Päls på väggen, plexiglasinpacka?

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Hallå!

Jag har fått en leopardpäls av en polare (lägg märke till "fått" så vi kan skippa snacket om olaglighet) och nu har jag tänkt att sätta upp den på väggen då jag inte känner för att ha en sådan på golvet.

Hur hade jag då tänkt göra detta? Jo genom att pressa den mellan 2 genomskinliga (plexi)glasskivor såklart!

Dock har jag dålig koll på olika sorters glas och plast, nån som vet vad som kan tänkas passa? Jag skulle gärna vilja ha dem lite tjockare också, säg runt 2 cm per skiva iaf för att ge ett lite stabilare/maffigare intryck. Nån som vet vart man hittar saker som detta?

Storleken behöver vara runt 130x130 cm.

Sedan är även huden från huvud och tassar något tjockare så ev måsta jag ha en form av flerskiktsprincip där en mellanskiva finns i vilket jag kan skära ut hålrum för att tjockare delar kan få plats. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Ideér/tankar någon?

Edit: Kan tillägga att jag kollat akrifrm.se och dr skulle detta gå loss på runt 5 lakan..... nån som vet ettt billigae alternativ?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle inte klämma den mellan skivor, jag kan inte tänka mig att det blir snyggt.

Gör en ram eller en skiva på baksidan, eller en glaslåda som inte klämmer ihop pälsen istället.

Hardrock Ragge

Gick med
27 May 2005
Hoj
Varför hänga upp en Leopardpäls på väggen?:confused:

Skulle tycka det var snyggt.

Jag skulle inte klämma den mellan skivor, jag kan inte tänka mig att det blir snyggt.

Gör en ram eller en skiva på baksidan, eller en glaslåda som inte klämmer ihop pälsen istället.

Problemet där hade ju varit att få det att sitta fast bra på skivan, vill av förståliga skäl inte börja sy/göra hål/liknande i den.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle tycka det var snyggt.

Problemet där hade ju varit att få det att sitta fast bra på skivan, vill av förståliga skäl inte börja sy/göra hål/liknande i den.

Är det inga spännhål sedan tidigare i den då?

Det brukar alltid finnas efter beredningen av huden.

om det inte är bortklippt för att den skulle ligga som en fäll förstås.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Du kanske menar såna där norrländska Husqvarna 9.3 mm:s hål som man brukade kunna hitta minst 1 när man som barn krälade runt på den ärvda vargfällen? :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kanske menar såna där norrländska Husqvarna 9.3 mm:s hål som man brukade kunna hitta minst 1 när man som barn krälade runt på den ärvda vargfällen? :D

Jo, det också förstås, men när man bereder skinnet brukar man göra spännhål på några ställen för att kunna spänna ut den.

IOFS har jag sett dom som spänner med rundstav utan att göra hål också, men det trodde jag var ovanligt.

Hardrock Ragge

Gick med
27 May 2005
Hoj

KOllade nu och det var ett mellanläge av det du sa, det finns vissa hål som verkar ha används för att spänna upp den men det vrkar även vara bortklippt på andra ställen. Tackar för tipset men komer jobba vidare med idén om att ha den mellan 2 skivor. Dock skulle jag ju inte behöva pressa ihop den helt utan bara låta vissa delar av pälsen mha distanser mellan skiva 1 och 2 ligga i press.

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Personligen tycker jag att GuW är på rätt väg. En låda vore snyggare än plexiglas. Tror att det skulle framhäva pälsen bättre då pälsen får stå upp lite naturligt.
Men din päls - din vägg - ditt val! :)
Om du inte känner någon som jobbar med plexiglas, eller får kontakt med någon här, tror jag att det kommer bli dyrt. Själv letade jag efter tunt plexiglas, typ 0,5cm, för att skydda en större affisch. Bara det skulle gå på ett antal tusen kronor. Förstår inte varför plexiglas är så dyrt.

Lycka till med projektet! :tummenupp

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag skulle använda mig av något lättbearbetat material, tex frigolit, "oasis" eller liknande. Sedan tagit en tunn skiva tagit ner material där pälsen är lite tjockare, sedan klätt den men något tyg tex krossat plysch eller något liknande. Sedan smackat på en glasskiva och ram.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tycker du ska ha en neutral bakrundsfärg som du fäster skinnet på.
Förslagsvis med typ montagelim elle sjukt bra dubbelhäftande om du inte vill göra märken på skinnet.

Gör sen en ram ca 5 cm hög som du sen fäster plexin alt glaset på.
Snyggt som fan med djup i tavlan.
6 mm glas eller 8 mm plexi är stabilt som satan på den storleken.
Tjockare är bara tungt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har inte någon liten glasskiva eller liknande att prova med? Även jag tror att pälsen kan se riktigt konstig ut om den ligger i press. Inbillar mig att skinnet skulle må bra av lite ventilation också. En sorts vägghängd monter skulle vara skitsnyggt, tror jag, med skinnet upphängt på pergamentliknande bakgrund med en karta över landet där den sköts och lite info om leoparden. Kanske en patron av aktuell kaliber? Att limma upp skinnet kan nog ge missfärgning ety skinn är ganska poröst. Lite avundsjuk är jag.

Hardrock Ragge

Gick med
27 May 2005
Hoj
Tackar för all bra info!

Jag testade att läggga en glasskål på den igår och precis som vissa var rädda för ger det pälsen ett "pressat" utseende!

Ska fundera vidare på detta då jag ändå har så pass fullt upp om dagarna att jag inte kommer hinna med detta på ett tag!

Senaste tanken jag har är att pälsen mha läderremmar spänns upp i en ram, dock ej genom att göra hål i pälsen utan genom att läderremmarna fästs i små klämmor istället och därmed skulle jag inte behöva göra nån direkt overkan på pälsen. Som bakgrund kan jag tänka mig nån form av svart läder eller liknande. Framför detta sätter jag sedan en plexiglasskiva för attt minska risken att varenda käft ska hålla på o klappa på den med sina lortiga fingrar :p

Vad den skjöts med och liknande vet jag inte då den härstammar från Kongo då svenskar var där som FN-soldater på 60-talet. Dock har jag möjlighet att få en flagga från den tiden och eventuellt nått fotografi för att sätta in i ramen för att ge lite historik.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En leopard skall ligga på golvet. Pungt....

Själv har jag en zebra på golvet som farfar sköt under kolonialtiden....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En leopard skall ligga på golvet. Pungt....

Själv har jag en zebra på golvet som farfar sköt under kolonialtiden....

Du kan ju passa på att klippa en till med hojen när du ska ner och köra i Marocko..

Finns det Zebror där?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kan ju passa på att klippa en till med hojen när du ska ner och köra i Marocko..

Finns det Zebror där?

Jag har då mest sett kameler vilka är Saharas motsvarighet till Renen. Tillräckligt tam och dum för att stå kvar när man kommer med hojen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad den skjöts med och liknande vet jag inte då den härstammar från Kongo då svenskar var där som FN-soldater på 60-talet. Dock har jag möjlighet att få en flagga från den tiden och eventuellt nått fotografi för att sätta in i ramen för att ge lite historik.

Du har ingen bild? Jag börjar misstänka att det är ett negerskinn du fått. Oavsett, så tror jag att det blir snyggt att göra som du beskrev.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati