Otäcka spår efter olycka - vad hände?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Inför nästa sommar planerar jag en längre resa runt Europa och undersöker möjliga mål. Snubblade oväntat över en ganska gräslig bild (vid länken) och efter den första reaktionen (obehag), började jag titta för att förstå vad som hade hänt. Får inte ihop det. Bromsspår, hur hojen ligger och hur bilen står. Vid länken är en bild med blod på marken 5-6 meter bort, men ingen synlig kropp eller delar av en. Så du själv kan avgöra ifall det är för mycket eller inte för just dig. Men vad kan ha hänt alltså?

Från en annan vinkel:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inte en aning men finns fler bilder här och antagligen lite förklarande text, om man kan språket.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
”Det är ännu oklart exakt vad som hänt”, får man veta om händelseförloppet vid dina länkar.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Fast det står samtidigt att man skulle försöka att analysera en eventuell film från den hjälmkameran som han hade.
Och att det är en olycksdrabbad sträcka, där många utmanar lite extra, och kör över sin förmåga.
Sedan står det också att han krockade med lastbilen.
Han dog tydligen inte på platsen, utan transporterades bort med helikopter, därav är det ju möjligt att man flyttat på både lastbil och hoj.
Så långt sträcker sig min skoltyska.
Auf jeden Fall sehr tragisch :confused:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
”Det är ännu oklart exakt vad som hänt”, får man veta om händelseförloppet vid dina länkar.
Nja. Det står ju i bildtexten.
Die 125er Honda rammte einen Transporter.
Dvs han har kört in i (rammat) en lastbil.
Som jag tolkar det så har han frontat lastbilen vilket ju är ett händelseförlopp om oåterkalleligen leder till att motorcyklisten förlorar.
det ser ut som att det är bromsspår i asfalten som går över mittlinjen lite bakom där lastbilen står.
Det finns väl egentligen två alternativ. Antingen har det varit något som han behövt väja för och därmed tappat kontrollen och kört in i hörnet på lastbilen. Eller så har han hållt så högt tempo att han inte klarat av att hålla sig på sin sida.
Men tydligen så hade han en hjälmkamera som dom har tagit för att se om den innehåller något som visar mer detaljer kring vad som hänt.

Zeromannen

Guest
Då har jag en följdfråga, brukar ni filma när ni kör? Jag har en Insta 360 som filmar i 5,7K när jag kör. Anledningen är för att kunna bevisa skuld vid eventuell olycka. Samtidigt känner jag viss olust, om man skulle smälla hårt, en rejäl smäll vill man kanske helst inte återuppleva..
Jag vill inte kika på bilderna i inlägget:eek:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Blodspåren är vad som orsakar frågetecken. Inte vad som står i texten. Inte minst att blodet har runnit längs mittlinjen långt bortom lastbilen. Sedan som om något/någon har släpats snett över vagbanan. Får inte ihop det med ett begripligt händelseförlopp.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Då har jag en följdfråga, brukar ni filma när ni kör? Jag har en Insta 360 som filmar i 5,7K när jag kör. Anledningen är för att kunna bevisa skuld vid eventuell olycka. Samtidigt känner jag viss olust, om man skulle smälla hårt, en rejäl smäll vill man kanske helst inte återuppleva..
Jag vill inte kika på bilderna i inlägget:eek:
Jag filmade med hjälmkamera tills jag körde av vägen (den svängde, men inte jag) för några år sen. Ena stunden körde jag om en bil, nästa sekund låg jag i spenaten. Jag gjorde lite soul-searching och tvingades konstatera att jag körde med mindre marginaler när jag hade kameran på för att få coola klipp. Så jag lade kameran på hyllan (även om jag inte fick några allvarligare skador vid vurpan).

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Blodspåren är vad som orsakar frågetecken. Inte vad som står i texten. Inte minst att blodet har runnit längs mittlinjen långt bortom lastbilen. Sedan som om något/någon har släpats snett över vagbanan. Får inte ihop det med ett begripligt händelseförlopp.
Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.
Vägen är doserad, och har dessutom en bra stigning, så vätska kommer att rinna neråt, och även följa doseringen, men vägmarkeringen är tjock/upphöjd, så där styrs den neråt, så långt den kommer.
/ G.W Persson

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Han har förmodligen kommit i en högerkurva i för hög fart och bromsat och gått över i mötande och frontat lastbilen, då han troligen frontade med lite ingående vinkel från sidan studsade han och hojen ut mot vänstra kanten och han blev troligen liggandes strax ovanför motorcykeln. Pga vägens lutning har blodet runnit in mot mitten och sedan ner längs vägen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var syns det flera olika vätskor, snarare än en (blod)?
Din första länk, om du tittar en meter framför blodspåren så ser du en fläck av annan vätska som runnit åt samma håll som blodet. Så den enkla och mest troliga förklaringen är att personen i fråga blött rejält och att blodet runnit nedför sluttningen, därav spåren.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Usch riktigt otrevligt.. Säkert ett liknande scenario som detta.

I detta fallet överlevde hoj åkaren pga brandkår personalen..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vågar knappt kolla bilder på sånt här, vill inte ha grejer på hornhinnan. Det är skrämmande att konstatera hur *nära* sådant man egentligen är på två hjul på vägarna. Och det händer alldeles för ofta, unga grabbar som inte respekterar hastighet och dess konsekvenser tillräckligt och rätt som det är blir det 'game over'. I verkligheten har man bara ett liv.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Usch riktigt otrevligt.. Säkert ett liknande scenario som detta.

I detta fallet överlevde hoj åkaren pga brandkår personalen..
Och den där hade ju enkelt gått att undvika med bättre körteknik. Några kurser hade definitivt kunnat hjälpa honom att undvika den situationen helt och hållet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar att MC-föraren i sin högerkurva kommit över på vänster sida och bromsat omkull sig.
(För hade han kört rakt in i lastbilen borde framgaffeln / framhjulet fått mera stryk.)
Sedan har lastbilen kört på det liggande ekipaget som åkt in under fronten på lastbilen.
När lastbilen fått stopp så har föraren backat för att få ut MC förare / MC som legat under lastbilen,
backat till där lastbilen står nu.
En bättre lösning för MC-föraren hade varit att försökt motstyra med blicken mot höger dike....
Jag har själv gjort det och tackar SMC-kurser och SV650S (hojen som svänger när jag tänker) för jag grejade det.
Istället för fronta mötande personbil.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och den där hade ju enkelt gått att undvika med bättre körteknik. Några kurser hade definitivt kunnat hjälpa honom att undvika den situationen helt och hållet.
Absolut, enbart förar misstag han försöker styra in i kurvan minst 2 gånger istället för att motstyra, därför ser det ut som att han får vobbel.

Enbart förar misstag eller oerfaren förare.. Tragiskt dock

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Detta är anledningen att jag nu går över till att köra enbart bankörning.
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...