Monkeyman
Ny medlem
Det är fruktansvärda skadestånd på att såga ner någon annans träd. En snubbe som köpte en tomt sågade av misstag ner två björkar som stod på grannens tomt. Halv mille i skadestånd!
En halv miljon vad, björkkronor?
Det är fruktansvärda skadestånd på att såga ner någon annans träd. En snubbe som köpte en tomt sågade av misstag ner två björkar som stod på grannens tomt. Halv mille i skadestånd!
Tänkte att det var dags att gräva upp denna goding...
Nypanik har inspirerat en skåning att göra sig av med grannens träd och lyckades resultatet kom vid senaste stormen.
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/tradsabotage-kunde-ha-orsakat-en-dodsolycka/
Frågan kvarstår hur mår trådstartarens grannes träd?
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.Att trädet var dött i somras reagerade ingen på.
Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.Jag tror att beloppet har ökats på allt eftersom berättelsen spridits.
Praxis brukar ligga på sisådär 25 000 per träd i skadestånd, om träden sågas ned med berått mod.
Det är ganska mycket pengar det med.
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.
Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab
Vad hände med Nyteknik? Suzukilover? GuW?
Nyteknik bytte konto 2011 och trollade i RR forumet. Blev bannad i nov 2013. Suzukilover har jag inte koll på. GuW hänger här sällan numera men jag träffade honom för en tid sedan.
Ahaaa. Så Nyteknik hängde här ett bra tag sen alltså? Under vilket nick?
Nja. Egenmäktigt förfarande är mer om jag skulle bli less på att grannen kör in och ut bilen från hans gård under udda tider på dygnet så jag fäller en tall för att blockera hans infart. I stort sett om jag helt utan stöd av någon lag eller något annat och i stort sett bara efter eget tycke och smak hindrar någon från att göra något som den har alla rättigheter och friheter att göra. Grovt uttryckt och mycket förenklat.Är det inte egenmäktigt förfarande som det faller under om man kapar på någon annans tomt?
Eller att någon hade varit inne och ringbarkat ett träd på hans egen tomt.
Det beror helt på vilket träd det gäller och vart det finns. Skulle jag gå bananas med röjsågen på grannens mark mitt i skogen och röja några kvadratmeter lövsly av sån diameter att jag kan greppa runt stammarna med ena handens fingrar så kommer jag inte få betala ett skadestånd på 25000kr/stam. Om jag däremot skulle få för mig att gå loss med motorsåg på en välmående ek på ett par hundra år mitt i en stadspark så kan det nog bli ganska dryga skadestånd det handlar om.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab
Att trädet var dött i somras reagerade ingen på.
Vad sägs om en vajer från trädtopparna och dra med traktor eller liknande
Vad sägs om en vajer från trädtopparna och dra med traktor eller liknande
Vad hände med Nyteknik? Suzukilover? GuW?
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|