Otäcka spår efter olycka - vad hände?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Denna tråden känns lite som olycksfrosseri, eller möjligen som gore-avdelningen på Flashback där folk tittar på osmakliga bilder av människor som förolyckats. Vad är egentligen syftet? :)

Förstår förvisso inte varför den andra olyckstråden finns heller, där folk listar mc-olyckor som inträffat.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.
Banor är ju inte cirklar där man kör i konstant fart, utan mer som en underbar mc-väg utan mötande trafik, hastighetsgbegränsning och farliga hinder bredvid.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vad är egentligen syftet? :)
Förstå förloppet med ledning av det som går att se. Att blunda för att olyckor är en del av ett aktivt mc-utövande tycker jag personligen är att förneka något väsentligt och viktigt. Som att aldrig vilja prata om döden eller annat som är jobbigt i livet.

Förstår förvisso inte varför den andra olyckstråden finns heller, där folk listar mc-olyckor som inträffat.
Håller jag med om. Både det krasst rapporterande innehållet i den och sedan (min åsikt) känslo-kitschet där folk skriver ”R.I.P.” om personer de aldrig träffat, i tråden som kallas för minneslund, är ganska extremt.

Mellan dessa extremer borde det finnas utrymme för detektivarbete för att klargöra mer eller mindre exakt vad som orsakade specifika olyckor. Jag tycker det är jätteintressant och undrar till exempel hur ABS förhindrar olyckor; kanske mindre än många tror eftersom förare ändå för panik och gör andra fel.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant.
Mina rakt-fram pokaler står på hyllor i brorsan garage. Själv har jag inte plats för sånt. Dyra är de också. Kör man med 100 fokus på krokiga vägar i trevlig natur är det en svårslagen upplevelse. Jag gjorde också ett uppehåll i 20 år efter rätt håriga trafikupplevelser, men ingen krasch - förrutom den obligatoriska 30 dagarna efter köpet av första tunga hojen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!
Och för många av oss är kombinationen det roligaste. Hojäventyr, korta som långa, är ju fantastiska. Svårt att uppnå på banan, samtidigt som jag inte vill köra så som jag gör på banan på vägen.

Det är inte farligt att köra motorcykel, däremot innebär det en viss risk.

Den risken kan vi minimera genom att (om man tittar på statistiken) ha körkort, vara nyktra, inte köra superfort (vid en del dödsolyckor bedöms man ha kört dubbla skylthastigheten eller mer), ha hjälm och vara rätt klädda, och fortbilda oss. De första sakerna är många av oss medvetna och duktiga på, den sista, fortbildningen, behöver vi bli bättre på, trots att vi i Sverige ligger i absoluta framkant på just det området.

Så boka en kursdag/bandag - med SMC eller någon annan. Tycker du att det är repetativt med kurvor? Se det som mängdträning som du sen kan använda därute. Att kunna nöta in eller bort ett beteende eller teknik under ordnade former i samma kurva och i vetskapen om att det inte innebär att du möter en brandbil om du gör fel är så fantastiskt jävla bra.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.
Det första är inte säkert, det andra är. Att kameran orsakade Schumis skada är inte belagt överhuvudtaget och bara ryktesspridning, som mycket annat gällande honom. Läkarna berättade dock att han förmodligen inte överlevt utan hjälm.

Däremot är det självklart att hjälmar är bättre utan saker påklistrade.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!
Men jag skrev att det var MIN anledning och inte att alla skall göra så ;-).

Har varit nära några gånger i mina ungdomsår och när jag nu köpte hoj igen fastnade jag mer för bankörningen där jag inte behöver oroa mig för andra bilar, djur eller rullgrus samt ambulanser finns på plats. Men detta är mitt val.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilken fråga (och hur) besvarar du med bilden alltså?
Tänkte att du hade missat bilden, så jag har ringat in "annan vätska".
Frågan jag besvarade, är den citerade.
Jag tycker i alla fall att den ser ut att ha en annan färg än blod (den inringade alltså, för att förtydliga).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
Annan vätska än blod, men med samma färg?
Bilden ser ut att förklara: Annan vätsa än blod, inte samma färg.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
Förklaringen till spåren, och varför det har runnit just på det sättet hitter du i #9 #10 och #13.
Troligt händelseförlopp är beskrivet i både #10 #18
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Banor är ju inte cirklar där man kör i konstant fart, utan mer som en underbar mc-väg utan mötande trafik, hastighetsgbegränsning och farliga hinder bredvid.
Jag har inte kört bana med mc, men väl med bil och de flesta jag har provat har alldeles för få höjdskillnader och för långa raksträckor för att ses som underbara vägar. Lite nyfiken är jag på Gotland Ring, men det finns ingen väg dit.
Mantorp har en enda kurva som är i flera dimensioner (krönet), Gelleråsen är platt, Sviestad platt...
Nürburgring Nordslingan är lagom kuperad och inte för kort, men den ligger lite off.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] han blev troligen liggandes strax ovanför motorcykeln. Pga vägens lutning har blodet runnit in mot mitten och sedan ner längs vägen.
Föraren låg ovanpå motorcykeln, som ligger vid platsen som blodet har runnit mer än tio meter till. Så varifrån rann allt detta blod?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag har inte kört bana med mc, men väl med bil och de flesta jag har provat har alldeles för få höjdskillnader och för långa raksträckor för att ses som underbara vägar. Lite nyfiken är jag på Gotland Ring, men det finns ingen väg dit.
Mantorp har en enda kurva som är i flera dimensioner (krönet), Gelleråsen är platt, Sviestad platt...
Nürburgring Nordslingan är lagom kuperad och inte för kort, men den ligger lite off.
Det säger väl mer om din förmåga att njuta av att köra motorcykel än om banorna. Det tror jag faktiskt är ett objektivt konstaterande. Knappast för att du är en så förhärdad njutare som har kommit att få skyhöga anspråk på spänning. Eller? Och det påminner mig om ett par kompisar som jag har kört en del med, både i Sverige och utomlands. Bedrövliga upplevelser som jag mest har ägnat åt att titta över axeln och i backspeglarna. De kör som när man blott ska ta sig från en plats till en annan, håller sig till hastighetsbegränsningarna och helst undviker att köra om andra fordon. Och de har ondgjort sig över vägars och banors utformning, som hinder för att ha kul. Ungefär som att klaga över att ölen är våt och hal.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Föraren låg ovanpå motorcykeln, som ligger vid platsen som blodet har runnit mer än tio meter till. Så varifrån rann allt detta blod?
Hur kom du fram till att han låg ovanpå motorcykeln?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!

Det kan ju också vara så att man inte tycker att adrenalinkicken man får på gatan är tillräckligt stor så man vill kunna spetta på ännu mer på bana, och med mindre risker för sig själv och andra. Så, kanske mer dopaminreceptorernas känslighet än att man är på spektrumet. Dvs, var sak har sin plats.

Mvh Gillar-BÅDE-bana-och-gata
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förstå förloppet med ledning av det som går att se. Att blunda för att olyckor är en del av ett aktivt mc-utövande tycker jag personligen är att förneka något väsentligt och viktigt. Som att aldrig vilja prata om döden eller annat som är jobbigt i livet.

Ok, förvisso en rimlig inställning men det tycker jag man kan diskutera i generella ordalag utan bilder på andra människors lidande.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.
Jag har en spricka i min crosshjälm som exakt matchar kamerafästet jag hade monterat där på. Rejäl omkullkörning ute till skogs.
Kör inte med kamerafästen som ska monteras på sidan av hjälmen.
Blir en sjujävla punktlast.
Tips från coachen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top