På mc´n är jag en oskyddad trafikant!

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
På vägen till jobbet i morse.Paralelltwinnen råmade på snällt,själv är jag lite morgon loj men har full koll på vägen,framför mig ca 600 m bort sticker en svart Saab fram nosen och är på väg ut, men den avvaktar,jaa en sån tålmodig förare tänker jag och artig som väntar in mig!
Helt plötsligt kör han ut nästan framför mig.Jag bromsar hårt,kastar mig på signalhornet och blir såå jäkla arg...Kommer upp jämsides med Saaben vid stoppet men jag ser ingen vits med att understryka mitt missnöje utan drar bara i väg..En mc åkares vardag kan man säga.Varför slutar jag inte åka frågar jag mig själv..Jag måste åka är mitt enda svar.Har också märkt att en del använder vindrute spolaren lite väl mkt när man dyker upp bakom.Man misstänker att munstycket är ngt fel inställd då strålen lägger en bana långt bakom bilen och landar på min hjälm.Kanske börjar jag bli paranoid men va fasen ska man tro_Och jag är int bitter! Människor gör misstag i trafiken jag med men när man som bilist kör vårdslöst när man möter mc förare eller andra oskyddade trafikanter bara för att man själv är mer skyddad och utsätter dessa för fara då blir i alla fall jag förbaskad...
Vad blir ni mest irriterade på i trafiken? Hur tycker ni folk beteér sig i trafiken,visar de hänsyn. Har trafiken precis som samhället blivit hårdare.
Vad säger ni alla som kör Mc..??????
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Lite bättre har det nog blivit de senaste åren.
Sannolikt beroende på fler mc i trafik = bilisternas hjärnor har med oss i hotbildsprogrammet.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om det ändå bara var dom andra trafikanterna som var mot oss, men tom vägve.. öh trafikverket verkar ju motarbeta oss aktivt, så sent som idag har dom grusbräddat en massa vägar här i trakten utan att ens sätta upp varningskyltar, en kille som låg bakom mig dundrade av rakt ner i diket för större delen av körfältet var täckt med uppdraget grus.
Tur som var var det bara hojen och självförtroendet som fick sig en törn. :p
Eg borde man ju polisanmäla dom för dråpförsök...
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Om det ändå bara var dom andra trafikanterna som var mot oss, men tom vägve.. öh trafikverket verkar ju motarbeta oss aktivt, så sent som idag har dom grusbräddat en massa vägar här i trakten utan att ens sätta upp varningskyltar, en kille som låg bakom mig dundrade av rakt ner i diket för större delen av körfältet var täckt med uppdraget grus.
Tur som var var det bara hojen och självförtroendet som fick sig en törn. :p
Eg borde man ju polisanmäla dom för dråpförsök...


Japp! som grädde på moset! Nonchalant av vägverket!De bygger också vajjer räcksvägar och tvingar cyklister/mopedister att med livet som insats att köra där!!De ska väl som alternativ erbjuda cykelvägar som exempel!Det är tur att att motorcyklar har fart och muskler annars var väl de hänvisade till kostigar!!!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ligger något i det.

Det första jag fick höra när jag tog mitt kort var;
"Kör som om att alla andra var idioter"...

Tycker faktiskt att det är precis så man ska tänka.

min körskole lärare sa exakt samma sak.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det finns hallon inom alla grupper och jag har fått min beskärda del av bilister som svänger ut men min erfarenhet är att dom flesta är mycket observanta och hjälpsamma. Tex skulle jag vilja säga att 8 av 10 bilister håller till höger rätt snabbt efter det att man kommer upp bakom, jag ger dom alltid en :tummenupp
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Upplever det som om väldigt många har svårt att skilja på Mc och moppe och därav många konstiga beteenden. Som ex. att svänga ut precis framför.

Enligt min mening är ovetskapen om att vi existerar det värsta hotet. Bilisterna ser oss inte, snabba blickar i en hetsig trafikmiljö där bilisten riskerar att inte ens notera att det kommer en mc.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Blir man förväxlad med en moppe, kör man för sakta! :D

Edit.
Generellt så är de flesta körkortsinnehavare rentav dålig på att köra bil, så det är inte så konstigt att det händer en jävla massa tillbud för oss på hojen. :(
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag träffade på en gammal hojandlare på en mack, mycket trevlig herre. Han ansåg att man för att bli godkänd för körkort B borde vara tvungen att överleva en dag i trafiken på en motorcykel. Då skulle bilister bli lite mer medvetna.

Ingen dum idé, om det nu inte hade varit ogenomförbart på så många sätt...
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Lite bättre har det nog blivit de senaste åren.
Sannolikt beroende på fler mc i trafik = bilisternas hjärnor har med oss i hotbildsprogrammet.

Det där var intressant...
Det kanske är så ?

Braq tips att betrakta alla andra i trafiken som idioter. Då blir man ju ibland glatt överraskad :tungan
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
1. När man medvetet klär sig i färger (svart) som är svåra att upptäcka i den lilla sidospegeln på en bil bör man själv vara medveten om att bilister inte alltid ser motorcyklisten.

2. Många tuffa motorcyklister tycker att en varselväst är töntigt. Dvs utseende går före säkerhet.

3. Hastigheten är oftast högre än omgivande trafik.

4. Pga att fordonet är mindre ökar chansen för att missa det i sidospegeln.

5. Trafiken är till stor del densamma, men man upplever den mer hotfull när man är oskyddad i den.

6. Eftersom större delen av trafiken består av bilar upplever vi att just bilisten är det största hotet.

7. Motorcyklisten reflekterar sällan över sitt egna körsätt i trafiken och hur detta påverkar andra trafikanter.

8. Motorcyklister anser ofta att en motorcykel är smidig i trafiken och kan därför göra manövrar som överaskar andra trafikanter.

9. Attityden i trafiken är förslappad hos många förare, både bilister samt motorcyklister.

10. Större delen av motorcyklisterna är fjollor som endast kan se brister hos bilister, men inte hos sig själv när de är motorcyklister.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag som kör ganska städat med Ninjan på gata upplever att många bilister prompt ska ligga en halvmeter bakom. Om man då råkar veva på lite för att få en lucka på iaf 30m så gasar bilisten givetvis ifatt.

Sedan hoppas jag att min illgröna Kawa syns i trafiken. Hjälmen har ganska lite gula slingor oxo.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hmm

1. När man medvetet klär sig i färger (svart) som är svåra att upptäcka
i den lilla sidospegeln på en bil bör man själv
vara medveten om att bilister inte alltid ser motorcyklisten.
När man som bilist inte ser en MC med LYSE i sidospegeln skall
man lämna in körkortet.

2. Många tuffa motorcyklister tycker att en varselväst är töntigt.
Dvs utseende går före säkerhet.
Nu syns du inte så mycket bättre på sporthoj pga en varselväst eftersom
effekten av den till stor del döljs eftersom sittställningen är så pass framåtlutad.

3. Hastigheten är oftast högre än omgivande trafik.
I sporthojsbranchen ja, men HD/Custom, touring har samma problem
som oss att bilister inte "ser" dom. Att sedan ligga på Essingeleden i laglig
hastighet på mc = minst 200% farligare än att ligga lite högre än trafikrytmen.
4. Pga att fordonet är mindre ökar chansen för att missa det i sidospegeln.
Du tänker på vänstersvängar och filbyten?
Lite skumt att titta i sidospegeln ;) om man ligger bakom en hoj på väg
med vajerräcken i 110 och måste upp 5 meter bakom?
5. Trafiken är till stor del densamma, men man upplever den mer hotfull när man är oskyddad i den.
Till viss del ja.
6. Eftersom större delen av trafiken består av bilar upplever vi att just bilisten är det största hotet.
Nej, bilisten ÄR största hotet förutom när vi själva inte
tänker och gasar på fel ställen, kör om dumt och andra idiotsaker.
7. Motorcyklisten reflekterar sällan över sitt egna körsätt i trafiken och hur detta påverkar andra trafikanter.
Och det grundar du på vilka uppgifter?
8. Motorcyklister anser ofta att en motorcykel är smidig i trafiken och
kan därför göra manövrar som överaskar andra trafikanter.
Anser ofta att en mc är smidig, är den osmidig menar du?
Vilka manövrar då? Vilka manövrar överraskar en bilförare i trafiken?
När du på 90väg gör en stoppie med en bil 50 meter bakom?
När du gör en burnout på grusväg med en bil direkt bakom dig?
När du bestämmer dig för att köra om när bilen blinkar höger
och han väljer att svänga vänster?

9. Attityden i trafiken är förslappad hos många förare, både bilister samt motorcyklister.
Attityden är betydligt mer förslappad hos bilister där många kör "på rutin" och
pratar i telefon/medpassagerare inte kollar i backspegel,
sidospegel eller döda vinkeln och skiter i blinkersen eftersom dom
vet ju att dom ska svänga...
10. Större delen av motorcyklisterna är fjollor som endast kan se
brister hos bilister, men inte hos sig själv när de är motorcyklister.
Där har du helt fel.
De absolut flesta motorcyklister är väl medvetna om sina egna brister men bristen
hos bilisten som måste köra ut trots stopplikt/väjningsplikt för att dom
inte tittat så nogakan man
inte bortse ifrån.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag vill gärna tro att folk kör som krattor, både MC folk och bilister. Jag kör 100 mil i veckan i mälardalen och har konstaterat att folk generellt kör dåligt och har noll framförhållning. Det är väldigt mycket panikbromsa/gasa som fan. Av och påfarter på motorvägen är en klassiker, det ska prompt gasas förbi den som kommer på påfarten eller slänga sig ut i vänsterfilen till vilket pris som helst istället för att bara släppa på gasen o tappa 5km/h ett par 100m.

Sporthojsfolk kör för fort generellt. Att döma av alla bulten trådar så svinas det rätt rejält där. Många tokiga omkörningar har man sett av alla utom kromslädefolket, som är den största MC gruppen. Jag har oxo gjort detsamma, men man kör inte om i skymda kurvor eller över krön.

Statisktiskt är utsvängande bilister den näst största orsaken till MC olyckor efter singelolyckor.

Alla är vi lika goda kålsupare, men som MC förare får man utgå från att alla andra aktivt försöker köra ihjäl dig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top