Oves Motor i konkurs?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag kan ta ett exempel, ja har åkt förbi flera handlare, suttit i telefon och jagat förgasarmunstycken, var inne på att beställa från Karlströms motor då dom ofta har bra kundservice och bemötande.
Deras pris per st på munstycken var 104 kr men av en slump passerade jag en väldigt liten crossbutik där jag stannade för att chansa o se om dom hade munstycken hemma.

Dom fick 5a för bemötande, 5 för bra service sen hade dom drösvis med munstycken på hyllan där jag fick plocka hej vilt och ta de jag behövde. När jag skulle betala så tänkte ja att det får väl kosta mer eftersom det är en liten firma men det gör inget så jag tog munstyckena jag skulle ha och betalade.

Tjejen i kassan sa "det blir 88 kr"

Jaha tänkte jag det måste vara st men det är ju ändå billigare än Karlströms, men det var för ett par munstycken. Så där kommer jag handla flera gånger!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du får gärna nämna butikens namn. Det är inte bara dåliga butiker som förtjänar omnämnanden på SH...!
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag kan ta ett exempel, ja har åkt förbi flera handlare, suttit i telefon och jagat förgasarmunstycken, var inne på att beställa från Karlströms motor då dom ofta har bra kundservice och bemötande.
Deras pris per st på munstycken var 104 kr men av en slump passerade jag en väldigt liten crossbutik där jag stannade för att chansa o se om dom hade munstycken hemma.

Dom fick 5a för bemötande, 5 för bra service sen hade dom drösvis med munstycken på hyllan där jag fick plocka hej vilt och ta de jag behövde. När jag skulle betala så tänkte ja att det får väl kosta mer eftersom det är en liten firma men det gör inget så jag tog munstyckena jag skulle ha och betalade.

Tjejen i kassan sa "det blir 88 kr"

Jaha tänkte jag det måste vara st men det är ju ändå billigare än Karlströms, men det var för ett par munstycken. Så där kommer jag handla flera gånger!


vilken firma var detta????
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Den lilla firman jag stannade till vid heter Bloms Mx och ligger i Vimmerby/småland.

Nu går det ju givetvis inte att jämnföra med dom större vanliga mc butikerna men jag ville mest påpeka prisskillnaden då dom mindre butikerna oftast brukar ha högre priser men inte i detta fallet vilket var förvånande :)
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det verkar ha stått något i BLT igår om Oves motor. Firman är såld till en Ölänning vid namn Birger Rommedahl. Det verkar som att det blir en flytt mot Kalmar/Öland.
Jag känner Birger, folk säger gärna att han älskar motorcyklar. Men det är nog bara delvis sant, han älskar sporthojar och jag skulle påstå att hjärtat klappar lite extra för det Italienska men även Engelskt går bra...eller japanskt. Det finns ingen märkes fanatism. Jag minns när han kom med en elektronisk detalj som gått sönder och han ville ha min hjälp att laga och han tittar på mig barskt och säger "Den här lagar du så bra du bara någonsin kan - den är till en Bimota!" Och vad kunde jag annat göra, det fattade ju även jag att en Bimota lagar man inte hur som helst.
Birger är en rätt karismatisk person och jag tycker det kommer bli väldigt roligt att se hur detta kommer arta sig. Det är alltid roligare när verksamheten säljs i sin helhet och drivs vidare i något form.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Några av skillnaderna nu jämfört med tjugo-trettio år sedan, utan inbördes ordning:

Och sedan den viktigaste och mest konspirativa punkten:

# Myndigheternas dolda men likväl tydliga agenda för att "fasa ut" motorcykeln ur det svenska samhället. Nollvisioner. Konstiga och hårda körkortskrav. Tydliga uttalanden om att motorcyklar inte tillhör framtiden. Införanden av märkliga omkostnader. Miljömål. Påverkan på försäkringsbolagen för att dra upp sina priser. Minskat antal mc-parkeringar. Mitträcken. Experiment med hal asfalt. Snabelbilen. You name it - they have got it...Allt skapat av en hemlig sekt politiker under ledning av Claes Tingvall himself. Varje fredag den trettonde träffas de i största hemlighet - iförda svarta capes i en mörk källarlokal där man endast kommer in om man kan det hemliga tecknet (*) - för att konspirera och för att medelst övervarvning offra en sporthoj till de sälla jaktmarkerna...

(*) = skrämmande likt "knytnävshälsningen" som de flesta sporthojsåkare känner till.

Du är inte ensam om att ha tänkt den här tanken.
Folk skrattar alltid åt konspirationsteoretiker men något verkar absolut pågå under radarn i samhället, den smygfascistiska läran* slår sig in i snart varenda människa och färgar varenda tanke.

Allt som görs ska vara till någons "nytta".


* - där samhällets intresse går före dess individers.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Frågan är ju hur många som egentligen reagerade när SAAB gick i stöpet efter åtskilliga miljarder och år (Ca 20 år) av förluster?"
Man får skatta för redovisad vinst.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du är inte ensam om att ha tänkt den här tanken.
Folk skrattar alltid åt konspirationsteoretiker men något verkar absolut pågå under radarn i samhället, den smygfascistiska läran* slår sig in i snart varenda människa och färgar varenda tanke.

Man kan läsa hur mycket som helst om vad som krävs för att en teori eller en hypotes skall klassas som konspirationsteori:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Jag är dock inte säker på att motorcykelns framtid överhuvudtaget ska klassas som en konspirationsteori. Precis som du säger, det finns alltför många indicier och alltför många handfasta bevis som pekar på att något verkligen pågår, på politisk nivå och tjänstemannanivå, från politiker såväl som tjänstemän som snabbt vill stiga uppåt med hjälp av lättförtjänta poäng. Och till skillnad från konspirationsteorier på film så beror detta inte på att någon är elak. Motivet är naturligtvis ekonomisk vinning för någon eller några. Det må vara ett slitet uttryck som också använts på film, men - follow the money and you will figure it out.

För några år sedan blev det stor uppståndelse när en rapport läckte ut från ett av dåvarande Trafiksäkerhetsverkets konsultbolag. Rapporten klassade motorcyklar, motorcyklister och motorcyklisternas företrädare som "motkrafter mot nollvisionen". Detta må vara den enda rapport som läckt ut, men man behöver varken vara doktorand i sannolikhetslära eller konspirationsteoretiker för att lista ut att det skrivits betydligt fler rapporter på samma ämne.

Det positiva är att de stora motorcykelfabrikanterna har vaknat och insett faran, i alla fall på ett internationellt plan. Man har numera rena lobbyister som för ens talan i väldigt höga instanser, inom EU såväl som USA. Jag har en god vän som var motorkonstruktör under tvåtaktsracingens gyllene år. Han jobbar numera som lobbyist för en av de stora japanska tillverkarna och flyger dagligen mellan Amsterdam och Bryssel för att sitta i konstiga möten om framtida tekniska reglementen kring helt vanliga konsumentmotorcyklar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man kan läsa hur mycket som helst om vad som krävs för att en teori eller en hypotes skall klassas som konspirationsteori:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Jag är dock inte säker på att motorcykelns framtid överhuvudtaget ska klassas som en konspirationsteori. Precis som du säger, det finns alltför många indicier och alltför många handfasta bevis som pekar på att något verkligen pågår, på politisk nivå och tjänstemannanivå, från politiker såväl som tjänstemän som snabbt vill stiga uppåt med hjälp av lättförtjänta poäng. Och till skillnad från konspirationsteorier på film så beror detta inte på att någon är elak. Motivet är naturligtvis ekonomisk vinning för någon eller några. Det må vara ett slitet uttryck som också använts på film, men - follow the money and you will figure it out.

För några år sedan blev det stor uppståndelse när en rapport läckte ut från ett av dåvarande Trafiksäkerhetsverkets konsultbolag. Rapporten klassade motorcyklar, motorcyklister och motorcyklisternas företrädare som "motkrafter mot nollvisionen". Detta må vara den enda rapport som läckt ut, men man behöver varken vara doktorand i sannolikhetslära eller konspirationsteoretiker för att lista ut att det skrivits betydligt fler rapporter på samma ämne.

Det positiva är att de stora motorcykelfabrikanterna har vaknat och insett faran, i alla fall på ett internationellt plan. Man har numera rena lobbyister som för ens talan i väldigt höga instanser, inom EU såväl som USA. Jag har en god vän som var motorkonstruktör under tvåtaktsracingens gyllene år. Han jobbar numera som lobbyist för en av de stora japanska tillverkarna och flyger dagligen mellan Amsterdam och Bryssel för att sitta i konstiga möten om framtida tekniska reglementen kring helt vanliga konsumentmotorcyklar.

Fifan
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Tror inte att det är någon fara för Claessons då de har spottat ut nya och beg hojar detta året. Framför allt BMW 1200 gs m.m.
Nu ska de även bygga ut med några 100 kvm som ska vara klart till i höst.
De har mkt aktiviteter med de som kör BMW mm som träffar och åkning, dessa är nog trogna både märke å handlare samt så finns de ingen gräns till vad deköper bara den där loggan finns med.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Jag förstår faktiskt varför vissa Mc företag kan gå i stöpet, speciellt efter mitt senaste besök hos en handlare.

Jag var ute efter två par nya ljuddämpare till min hoj, Leovince X3, Jag ringde runt och fick ett flertal olika erbjudande, och det som var i särklass bäst var: Ljuddämpare, samt montering och endast en veckas väntan, för 8500:-. Jag tyckte det var väldigt mycket pengar för ett par Leovince x3, hittade då samma dämpare på Ebay från en italiensk Mc handlare för endast 3600:- med frakt, då fick jag dock vänta 12dagar innan det kom hem direkt till dörren, och givetvis fick jag montera det själv, vilket tog cirka 20-25 minuter, inräknat testandet av flertal DB-killers. Hur kan det skilja så pass mycket mellan att köpa något i butik i Sverige mot att importera det från Italien. Självklart var ljuddämparna från Italien helt nya i obruten kartong!

Självklart ska man sätta ett pris på god service och trevligt bemötande med om vi säger arbetet för montering motsvarar cirka 1000:- är det fortfarande 3900:- mer i Sverige för en eventuell god service. Då spar jag nog dom pengarna hellre!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top