OT: Rap/Hiphop tråden!

-Freddy-

Guest
Före den här hiphopen vi har idag med streetdance på floorfiller och soyouthinkyoucandance, klottret på husväggarna, gangsterrappen och dom nakna damerna på mtv och för att inte nämna killen på utestället som trycker play på cdn och påstår sig vara en hiphop-dj, eller dom häftiga kläderna från fubu :)

..så fanns det även då hiphop: för er som är intresserade finns mycket intressant läsning om ni slår upp kool dj herc, afrika bambaataa på valfri sökmotor:tummenupp

honkiie skrev:
eftersom tråden är rap/hip hop så måste jag även påpeka att rage against the machine är skiten.

RATM har ju en skiva som heter "renegades", efter bambaataas "renegades of funk"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
Erkänn nu att du inte gillar rage against the machine mest för att de är rödare än djävulen själv :7peta

De är bra, och likaså Audioslave men de har ingenting att göra i en rap/hiphop tråd.
Vad de än säger till dig på fritidsgården*. :fakta

*= Nåväl, föreställ dig att Älvsbyn har en fritidsgård. Med Stiga bord och 80-tals graffiti och velourvänsterrullade cocosbollar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
De är bra, och likaså Audioslave men de har ingenting att göra i en rap/hiphop tråd.
Vad de än säger till dig på fritidsgården*. :fakta

*= Nåväl, föreställ dig att Älvsbyn har en fritidsgård. Med Stiga bord och 80-tals graffiti och velourvänsterrullade cocosbollar.
Rage against the machine ingår i rap genren, punkt slut. :fatta!

vi har en fritidsgård men jag vågar inte gå dit för det finns tjejbaciller där.

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
säxsäxsti
Omarinho skrev:
all annan musik än hiphop/rap och r&b suuuuuuuuuuuuuuuuuger...
hip hop is da shit... !!!!
Posterboy och Jin e tunga grabbar, lyssna på dem. Freestyle...

jin är jag mycket besviken på.
Killen är hur bra som helst på battles, men inte en enda riktig bra låt har han lyckats få ut.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Wu tang kan jag tipsa er om också.

Ladda ner 2pac - how do you want it videon :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pyton skrev:
Det där gick jag också och klurade länge på ända tills en hiphoppande polare upplyste mig om att R&B numer betyder rythm and bass.
Och den suger.

Ej att beblanda med ursprungs-R&B, de färgades namn på Rock´n Roll.

Aha, om det är så så är det en synnerligen förvirrande genrebeteckning. Ungefär som att kalla Whitney Houston för Death metal, eftersom det där slibbiga möget som kallas RnB inte har ett skit att göra med riktig rhythm and blues.

-Freddy-

Guest
Chris Ash skrev:
Aha, om det är så så är det en synnerligen förvirrande genrebeteckning. Ungefär som att kalla Whitney Houston för Death metal, eftersom det där slibbiga möget som kallas RnB inte har ett skit att göra med riktig rhythm and blues.

Jag trodde att det stod för rythm and bullshit :rolleyes:

Och allt skit på mtv, ztv har inte ett skit att göra med riktig rap and beats eller hiphopmusik som man säger. :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Freddy82 skrev:
Jag trodde att det stod för rythm and bullshit :rolleyes:

Och allt skit på mtv, ztv har inte ett skit att göra med riktig rap and beats eller hiphopmusik som man säger. :)

Jaså finns det en tredje variant :lol

De verkar vara fantasifulla de där hiphoparna.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Jaså finns det en tredje variant :lol

De verkar vara fantasifulla de där hiphoparna.
Det är faktiskt ganska stor skillnad på mtv och vad som av "finsmakarna" anses vara bra hip hop. Ungefär om vi ska ta "hårdrock" och jämföra linkin park med nånting som riktiga hårdrockare anser vara bra.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
kaZmur skrev:
Men dra åt helvete vad ful han är, vet inte vem jag tycker mest synd om. Honom, för att han inte förstår att nunchukas(stavning?) och moppefjun under näsan inte är häftigt och respektingivande, eller oss som måste se på bildfan :3freak Den här "ey yo, jag är gangster och jag knullar din mamma"-imagen visar sådan brutal brist på mognad att man blir ta mig fan mörkrädd :död

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Det är faktiskt ganska stor skillnad på mtv och vad som av "finsmakarna" anses vara bra hip hop. Ungefär om vi ska ta "hårdrock" och jämföra linkin park med nånting som riktiga hårdrockare anser vara bra.

Det är mycket möjligt men det var inte det jag undrade över.

Tycker inte du det är konstigt att det finns tre(?) olika genrer som alla är R&B?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jaja, det vanliga...

DefSquad
Flipmode
Bootcamp

osv...

Checka den Kanadensiska scenen oxå...

Choclair, Kardinall Offishal och Saucrates bla... Knäcker... T-DOT = Toronto... ;)

Alla som klankar ner på andras musik, ta å häng er i farsans slips med desamma fan.

Nuvarande spellistan:

Tha Alkaholiks - Mary Jane
Cypress Hill - Spark Another Owl
The Wash - Ridin High (feat. Daks & R.C)
Missy Elloitt - Pass that Dutch
Phil Da Agony - smokefest ft b-real & tash
REDMAN - Smoke buddah
Capone Of -CNN - get high with each other
OGC - Bounce to the ounce
Jim Jones - Honey Dip
Choclair - Light It Up
Kanye West - Get Em High
Dead Prez - Twenty
Angie Stone - Green Grass Vapors
Busta Rhymes - Get High Tonight
High & Mighty - Green Balloons
Goodie Mob - Greeny Green
O.C. - Weed Scented
Choclair - Skunk
Redman - Boodah Break
The Wash - My High (fet. Yero)
Phil Da Agony - blunted
Xibit - Get Up With Me
Dr. Dre - Let's Get High
REDMAN - Pick it up

Typ...

Andra klockrena ni MÅSTE skaffa är:
Hezekiah - Put your toys away
Slum Village - Get dis money

= Riktigt goood shied...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Tycker inte du det är konstigt att det finns tre(?) olika genrer som alla är R&B?

För det första är det inte så och för det andra vore det inte konstigare än att det finns trettiotre sorters rock.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
För det första är det inte så och för det andra vore det inte konstigare än att det finns trettiotre sorters rock.

Ok hur är det då? Är det fortfarnade Rhythm and blues som avses?

"Rock" är ju en svepande term och knappast en avgränsad genre som R&B, soul, funk eller blues. Eller ännu mer avgränsad, som hårdrocken som är kategoriserad in i absurdum, med sleaze,thrash,black,death,speed,progressive osv osv.

Säger någon "Led Zeppelin och Mayhem är bägge hårdrock" så kan man alltid komma med kontringen att Mayhem är black metal, dvs en underkategori finns för att belysa de stora skillnaderna mellan banden. Begreppet R&B verkar enbart förvirrat då det inte är fråga om olika sorters R&B utan just kort och gott R&B......

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO