Påföljd för dödsolycka (Hovrättsdom)

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
" Enligt ett läkarutlåtande skulle en påföljd inom kriminalvården innebära en avsevärd risk för ytterligare psykisk försämring samt suicidrisk"

Så frågan återstår ju varför de inte valde den vägen? Hade ju löst en hel rad problem för samhället, eftersom hon lär återfalla i fyllekörning igen & igen...

Sedan ska man väl automatiskt dra av 30% av tiden direkt? så det blir ju inte så länge.

För övrigt så är det du och jag som får betala de 30.000 för hon har väl inga pengar och då slipper man väl i det här landet.

Jag blir så j**la trött på det konsekvensfria samhället vi lever i. Straffskalan står sällan i proportion till brottet. Så länge staten inte kan casha in lätta pengar så verkar det inte vara så intressant.

Det är inte bara detta är det är MC-relaterat, utan alla kändisar/politiker/höga chefer som har en egen förmildrande(om någon) straffskala.
Allvarliga brott som mord och våldtäkt är inte heller så farligt att dömas till. (så länge du inte råkar dömas till flera mord, för då stoppar de på dig alla olösta andra brott ockå, för att bättra på statistiken).

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Övre delen av straffskalan har, eller maxstraff, har mig veterligen aldrig nyttjats.

Att, praxis ska sättas så lågt, när det är alkoholrelaterat brott gör att man blir förbannad :mad:
Kan nog med stor sannolikhet hävda att även om det såklart är värre med ett avslutat liv så är nog straffet att leva med vetskapen att man var direkt ansvarig för detta ett ganska stort straff ensamt. Däremot, rent generellt, håller jag med om att övre delen av straffskalan borde användas mer liberalt när det "endast" gäller rattfylleri utan dödlig utgång. Maxstraffet på 2 år känns inte helt orimligt i många av dessa fall, inte minst då 4 a § 3 trafikbrottslagen uppfyllts.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Kan nog med stor sannolikhet hävda att även om det såklart är värre med ett avslutat liv så är nog straffet att leva med vetskapen att man var direkt ansvarig för detta ett ganska stort straff ensamt. Däremot, rent generellt, håller jag med om att övre delen av straffskalan borde användas mer liberalt när det "endast" gäller rattfylleri utan dödlig utgång. Maxstraffet på 2 år känns inte helt orimligt i många av dessa fall, inte minst då 4 a § 3 trafikbrottslagen uppfyllts.

En alkoholist är mästare på att supa bort bekymmer. Jävla kättare till människor. Ge henne så mycket antabus att hon spyr upp sina inälvor så fort hon luktar på en folköl

Då kan man hävda att man mår lite trassligt psykiskt sett och på så sätt få strafflindring, för man skall ju ha humöret på topp då man haft ihjäl någon. :mad:

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
När man säger att det innebär ett stort straff att leva med någon annans död på sitt samvete så håller jag helt med. I de fall där det orsakats av exempelvis rattfylleri som dessutom upprepats så är jag inte helt säker - varför upprepa samma farliga beteende gång på gång?

Oavsett om de första gångerna inte fått konsekvenser som i detta fall så bör man ju som tänkande människa redan då ställa sig tankeställaren "Det här kunde ha hänt:".

Nu när det väl hände, under grovt rattfylleri, så känns det som att hon vid varje tidigare tillfälle haft tillfälle att tänka om och ändra sitt beteende. Jag kan köpa att folk inte "rår för" eller kan stå emot sitt alkoholmissbruk, men däremot köper jag inte att alkolister inte kan rå för att de sätter sig i sin bil och börjar köra omkring under påverkan av den drog de missbrukar.

Med tankesättet att förövarens missbruk skall lindra straffet i fall likt detta så vill man alltså att alla påföljder till mord, våldtäkt, misshandelsfall och dylikt också skall kunna viftats bort med ursäkten att man varit påverkad.

Skitsamma ifall hon behöver lära sig att hålla sig borta från flaskan, hon skall först och främst fällas för det brott hon begått och utdelade man henne ett hårt straff till skillnad från mjäkiga 18 månader så skulle nog många fler hålla sig borta från vägarna när de var onyktra.

Elzo

Diva
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS Fazer
:( Inte bara straffet som är alldeles för kort för någon som har släckt en människas liv och vad allt det i sin tur medför för anhöriga, utan även skymfen med att 30 000kr som plåster på såren för "allvarlig kränkning" för de andra två? Pinsamt! Jag förutsätter att de drabbade går vidare med detta?

Fanns det något i domen, om du har läst hela, som talar mot mc-förarna? Höga farter mm som förmildrar lite för fyllekärringen, jag menar kvinnan? Jag är bara nyfiken då hennes påföljd känns overklig....

Det är totalt 30.000 + ränta på det..
Det står inget mot mc förarna i domen, de konstaterar att de är vana förare och körde ca 60-65km/h vid tidpunkten.

tommi

Guest
Ett tips om du vill ha ihjäl någon:Ta bilen istället för kniven eller pistolen det blir lindrigare straff...

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
jag tycker det e bra.....
iom att dom får ju 30.000:- så kan dom ju försäkra sina sporthojjar i ett halvår åxå..... och det kan ju vara bra att vara försäkrad eftersom dom inte har att göra på vägen när det är fyllon ute och styr.... näe.... ge hojåkarna något typ av straff åxå.... kanske lite böter eller fängelse i 3 månader.... för jag VET att dom någon gång kommer att köra lite för fort..... säkert sådana som åker bulten åxå....

ta körkortet av dessa oaktsamma människor..... rent ut sagt för jävligt att inte kunna svepa en helpanna och dra en repa utan att massa folk ska komma i vägen.....

:tummenupp för rättsystemet....:glömdet

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Det är val i höst, rösta på ett parti som vill ha hårdare tag och straff för alla sorters brott. Enklast sätt för oss svenssons att göra någon skillnad antar jag.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tur för kärringen att hon inte förskingrat pengar eller begått skattebrott. Då hade hon fått sitta inne länge...

Nu var det ju bara några människoliv hon förstörde....

Bedrövligt...

Jaaaaaaaa man bara ruskar på huvet...:död
Den här domen visar än en gång att samhället (och fyllkärringen) värderar tre liv betydligt
mindre än en skatteskuld..:huvet

MÅ HON BRINNA I HELVETET!!!!!!!!!:kulspruta

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Om rättsväsendet tycker synd om den alkoholiserade kärringen så borde de göra henne en tjänst genom att låsa in henne längre så att hon inte kommer åt spriten. Precis som någon annan skrev så kanske kärringen tar till spriten än mer nu när hon har dödat en människa. Hon kanske inte kör ihjäl fler men en alkoholist kan förstöra för så många i sin omgivning.

Mina gudföräldrar skulle haft en son idag på cirka 25 år. De har inte en son i den åldern för ett fyllo körde ihjäl sonen för 20 år sedan när han gick med sin pappa, min gudfar, på trottoaren och höll honom i handen. Sonen gick längst ut. Mördaren tog tack och lov livet av sig när han hade nyktrat till och skulle bli inlåst i många år framöver. Domarna är tuffare i sydländerna där detta skedde. Mina gudföräldrar kommer aldrig att komma över det men räddningen är att mördaren inte är en fri människa idag utan har ruttnat i en grav som få besöker.
Du väljer om du ska sätta dig bakom en ratt och köra onykter och eventuellt mörda någon. Det är redan där som strängare straff kanske skulle avskräcka några och rädda ett par liv? Det ska svida och vara jäkligt dyrt!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati