påföljder för häftigt avgassystem?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
BMW S1000XR -17
Man kan nog åka fast för det även ifall dom inte har db mätare ifal det står ONLY FOR RACE USE på dämparen

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Lånar tråden lite jag med..

Vid villket RPM mäter dom vid? Tror mitt V&H öppna rör med KN-filter låter lite mer än 103 :tuttar :tuttar :tuttar

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
fan är det ingen som åkt fast som kan berätta va han fick böta:? o vilka påföljder..?? kör alla orginal avgassystem här eller..??:D :confused:

Eller så är risken Minimal att åka dit på det så ingen orkar bry sig helt enkelt...

Solid snake

Guest
Äh det är ingen fara, kör inte som fan inne i städer och sånt så går det nog bra, dvs varva inte förräns du är ute ur stan.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
vilken humor shit asså....
är det inte trist när du kollar omkring dig o upptäcker att det bara är du själv som skrattar åt dina skämt.:??:huvet
Äh, slappna av lite va. Jag skrattade också, repriser av så ska det låta tycker jag var ett innovativt grymt och ovanligt straff. :)

Dessutom gav han ju även ett korrekt svar på frågan.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag stoppades i en flygande besiktning förra veckan.
Dom är lite lustiga , dom kollade tydligen föregående besiktningsresultat innan dom börjar inspektera. Det var 2005 jag besiktigade och då fick jag som notering "Felaktigt spänd kedja".
-Bilinspektören dök ner på knä o kollade som fan.
-Det är två år sen, det har jag faktiskt hunnit rätta till. Sa jag
- Jaha. Säger dom.

Sen hittade dom mina icke e-märkta blinkers bak. Fya poliser krävdes det att disskutera hurvida det var olagligt eller inte. Dom kom aldrig fram till nått vettigt mer än.
- Blinka för oss så vi ser
-Okey, sa jag och blinkade
- Ja dom syns nog sa konstaplen.

Då kommer bilinspektören på att där skall ju vara ett visst mått.
Fram med talmetern o mäter.
Sen ropar han siffran till poliserna som ser ut som frågetecken och tittar på varandra och säger
-Vad skall avståndet vara då? säger en polis
-Vet inte ..... säger den andra

Sist men inte minst kom dom ju på att ljudet, vi har ju inte frågat om ljudet.
-Hur hörs den, kan du starta
-Visst sa jag och tryckte igån den
- Ja den låter ju sa han
Sen släppte dom det med

Det kändes som att dom ville verkligen sätta dit mig på nått men samtidigt så kollade dom aldrig upp reglerna utan bara . Jaha och hmmm:ade sig fram

Jaja jag är glad i alla fall. Kanske såg dom lite mellan fingrarna då däck fram o bak är nya samt nya bromsar. Det som är viktigast så att säga :)

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Jag stoppades i en flygande besiktning förra veckan.
Dom är lite lustiga , dom kollade tydligen föregående besiktningsresultat innan dom börjar inspektera. Det var 2005 jag besiktigade och då fick jag som notering "Felaktigt spänd kedja".
-Bilinspektören dök ner på knä o kollade som fan.
-Det är två år sen, det har jag faktiskt hunnit rätta till. Sa jag
- Jaha. Säger dom.

Sen hittade dom mina icke e-märkta blinkers bak. Fya poliser krävdes det att disskutera hurvida det var olagligt eller inte. Dom kom aldrig fram till nått vettigt mer än.
- Blinka för oss så vi ser
-Okey, sa jag och blinkade
- Ja dom syns nog sa konstaplen.

Då kommer bilinspektören på att där skall ju vara ett visst mått.
Fram med talmetern o mäter.
Sen ropar han siffran till poliserna som ser ut som frågetecken och tittar på varandra och säger
-Vad skall avståndet vara då? säger en polis
-Vet inte ..... säger den andra

Sist men inte minst kom dom ju på att ljudet, vi har ju inte frågat om ljudet.
-Hur hörs den, kan du starta
-Visst sa jag och tryckte igån den
- Ja den låter ju sa han
Sen släppte dom det med

Det kändes som att dom ville verkligen sätta dit mig på nått men samtidigt så kollade dom aldrig upp reglerna utan bara . Jaha och hmmm:ade sig fram

Jaja jag är glad i alla fall. Kanske såg dom lite mellan fingrarna då däck fram o bak är nya samt nya bromsar. Det som är viktigast så att säga :)

fan äntligen nån som får mej att skratta på sporthoj..... sjukt roligt inlägg toxi!! va ska man säga, poliserna i sverige kan va jävligt slappa ibland även om de kan va sjukt hårda ibland...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Äsch, vaddå? "Snälla konstapeln, berätta då för mig hur många decibel jag spyr ut."
Det är ju bara att neka, i värsta fall hämtar de väl sin mätare..som jag för övrigt har för mig att de inte kan/får använda.

Fast när jag tänker efter igen så tror jag det finns en punkt i protokollet som heter "Ljuddämpare ej effektiv". Då åker man ju dit i vilket fall. :gnissla

jo, men han ville häkta mig för jag inte kunde legitemera mig, då håller man med.. så dyrt blev det inte i slutandan..:D

IronMike

Guest
känns som att ljudet är minsta "problemet"... är man schysst och tillmötesgående, har bra däck / drivpaket, står som ägare på sin hoj utan en massa fuffens, så lär det vara lugnt -av egen erfarenhet, de gånger man stannat, så slutar det oftast med "ha en trevlig kväll, kör försiktigt" =)

sist fick jag den klassiska fingervisningen, enl nedan, å ytterliggare en kommentar, med glimten i ögat "du kör väl lagligt?"

-självklart, alltid!

:rolleyes:

Bifogat

• tom_delay_pointing_finger.jpg
    tom_delay_pointing_finger.jpg
    13.6 KB · Visningar: 36

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IronMike mfl har rätt. På 80-talet hade polisen lagrum att utföra bullermätning. Men detta är sedan länge utagerat. Förhållandena för en korrekt bullermätning som håller i rätten är idag ej görliga för kalisen. Men som hojåkare råder jag idag ändå alla (som i likhet med mig kör bullriga hojar) att ta det lungt i innerstan. Det politiska mandaten att införa förbud har idag överridit 80-talets lagrum.

På 80-talet stod polisen i Sthlm med bullermätare vid Handelshögskolan, strax nedanför Donken. Alla med megafon dundrade in från kistarakan med halvt sönderbränd stövel i V&H-megafonen. :hihi

Jag som nuförtiden har två rör vill inte att den tiden ska komma igen... :hihi

IronMike

Guest
På 80-talet hade polisen lagrum att utföra bullermätning.
får dom inte det nu? ..vet inte hur det är med instrument osv, men jag va med om en kul grej vid farsta 2005 på hösten, åkte impreza med i princip raka rör, då använde sig flygande bes-polisen av "lyssna med örat för att avgöra" -metoden, det såg sjukt komiskt ut, han kröp ner på alla fyra, å satte örat till utblåset å bad kollegan gasa :rofl han skrek å bad mig åka vidare

:D

(samma trevliga och ngt sarkastiska polis i 60 årsåldern berättade om att han tidigare körde nackas civila ford sierra cosworth, med 350 hk kit å hur de röjde på den tiden. vi hade en sån i nacka förr.och kom in på surret när han fråga om vart jag bodde)

Last edited:

xylitol

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Hornet 600 -01, blå! Tjejmagnet...
appropå system...
är det nån som vill sälja ett slipon till en hornet 600 -01 ... nån borde ha ett som ligger o samlar damm!

Ha en fin dag... ps polisen borde stanna alla som kör motard... ett tips som sagt ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln