Påföjld om man har passagerare på en hoj som ej är reggad för det?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Påföjld om man har passagerare på en hoj som ej är reggad för det? :fakta

En KTM Duke IIa med fotpinnar men 0 passagerare i regbeviset.
Ska övningsköra någon lite sväng bara.

grusbusen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke II, Grön. *Fd DR 650R SM*
Har en likadan hoj som du, stog också 0 passagerare i regbeviset. Detta är dock FEL, ska vara 1.
För att åtgärda detta ringer du till bilregistret, dom ska ha fått kompletterande dokument gällande detta, sedan skckar dom ut ett nytt regbevis till dig. Om dom inte skulle ha detta dokument får du ringa till KTM sverige eller möjligtvis importören Lelles i Uppsala. (själv fick jag ringa 5-6 samtal för att lösa detta, bilregistret har en tendens att vara lite trögjobbat...)
Blev nåt fel när DukeII:an kom tilll severige.

Lycka till :tummenupp

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
de ha fetmessat med Ktm grejorna, min duke var oxå 0passagerare medans polarens supercomp med alubakram å inga fotpinnar hade så det stod 1 passagerare........

Jag tror inte det är någe problem.........

Nya CRF:en har ju skjutspinnar å då sitter det stora dekaler på bakskärmen att man INTE får ha passagerare........eheheheh dizzy!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
grusbusen skrev:
Har en likadan hoj som du, stog också 0 passagerare i regbeviset. Detta är dock FEL, ska vara 1.
För att åtgärda detta ringer du till bilregistret, dom ska ha fått kompletterande dokument gällande detta, sedan skckar dom ut ett nytt regbevis till dig. Om dom inte skulle ha detta dokument får du ringa till KTM sverige eller möjligtvis importören Lelles i Uppsala. (själv fick jag ringa 5-6 samtal för att lösa detta, bilregistret har en tendens att vara lite trögjobbat...)
Blev nåt fel när DukeII:an kom tilll severige.

Lycka till :tummenupp

Tack :bow

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Då kommer jag med en följdfråga:

Om det står 1 passagerare i regbeviset men hojen inte har passagerarhandtag (som man vad jag vet måste ha) får man skjutsa då? Eller räknas "bandet" över sadeln som handtag?

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yepp, men det var det 1a jag tog bort, hehehe

Såg ut som en offroad från -80talet ju..........

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Dez skrev:

Om det står 1 passagerare i regbeviset men hojen inte har passagerarhandtag (som man vad jag vet måste ha) får man skjutsa då? Eller räknas "bandet" över sadeln som handtag?

Vad är det för larv med att man måste ha passagerarhandtag? Är det nån ny larvig regel eller?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mav skrev:
Vad är det för larv med att man måste ha passagerarhandtag? Är det nån ny larvig regel eller?

Fler vill veta. :fakta

Dez skrev:

Okki. Försök att hitta mina passagerarhandtag. Hittar du dem så är du duktigare än Sherlock H.
Jag skjutsar ibland. Får inte jag det då? Måste jag köpa ZXsjuans handtag eller?

750RR

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Mav skrev:

Det stod i min MC-teoribok så jag trodde att det gällde :confused:

Men visst har jag skjutsat både på szr:en och den förra, båda utan handtag.
Skulle dock vääääldigt gärna vilja få tag på ett par handtag. Skulle ju va superbra när man skjutsar samt perfekt att spänna packning i.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Dez skrev:

Haha, det där bandet kan man ju bara drömma om att komma åt när man sitter bakom en 2 meter lång WestW :D :D :hej *garv*
Finns ju annat å hålla i, om man nu proppsar på det, iof
:rolleyes: :rodnar

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Usch, jag gillar inte att skjutsa folk som vill hålla i cykeln, runt mig annars får det vara....... man blir mera som "ett" om passagerar håller i föraren.......

Handtag är för......touring...... :rodnar

Därmot när man bromsar så kan det vara bra om passagerarn kan hålla emot vid tanken eller ett handtag bakom ryggen........ men vem vill bli skjutsad så "rejsigt" att man måste blåhålla sig för att sitta kvar.....

Iofs stuntar man så är det ju PÅ men annars så.......

ExxJay

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
VTR1000F -02
Jodå, det är lag på att man ska ha passagerarhandtag om hojen "är inrättad för transport av passagerare". Har däremot aldrig hört talas om nån som åkt dit för att handtag saknas.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Går det registrera om hojen eller nått för att få skjutsa? Vad jag vet så är kraven för att hojen ska vara godkänd att där ska finnas skjuts-fotpinnar, handtag & att sadeln ska vara minnst 60cm lång.
Känns inte så aktuellt i vilket fall men det kan ju vara kul att veta om man vill låta damen åka med på en sväng lagligt.

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
ExxJay skrev:
Jodå, det är lag på att man ska ha passagerarhandtag om hojen "är inrättad för transport av passagerare". Har däremot aldrig hört talas om nån som åkt dit för att handtag saknas.

Min cykel är ju reggad för 1 passagerare och mig veteligen har det väl aldrig funnits en FZR med passagerarhandtag.

-89 fanns det iaf inte.

ExxJay

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
VTR1000F -02
Mav skrev:
Min cykel är ju reggad för 1 passagerare och mig veteligen har det väl aldrig funnits en FZR med passagerarhandtag.

-89 fanns det iaf inte.

Nej, det gäller bara nyare hojar. Det är enligt ett EG-direktiv och gäller motorcyklar som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare.

Se VVFS 2003:23 "Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar", 13 kap 2 §.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024