På mc´n är jag en oskyddad trafikant!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Du är en RIKTIG motorcyklist!
Hahahahaha :D:tummenupp

Och du skriver en lista på 10 punkter men kan inte förklara dig
närmare när den ifrågasätts/diskuteras?

(refererar till det du skrivit: bortförklaranden/förlöjliganden och vägran
att inse verkligheten)

Kolla gärna min tråd jag startade om trafiksäkerhet och se om du
fortfarande tycker att jag bortförklarar/förlöjligar etc.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157419
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Jag fick lära mig:
"Se det som att alla bilisters enda uppgift är att döda dig. Tänk dig att du är Pacman och att bilarna är monstren som jagar dig!"








Då kan man snart hänga en Kalashnikov på styret!!!!

Jag träffade på en gammal hojandlare på en mack, mycket trevlig herre. Han ansåg att man för att bli godkänd för körkort B borde vara tvungen att överleva en dag i trafiken på en motorcykel. Då skulle bilister bli lite mer medvetna.

Ingen dum idé, om det nu inte hade varit ogenomförbart på så många sätt...




Fan va bra!!!!!!
 
Last edited:

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Jag som kör ganska städat med Ninjan på gata upplever att många bilister prompt ska ligga en halvmeter bakom. Om man då råkar veva på lite för att få en lucka på iaf 30m så gasar bilisten givetvis ifatt.

Sedan hoppas jag att min illgröna Kawa syns i trafiken. Hjälmen har ganska lite gula slingor oxo.




Det finns tyvärr många förare som beteer sig omoget.Förare är människor ,människor kan ha alla möjliga diagnoser.Vissa tar ut det i trafiken. I denna grupp ingår även bilister!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
De som inte kör hoj utan bara bil tycker vi är några jävla idioter i trafiken, hade man fått dem & köra hoj i 10 minuter hade dem nog fattat vem fan som är idioter egentligen. Kan man inte se skillnad på en moppe & en hoj bör man ge fan i att köra något överhuvudtaget, så jävla trött på den jävla ursäkten. Tror inte jag kört hoj en enda gång utan att där är någon som kör ut framför en eller på annat sätt gör att man hade krockat rejält om man inte själv hade uppfattat faran.
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
de som inte kör hoj utan bara bil tycker vi är några jävla idioter i trafiken, hade man fått dem & köra hoj i 10 minuter hade dem nog fattat vem fan som är idioter egentligen. Kan man inte se skillnad på en moppe & en hoj bör man ge fan i att köra något överhuvudtaget, så jävla trött på den jävla ursäkten. Tror inte jag kört hoj en enda gång utan att där är någon som kör ut framför en eller på annat sätt gör att man hade krockat rejält om man inte själv hade uppfattat faran.






jäs båx !!! Håller med.ps hojåkarna är de bästa bilförarna!
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
1. När man medvetet klär sig i färger (svart) som är svåra att upptäcka i den lilla sidospegeln på en bil bör man själv vara medveten om att bilister inte alltid ser motorcyklisten.

2. Många tuffa motorcyklister tycker att en varselväst är töntigt. Dvs utseende går före säkerhet.

3. Hastigheten är oftast högre än omgivande trafik.

4. Pga att fordonet är mindre ökar chansen för att missa det i sidospegeln.

5. Trafiken är till stor del densamma, men man upplever den mer hotfull när man är oskyddad i den.

6. Eftersom större delen av trafiken består av bilar upplever vi att just bilisten är det största hotet.

7. Motorcyklisten reflekterar sällan över sitt egna körsätt i trafiken och hur detta påverkar andra trafikanter.

8. Motorcyklister anser ofta att en motorcykel är smidig i trafiken och kan därför göra manövrar som överaskar andra trafikanter.

9. Attityden i trafiken är förslappad hos många förare, både bilister samt motorcyklister.

10. Större delen av motorcyklisterna är fjollor som endast kan se brister hos bilister, men inte hos sig själv när de är motorcyklister.

Många bra tankar där, men bara så jag förstått detta rätt: :

" med mina frågor antar jag du kör hoj på allmän väg oxå "

1. Du kör enbart i ljusa färger?
2. Du kör ALLTID med varselväst?
3. Du kör aldrig fortare än gällande hastighet?

:tummenupp i så fall......Undrar hur många som har en karaktär som din :tuttar
 
Last edited:

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
grabbar för fan!
ni har glömt en sak

NI måste visa bilisterna vem fan det är som bestämmer i trafiken.
gör ni det så flyter det på.

bilister är som hundar
dom känner när en hojåkare är osäker och hugger direkt ;)

flyt med och ta kommandot så löser det sig
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det verkar ju helt hemskt att bilägare ställer in sina vindrutespolare så att dom träffar rakt i fejset på TS! usch på dom!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alldeles för få! Hur många av oss har dött eller skadats hitintills i år? Hur många bara under det senaste dygnet?

Och tro inte att det bara drabbar de unga, de gamla, de orutinerade. Det drabbar alla. Även de mest rutinerade av oss. Och kvar finns alltid familj, vänner och föräldrar som försöker förstå vad som egentligen hände.

För oss på MC finns sällan någon rätt, händer något blir det alltid vi som tar de värsta konsekvenserna. Och våra anhöriga.

Så snälla Ni, ta det varligt och högakta de med mod nog att bära sin väst, slå av på tempot och köra defensivt bland omgivande trafik. Det visar i min värld att de faktiskt värnar om sig själva och sin omgivning.

Mina 2p

...Undrar hur många som har en karaktär som din :tuttar
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Många bra tankar där, men bara så jag förstått detta rätt: :

" med mina frågor antar jag du kör hoj på allmän väg oxå "

1. Du kör enbart i ljusa färger?
2. Du kör ALLTID med varselväst?
3. Du kör aldrig fortare än gällande hastighet?

:tummenupp i så fall......Undrar hur många som har en karaktär som din :tuttar

Du glömde något nu...

Bara för att man säger som det är, så behöver det sammankopplas med mig som person på vilket sätt? :va
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Du glömde något nu...

Bara för att man säger som det är, så behöver det sammankopplas med mig som person på vilket sätt? :va

Ordet " dubbelmoral " väger ganska tungt just nu......

I min värld verkar det ganska konstigt när du radar upp dessa punkter så snyggt om hur man SKA göra & sedan så följer du dom inte själv......

Hur kommer det sig? När du skrev lät det ju som dina punkter är en självklarhet, men du gör själv inte som du förespråkar med andra ord.

Ja just det, mötte en kortege när jag var ute och körde idag......Det var väl sisådär 70-80st hojar 90% glidare och håll nu i brallan men jag såg totalt " en mc förare " som hade väst på sig märkligt..... :brinnerup
 
Last edited:

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Alldeles för få! Hur många av oss har dött eller skadats hitintills i år? Hur många bara under det senaste dygnet?

Och tro inte att det bara drabbar de unga, de gamla, de orutinerade. Det drabbar alla. Även de mest rutinerade av oss. Och kvar finns alltid familj, vänner och föräldrar som försöker förstå vad som egentligen hände.

För oss på MC finns sällan någon rätt, händer något blir det alltid vi som tar de värsta konsekvenserna. Och våra anhöriga.

Så snälla Ni, ta det varligt och högakta de med mod nog att bära sin väst, slå av på tempot och köra defensivt bland omgivande trafik. Det visar i min värld att de faktiskt värnar om sig själva och sin omgivning.

Mina 2p




Klokt och fint beskrivet om hur det förhåller sig!!!Hatten av!Har ingen så det blir hjälmen av.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ordet " dubbelmoral " väger ganska tungt just nu......

I min värld verkar det ganska konstigt när du radar upp dessa punkter så snyggt om hur man SKA göra & sedan så följer du dom inte själv......

Hur kommer det sig? När du skrev lät det ju som dina punkter är en självklarhet, men du gör själv inte som du förespråkar med andra ord.

Ja just det, mötte en kortege när jag var ute och körde idag......Det var väl sisådär 70-80st hojar 90% glidare och håll nu i brallan men jag såg totalt " en mc förare " som hade väst på sig märkligt..... :brinnerup

Va? :va
Är du full eller har du bara väldig otur när du tänker?

Vilken av punkterna påtalar vad man SKA göra? Eller är större delen av punkterna konstateranden från min sida?

Jag har inte förespråkat något, så hur ska jag då kunna följa det?:va

Du ser, mitt konstaterande att folk inte använder tex varselväst för att synas bättre i trafiken stämmer ju då. Men notera att du lyckades att se DEN PERSON SOM HADE VÄST PÅ SIG av 70-80 förare! dvs att du såg västen och reagerade på den, så den måste ju fungera...eller?
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Men förmodligen ser man ju de 70 andra också om man har ögonen med sig och ägnar sig åt körningen istället för sms/telefon/mata ungar/peta näsan/sminka sig/borsta tänder (mr Bean iaf)....
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
1. När man medvetet klär sig i färger (svart) som är svåra att upptäcka i den lilla sidospegeln på en bil bör man själv vara medveten om att bilister inte alltid ser motorcyklisten.

2. Många tuffa motorcyklister tycker att en varselväst är töntigt. Dvs utseende går före säkerhet.

3. Hastigheten är oftast högre än omgivande trafik.

4. Pga att fordonet är mindre ökar chansen för att missa det i sidospegeln.

5. Trafiken är till stor del densamma, men man upplever den mer hotfull när man är oskyddad i den.

6. Eftersom större delen av trafiken består av bilar upplever vi att just bilisten är det största hotet.

7. Motorcyklisten reflekterar sällan över sitt egna körsätt i trafiken och hur detta påverkar andra trafikanter.

8. Motorcyklister anser ofta att en motorcykel är smidig i trafiken och kan därför göra manövrar som överaskar andra trafikanter.

9. Attityden i trafiken är förslappad hos många förare, både bilister samt motorcyklister.

10. Större delen av motorcyklisterna är fjollor som endast kan se brister hos bilister, men inte hos sig själv när de är motorcyklister.

Du har verkligen inte en susning om vad du snackar om.

var har du fått dessa uppgifter ifrån så vi kan se till att inte fler personer som inte kan tänka själv går på dem.

Ditt inlägg liknar mest ett troll inlägg.
så vi får hoppas att det är det och att inte någon verkligen är så snett avlad att man verkligen tror på det där.
 

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Jag har inte A kort än men håller på...däremot har jag haft B kort i väääldigt många år. Och förra året gjorde jag Risk 1:a och alla vi som var där hade B kort. Läraren tog upp och frågade oss hur en vanlig morron till jobbet såg ut i bilen? Jag kan säga att det var många av oss som upplevt känsla att oj..är jag redan på jobbet. Utan att ens reflektera var man framme. Hmm....

Sen påväg hem då? Jo stressad...kaffet i ena handen...hamburgaren i andra...headset i örat med en diskussion med sin respektive om kommande kväll...och styra bilen med knäna...inget ovanligt kan jag säga.

Skulle man göra en undersökning på vad folk håller på med...samtidigt som dom kör bil på t ex Essingen i rusningstrafik...så skulle de nog förklara en hel del olyckor...

Själv blev jag nästan rädd när jag fan kom på hur jag egentligen kör bil...jag är ju fan inte bättre än dom som jag hela sommaren sitter å skäller på...visar fingret...viftrar åt...eller håller på och sparkar in en backspegel på...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top