otroligt

rollex

Guest
jasmine skrev:
2226466 Jag o min polare körde på E:an mot trelleborg när hans kedja gick av(dålig service hos) nämner ej namn.Hans länk flög av o träffade mig precis ovanför visiret på min hjälm,skulle gasa om låg i vänster filen.min hjälm o visir sprack o min polare flög i backen.Han på sjukan o allt är ok med han,lite si lite så.OM länken hade träffat 1cm längre ner så hade det varit kört,enligt polis o annat.
:3freak Har läst dem flesta inlägg här... ha,ha,haaaa !!! Vilka dårar som kör med ngt. annat än nitad kedja... "kontakt-lim" :va Vilka lirare.....
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Mitra skrev:
2226644 Och alla vi som lämnar in till en verkstad för att vi inte kan själv hur ska vi göra??????? :7peta

Frågan är ju ska man inte kunna lita på att en verkstad gör sitt jobb!!!! :4skrika

Speciellt en så viktig sak som kedjan som kan orsaka enorm skada när den går sönder. Och att en kedja som är en timme gammal går av är skandal :brinnerup

Jag hämtade en cykel efter service, oljepluggen var endast ditsatt för hand, vilket höll i fem kilometer. Fick oljan på bakdäcket, som tur var var det rak väg, det blev betydligt halare än att åka på is, (vilket jag gjort med samma däck). Efter ytterligare en historia med ett ventilspel, så var jag mycket glad, när garantin var slut, efter det behövde jag ju inga stämplar. Nu har jag ny hoj igen, och måste lita till en auktoriserad verkstad igen, men jag kommer att ta det lugnt efter varje servicetillfälle, innan jag kollat upp hojen efteråt. :tungan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Amenshit! skrev:
2236008 Jag hämtade en cykel efter service, oljepluggen var endast ditsatt för hand, vilket höll i fem kilometer. Fick oljan på bakdäcket, som tur var var det rak väg, det blev betydligt halare än att åka på is, (vilket jag gjort med samma däck). Efter ytterligare en historia med ett ventilspel, så var jag mycket glad, när garantin var slut, efter det behövde jag ju inga stämplar. Nu har jag ny hoj igen, och måste lita till en auktoriserad verkstad igen, men jag kommer att ta det lugnt efter varje servicetillfälle, innan jag kollat upp hojen efteråt. :tungan

På bilar har dom ju ändrat så att det räcker med att en "legitimerad" verkstad gör garantijobb och service för att garantin skall gälla, man behöver inte lämna sin Volvo till en volvoverkstad, visst borde det vara samma på hojar?
 

Kaiko

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Norrort
Hoj
Honda VFR 800 -02
Verkar som MC-meckar, Bil-meckar och Båt-meckar är besläktade:
-Filmjölk i armarna
-Minne som en guldfisk
(Kanske inte gäller alla)

Ett exempel: Kompisen lämnar in bilen för framvagnsinställning åker direkt till besiktningen: " Du kan åka tillbaka med bilen och få framvagnen ihopskruvad igen " var besiktningsmannens kommentar. ------s värde varar.
Det här fuskandet verkar vara ett genomgående uppträdande.

Jag fixar det mesta själv efter flertalet incidenter med egna fordon och bekantas.

Jag sysslar sjäv med service av div elutrusting på ställverk, fartyg, kärnkraftverk mm, inte fan lämnar jag en bult eller dyl icke åtdraget.
Lek med tanken: Lös mutter = användaren kolar. Inget jag skulle vilja ha i bagaget!
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Lawner skrev:
2234431
Klart som fan att man inte dubbelkollar verkstadens jobb när man har betalt pengar för att en kunnig ska göra just detta. I detta fallet är det en yrkesman som har begått ett misstag / fått ett dåligt lås / övrig bortförklaring.

Klart som fan att man dubbelkollar verkstadens jobb när man har betalt pengar för att en kunnig ska göra just detta !
Skulle jag lämna min hoj på service för hjullagerbyte eller nåt sånt, skulle jag inte ens tänka tanken att starta hojen utan att noga kollat åtdragning på prylarna.
Gärna med mekanikerns egna verktyg. Och allra helst med honom som åskådare.

Ser inte vitsen med att bli liggande i diket med brutna ben lite här och var, och kunna tänka "-Hahaaa.....nu jävlar ska dom få se....."
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Appropå kedjelås så har jag haft en Gixxer 750 som "åt" kedjelås, de satt kvar någon mil men som tur var så lossnade aldrig länken men det var verkligen obehagligt att märka att låset lossnat efter ett antal ca 90+ resor.

Tror jag bytte 4-5 lås innan jag kom på att någon begåvad själ som skruvat i hojen struntat i o-ringarna till kedjelåset varvid låset nitar nötts så mycket att låset hoppade till var gång det kom i kontakt med dreven, denna kontakt blev så kraftig att de lossnade och en gång han jag se att det höll på att lossna då det spräckts och var halvägs av. Mitt råd när lås blecket sprättar iväg är att kontrollera skicket på kedjelåsets nitar.

Men kedjelås är naturligvis kedjans svagaste länk så en nitad kedja är ju att föredra.

Kul att höra om att limma kedjelås med kontaktlim, det var originellt men kan nog inte tillföra så mycket när det gäller de krafter som ett lås utsätts för och speciellt de topplaster som förekommer när kedja och drev inte riktigt passar ihop längre pga slitage.. Som Maskin ingenjör så är lösningen inte något jag skulle ordinera :hihi
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Kaiko skrev:
2236063 Verkar som MC-meckar, Bil-meckar och Båt-meckar är besläktade:
-Filmjölk i armarna
-Minne som en guldfisk
(Kanske inte gäller alla)

Ett exempel: Kompisen lämnar in bilen för framvagnsinställning åker direkt till besiktningen: " Du kan åka tillbaka med bilen och få framvagnen ihopskruvad igen " var besiktningsmannens kommentar. ------s värde varar.
Det här fuskandet verkar vara ett genomgående uppträdande.

Jag fixar det mesta själv efter flertalet incidenter med egna fordon och bekantas.

Jag sysslar sjäv med service av div elutrusting på ställverk, fartyg, kärnkraftverk mm, inte fan lämnar jag en bult eller dyl icke åtdraget.
Lek med tanken: Lös mutter = användaren kolar. Inget jag skulle vilja ha i bagaget!

jaja så du menar att det inte händer något med ställverk då?
snacka med dina "el-kompisar" i KISTA då som fick hela skiiiiiiten att svartna.
Äh, lägg av och klanka vad fan är det med dig / folk, klart det händer grejor och många fall är det tidsfaktorn man jobbar emot som är den stora boven.
Alla gör fel inom alla områden och man är dum i huvudet att påstå annat.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
UrbanTiger skrev:
2234369 En välsmord kedja kan fungera lite mer än 1000 mil. kanske 3-4000 mil.

Att clipset får vingar beror kanske inte bara på att centrifugalkraferna. Fundera på varför man sätter öppningen bakåt när det monteras och varför man monterar tet med den konvexa sidan ut. Sen ska man ju pressa förbandet tillbaka lite osv...
Vid hög belastning och fart på kedjan så fladdrar det på en del och små böjningar i länkens axlar gör att clipsförbandet inte är helt still. Ett "felvänt" clips drar sin kos redan efter 200 meter. Sen kan man ju fundera på varför dom sätter på en moppekedja på en Fireblade.

Silikon eller lim läggs på så att det blir inbakat. Inte för att hålla ihop förbandet utan för att hålla det på plats så att det hamnar i sitt spår igen efter att det flexat.




Jag tror att Österikarna har ätit någon dålig svampomelett eller nått :rolleyes:

om jag vore dig skulle jag nog knipa igen när folk med lite utbildning (som du så ironiskt kritiserar andra att inte ha) snackar istället för att dilla om svampar och rökheroin etc.
Ta dig istället en funderare på om drivkedjan överhuvud taget kommer upp i hastigheterna kontra radien på dreven motsvarande kamkedjan som om inte annat vid veven gör en 180 gradare i kanske 11000rpm och kolla sedan om dina fakta verkar vara just fakta.
Om du är så förbannat "hitec" undrar man ju varför du kör med klips då det numer på 20-hudratalet finns nitförband?
Nej du vännen, låna stålar av morsan och tjacka upp dig på ett rejält kedjelås så slipper du att blanda vetemjöl och rabarbersaft för att hålla det gamla "fisk-klipset" (eller vad du kallade det för) på plats.

kan slå hål hål direkt på en fakta i alla fall som du nämnde och det om att låset skulle släppa inom 200m i felvänt montage.
Som en liten anektdot så har jag själv kört med felmonterat klips i gatrace med gasad katana och det släppte då fan inte trots hög fart eller 190hkr, men visst skall det vändas med den konvexa delen i färdriktning på kedjan.
 
Last edited:

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Hornet 900 -02
Man kör ju såklart Helnitat..
Nackdelen är skruvnings-tiden.. ta lös svingen och sånt.. men det ger ju bara tid att fin-putsa därikring som man sällan orkar annars..

Tat lungt och smörj/kolla kedjan ofta..
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
-= David =- skrev:
2243665 Klart som fan att man dubbelkollar verkstadens jobb när man har betalt pengar för att en kunnig ska göra just detta !
Skulle jag lämna min hoj på service för hjullagerbyte eller nåt sånt, skulle jag inte ens tänka tanken att starta hojen utan att noga kollat åtdragning på prylarna.
Gärna med mekanikerns egna verktyg. Och allra helst med honom som åskådare.

Ser inte vitsen med att bli liggande i diket med brutna ben lite här och var, och kunna tänka "-Hahaaa.....nu jävlar ska dom få se....."

Visst det är lätt för dig att säga som säkert kan göra det själv MEN vi andra då???? Som inte kan inte fan hjälper det att jag skulle "dubbelkolla" eftersom jag inte vet VAD jag ska kolla efter. :brinnerup

Får vi skylla oss själv för att vi är så dumma att vi inte kan och lämnade in på verkstad och betalade någon kunnig för att göra det??????
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Horn1 900 skrev:
2243953 Man kör ju såklart Helnitat..
Nackdelen är skruvnings-tiden.. ta lös svingen och sånt.. men det ger ju bara tid att fin-putsa därikring som man sällan orkar annars..

Tat lungt och smörj/kolla kedjan ofta..

Det finns kedjebrytare, så det är inga större problem att byta nit-låset och använda samma kedja igen.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Horn1 900 skrev:
2243953 Man kör ju såklart Helnitat..
Nackdelen är skruvnings-tiden.. ta lös svingen och sånt.. men det ger ju bara tid att fin-putsa därikring som man sällan orkar annars..

Tat lungt och smörj/kolla kedjan ofta..

Kedjelås fungerar alldeles utmärkt, om man monterar dom rätt och inte skadar dom vid monteringen. Nitade kedjelås är det heller inget fel på. Men att behöva ta loss svingen för att byta kedja, ja om inte det är att gå över ån efter vatten, då vet jag inte vad det är... :huvet
 

MC Doktorn

Guest
Min egna amatörteori är att ett clips funkar utmärkt så länge kedjan är fräsch och inte flexar och clipset är rätt monterat på en gång.
Monterar du clipset fel en gång är det uttänjt och fungerar sämre.

Rek montera clipset åk till verkstan och nita kedjan.
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Mitra skrev:
2244026 Visst det är lätt för dig att säga som säkert kan göra det själv MEN vi andra då???? Som inte kan inte fan hjälper det att jag skulle "dubbelkolla" eftersom jag inte vet VAD jag ska kolla efter. :brinnerup

Får vi skylla oss själv för att vi är så dumma att vi inte kan och lämnade in på verkstad och betalade någon kunnig för att göra det??????

Såklart man inte kan dubbelkolla cykeln, ifall man lämnat in den för att man inte kan själv. Som att betala för att byta hjullager, om man kan göra det själv, låter lite....oekonomiskt...MEN, jag LITAR aldrig på en verkstad mera, liksom jag aldrig litar på att få företräde, för att bilen på sidovägen har en lämna företrädesskylt. Man har inte råd med det, om man vill fortsätta köra hoj år efter år. Det enda du kan göra, är att vara uppmärksam på ljud, hur cykeln känns, och ta det riktigt lugnt, de första milen, sedan känna på hojen allteftersom, för är något felmonterat, så lär det visa sig ganska snart efteråt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
viket djävla tjafs..om vi vill nita kedjan gör vi de..vill vi ha clips använder vi de.'
klart verkstaden har ansvaret.
om vi kan dubbelkollar vi när den komma därifrån.
hur enkelt va inte detta..alla dom "stora" frågorna löst.
vasågoooo :rolleyes:
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Mitra skrev:
2244026 Visst det är lätt för dig att säga som säkert kan göra det själv MEN vi andra då???? Som inte kan inte fan hjälper det att jag skulle "dubbelkolla" eftersom jag inte vet VAD jag ska kolla efter. :brinnerup

Får vi skylla oss själv för att vi är så dumma att vi inte kan och lämnade in på verkstad och betalade någon kunnig för att göra det??????

Det jag menade var att man inte kan lita på NÅN.....ibland inte ens sig själv.
Och kan man inte meka har man inte mycket till val. Handlar ju knappast om dumhet.
Det är ju en ganska klen tröst när det går åt fanders att man haft hojjen på firma som "ska vara bra"....

En god vän körde sin bil 30mil med husvagn efter nåt arbete i framvagnen på "väldigt bra verkstad". När han parkerar på campingen rasar bilen ihop och lägger sig på buken i gräset. En glömd låssprint.
Nästan helt omöjligt att se utan att man har kunskapen.
Det är sånt som gör att man blir.....less.....
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
AleX skrev:
2232897 Dvs innan det hände så hade han kopplingen inne och rullade med frikopplat.
Då beslutar sig kedjan att gå av
Så fattade jag det


Jo jo men vad hjälper det egentligen, Hjulen rullar ju fritt, om nu inte kedjan trasslar in sig i bakhjulet....men då hjälper ju fortfarande inte någon koppling.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top