Oväsen frambroms

ElCabo

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2015
Hoj
Yamaha mt 07
Hej, helt ny här och i hojvärlden, har vid just passerade 50 tagit mc-kort. Jag har köpt en begagnad Yamaha mt07 2014 som gått ungefär 400 mil. Jag inbillar mig att det är en bra cykel att börja med innan jag ger mig på det jag tycker ser trevligare (och tyngre) ut.

Mitt problem är att jag upplever att det låter väldigt illa från framskivorna. Redan när man leder den hörs det ett väsande som ökar och vid 60 tycker jag att det är det högsta ljudet som hörs (ja, jag har original avgassystem). Över 60 tar bruset från hjälmen över. Enligt butiken jag köpte den i "kan det vara så".

Vad säger ni med mer erfarenhet, skall det vara så här?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Utan att vara någon som helst expert så jag ska inte uttala mig för mycket i denna forumsdelen men enligt min uppfattning kan bromsarna låta en del men förmodligen inte så illa som du beskriver det.
Har du eller verkstaden kollat så det inte sitter någon sten eller något i något av beläggen? Det har jag upplevt på bilar ett par gånger men har oftast löst sig själv när man backat och kört framåt ett par gånger. Och kanske mer akut, blir skivorna varma även om du inte använder frambromsen? Kör en runda utan att använda frambromsen och kolla sen hur skivorna känns (ta inte på dem direkt ifall de nu blivit väldigt varma). Kan ju vara så att de ligger emot mer än normalt och då borde de bli varma.

ElCabo

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2015
Hoj
Yamaha mt 07
Bra, skall kolla om de blir varma! Jag tvivlar på sten, då skulle det låta annorlunda än det gör (borde vara mer metalliskt) , men stort tack för tipset.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hej och välkommen!

För att snabbt få bra svar här i teknikforumet skall man försöka beskriva sitt problem så noga som möjligt, då blir det lättare för de kunniga att svara, man kan utesluta eller ringa in troliga orsaker.

Hur känns det när du bromsar? skakning? pulsering? eller bara bra?
försvinner ljudet när du bromsar eller ökar det? känns det i handtaget?
Är det bara när du inte bromsar som ljudet hörs?

Sedan är det bra att beskriva vad som sitter på hojen alla har inte full koll på alla modeller:
Är det flytande/halvflytande skivor? flytande ok? dubbla skivor? mm. mm.

Lycka till

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Om det BARA är ett väsande & inte några andra störningar så är det lugnt.
Det får i övrigt inte finnas några vibrationer,skakningar,hugg etc.
Just ett väsande har jag fått då jag ett par gånger bytt från original till I.S.R skivor.
Så om allt känns bra förutom att det finns ett väsande(vid inbromsning) tror jag att du kan känna dig lugn.

Last edited:

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Om förra ägaren (eller du) glömt ett skivbromslås och försökt köra iväg kan skivan bli skev. Min hoj har varit med om det och visar sig just genom ljud då skivan går emot bromsbeläggen.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Enligt mina egna erfarenhetar så brukar en bromsskiva som skadats pga glömt skivbromslås ge rejäla
symptom så som vibrationer,pulseringar eller skakningar vid inbromsning, iaf ngt av symptomen & extra tydligt vid hård inbromsning från höga farter.

Jag har tagit för givet att TS väsande endast hörs vid inbromsning. & då kan det på vissa bromskombinationer (skivor/belägg/bromsok) uppstå ett ljud som jag skulle beskriva just som ett väsande/buzzande & det är inget fel, men det förutsätter fortfarande att bromskänslan är felfri, finns det störningar kan det vara ngt på tok, väsandet som jag uppfattar det kan vara ngt helt annat än det som TS beskriver.

Last edited:

ElCabo

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2015
Hoj
Yamaha mt 07
Ursäkta otydlig trådstart... Det väsande jag hör är där hela tiden.

Jag kan missuppfatta var ljudet kommer ifrån, men jag tolkar det som om det kommer från skiva mot bromsbelägg. Jag kan inte påstå att ljudet blir annorlunda när jag bromsar, möjligen att det kommer till en parameter till i ljudet. Jag upplever ingen som helst ojämhet eller vibrationer när jag bromsar, det känns som så nytt och oslitet som hojen faktiskt är.

Funderar på om det är luftmotstånd, men då borde det ju inte låta när jag leder den?
Vet inte om en bild på det ena bromsoket gör någon stötrre nytta, men här är en i alla fall (hoppas jag)!

IMG_0592.JPG

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ursäkta otydlig trådstart... Det väsande jag hör är där hela tiden.

Jag kan missuppfatta var ljudet kommer ifrån, men jag tolkar det som om det kommer från skiva mot bromsbelägg. Jag kan inte påstå att ljudet blir annorlunda när jag bromsar, möjligen att det kommer till en parameter till i ljudet. Jag upplever ingen som helst ojämhet eller vibrationer när jag bromsar, det känns som så nytt och oslitet som hojen faktiskt är.

Funderar på om det är luftmotstånd, men då borde det ju inte låta när jag leder den?
Vet inte om en bild på det ena bromsoket gör någon stötrre nytta, men här är en i alla fall (hoppas jag)!

View attachment 423992

Det kan vara så enkelt att eftersom att du är ny på hoj är du inte van vid alla de där småljuden som mekaniken ger upphov till och som man i bil är väldigt avskärmad ifrån. Det skrapar lite om bromsarna på hojar, men det låter lite konstigt att det låter såpass mycket att du hör det vid framfart.

Det bästa är nog att låta någon annan lyssna på ljudet och se vad de säger. Blir skivan inte varm när du inte använder frambromsen bör det inte vara en broms som ligger an.

Det skulle väl iofs kunna vara ett lager i hjulet med, beroende på hur det skrapar, det borde dock kännas lite också.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Testa med att palla upp hojen så att framhjulet kommer ovanför marken.
Snurrar hjulet som det ska?
Uppstår ljudet vid en viss punkt mellan skivan/beläggen eller låter det hela tiden sas?

Första stycket i Ulvhamnes inlägg är bra att läsa ett par gånger också.

ElCabo

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2015
Hoj
Yamaha mt 07
Jag förstår att det kan låta annorlunda än vad man är van vid, vilket är en stor orsak till att jag frågar! Jag vet helt enkelt inte vad som är normalt.

Var ut på en tur i dag och kan konstatera att skivorna är kalla efter att ha åkt utan att använda frambromsen. Jag skall försöka palla upp den de närmsta dagarna så får jag se om det går att härleda ljudet.

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Det brukar väsa och skrapa lite om skivorna när man leder cykeln, iallafall har det varit så mer eller mindre på de hojar jag stött på. Jag tror inte att du behöver bry dig om det. Hade bromsen legat på onormalt mycket hade skivorna varit varma efter körning.

ElCabo

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2015
Hoj
Yamaha mt 07
Tack för alla bra svar. Nu har jag äntligen pallat upp hojen, vad tror ni om detta? Fortfarande kan jag konstatera att ljudet från frambromsen överröstar allt annat ljud. Sen jag skrev första inlägget i tråden har jag skaffat mig en veteranare också (med trumbromsar runt om), och den är knäpptyst när den rullas, hjulet rullar dessutom helt utan motstånd på den gamla hojen. Vi pratar alltså om en 2014 årsmodell Yamaha MT-07 som bara gått 500 mil!
:va

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tack för alla bra svar. Nu har jag äntligen pallat upp hojen, vad tror ni om detta? Fortfarande kan jag konstatera att ljudet från frambromsen överröstar allt annat ljud. Sen jag skrev första inlägget i tråden har jag skaffat mig en veteranare också (med trumbromsar runt om), och den är knäpptyst när den rullas, hjulet rullar dessutom helt utan motstånd på den gamla hojen. Vi pratar alltså om en 2014 årsmodell Yamaha MT-07 som bara gått 500 mil!

Jag tycker då det låter normalt, jag uppfattar det ungefär lika som om du snurrar på bilhjulet när du lyft bilen med domkraften. Jag har dock svårt att tänka mig att det där skulle överrösta motor och vindljud ända upp till 60?! :va

Hjulet snurrar i alla fall lätt och fint så du behöver inte oroa dig för att det är något som är fel.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Spontant - de med mer erfarenhet får rätta mig:
-Lite tydligare "kritstrecksränder" på bromsskivan höger sida än jag brukar se
-Kraftigare "missljud" än jag brukar höra
-Hjulet snurrar trögare än vad jag är van vid

Men skivorna blir ju enligt dig inte varma, samt att du påpekar att bromsverkan är tipp-topp. Så att det skulle vara nåt fel vettetusan.

Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao

underligt med det ljudet. svårt att tolka via youtube. på mina hojar har klossarna legat tajt. men personligen upplever jag att hjulet rullar lite väl trögt, sen låter det lite slammrigt. undra om det är något produktions fel med tanke att den bara rullat 500 hundra mil. sen är väl det yamahas" standard(r1 " bromsok. hade du garanti kvar hade jag lämnat in hojen på översyn. om inte, hade jag kollat bromsoken. sen även klossarna. om kolvarna i oket är fräscha/rena kanske du kan testa att trycka tillbaks dom lite o sen pumpa tillbaks klossarna mot bromsskivan."antagligen behöver du rengöra dom så du inte trycker in skit i tätningarna till kolvarna, vilket kan resultera i läckage eller att dom fastnar i läge" ingreppet är inte så svårt. har du tummen mitt i hand/eller saknar erfarenhet, så dubbelkolla med oss, så du inte skadar nåt i onödan

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tycker det låter helt normalt. Beläggen ligger ju emot skivorna och helt naturligt blir det ett ljud när du snurrar däcket sådär.
Min först tanke på missljudet du hör när du kör är det där klassiska skivbromsljudet som är speciellt märkbart när man monterat nya belägg. Lite som ett tuggande typ. Svårt att förklara så jag bifogar en länk där ljudet hörs tydligt.

https://youtu.be/302rXpfoYe4?t=119

Tryck på klippet så spolas du automatiskt fram till ljudet jag talar om.

Edit: Nehe, det gick inte att länka... Blev visst en ruta istället.
Spola fram till 2:00 så hör du vad jag menar. =)

Last edited:

Smagatusk

Guest
Tycker det låter helt normalt. Beläggen ligger ju emot skivorna och helt naturligt blir det ett ljud när du snurrar däcket sådär.
Min först tanke på missljudet du hör när du kör är det där klassiska skivbromsljudet som är speciellt märkbart när man monterat nya belägg. Lite som ett tuggande typ. Svårt att förklara så jag bifogar en länk där ljudet hörs tydligt.

https://youtu.be/302rXpfoYe4?t=119

Tryck på klippet så spolas du automatiskt fram till ljudet jag talar om.

Edit: Nehe, det gick inte att länka... Blev visst en ruta istället.
Spola fram till 2:00 så hör du vad jag menar. =)

Du får ett "gilla" för det härliga ljudet du bjöd på. :D

Till TS... Jag tror heller inte att du behöver vara orolig. Min racehoj låter precis likadant som i din filmsnutt, och rullar ungefär lika trögt/lätt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kolla plattan till ABS,en är den felmonterad kan det vara kanten på den som ger skrapljudet.
I min värld så ska det inte låta så, lite ljud men inte så där.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy