På smällen

Scarlett

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2009, Ducati Monster 696+
Tja, tänkte kolla om det finns några erfarenheter på forumet om graviditet och hojkörning. Är i vecka 14 och så länge magen får plats och det inte känns obekvämt har jag tänkt köra fram till oktober (eller 0-strecket), precis som andra år eftersom jag kör till och från jobbet varje dag.

Har uppgraderat skyddsutrustningen eftersom jag inte fick plats i det vanliga - men annars borde man väl vara ok? Alltså, idioter i trafiken utsätter man sig ju för oavsett om man kör bil eller mc eller bara ska masa sig över gatan...? Vad har ni för erfarneheter?

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Tja, tänkte kolla om det finns några erfarenheter på forumet om graviditet och hojkörning. Är i vecka 14 och så länge magen får plats och det inte känns obekvämt har jag tänkt köra fram till oktober (eller 0-strecket), precis som andra år eftersom jag kör till och från jobbet varje dag.

Har uppgraderat skyddsutrustningen eftersom jag inte fick plats i det vanliga - men annars borde man väl vara ok? Alltså, idioter i trafiken utsätter man sig ju för oavsett om man kör bil eller mc eller bara ska masa sig över gatan...? Vad har ni för erfarneheter?

Tror att din gyn. har korrekt svar på din fråga.
SH är en bra infokälla men inte när det gäller liv!!

My 2 cents

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad gäller att klara att köra och barnet i magen så ska det inte vara några problem. Däremot är det du som får besvara frågan om du vill utsätta barnet i magen för den risk även en "liten" olycka skulle medföra. Jag skulle inte drömma om att låta min treåring åka med några långa sträckor på min hoj (även om han får åka med 800m från dagis) och ett foster är både bräckligare och har mindre möjlighet att uttrycka någon egen åsikt i frågan...

Du är skyddad på ett annat sätt i bil och på cykel kommer du sällan upp i någon hastighet värd namnet så jag tycker det finns en betydande skillnad.

Du avgör själv.
Risken är kanske liten men skulle du kunna leva med konsekvensen OM det osannolika inträffar?...

Last edited:

Scarlett

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2009, Ducati Monster 696+
Tack för era välformulerade svar :) Jag hade gärna sett lite svar från tjejer som suttit i båten själva också ;-)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Be att få flytta ut tråden i den vanliga OT delen eller på MC forumet så är det nog fler tjejer som läser inläggen.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tack för era välformulerade svar :) Jag hade gärna sett lite svar från tjejer som suttit i båten själva också ;-)

Alla graviditeter är olika men rådfråga gärna även din barnmorska.
(skickar iväg ett pm senare)

Smärtor kan komma plötsligt o då är hoj inget bra fordon att vara på :gnissla.

Lär killen att spritsa i fejan nästa gång istället.

Va bra att du delar med dig av dina erfarenheter :näsblod

Last edited:

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Min barnmorska sa att det var ok att köra så länge magen får plats, sen finns det vissa arbeten som omplacerar dig om du arbetar med saker som vibrerar, tex trädgårdsarbete o dyl.

SÅ! Jag själv valde att INTE köra eftersom jag själv ansvarar för det liv jag har inom mig, skulle något tråkigt hända.. hur förlåter man sig själv då? Visst köra ska jag göra nästa år och jag kan lika gärna vara med om en olycka då, men förhoppningsvis blir man inte så skadad så man dör, och samma olycka kan ju lika gärna skada ditt ofödda barn så du får missfall. =/

Valet ska alltid göras av en själv =) Jag valde att inte köra eftersom detta barn är så efterlängtat och det är inga problem för mig att avstå=)

Hoppas du kommer på det som känns bäst för dig!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det viktiga i detta läge är att du fattar det beslut som är bäst för dig.
Ingen vet bättre än dig vad som är bra för fostret eller om foster ska vara med i trafikolyckor.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det viktiga i detta läge är att du fattar det beslut som är bäst för dig.
Ingen vet bättre än dig vad som är bra för fostret eller om foster ska vara med i trafikolyckor.
Fostret måste själv få bestämma om det vill vara med i trafikolyckor.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept