all ketchupeffekt nästan, det är inte så skoj..
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top