Påföljder, tystat avgassystem

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag tänkte skriva in mig i historieböckerna som den man som för första gången tar sig igenom sbp med ett nerkortat V&H SS.

Frågan är: Kan man på något sätt sabba motorn om man proppar i för mycket skit i ljuddämparen?

Fyller nog innerröret med "diskbollar" eller liknande, lär ju tysta även det ljudligaste av hojtrumpeter.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tysken skrev:
Jag tänkte skriva in mig i historieböckerna som den man som för första gången tar sig igenom sbp med ett nerkortat V&H SS.

Frågan är: Kan man på något sätt sabba motorn om man proppar i för mycket skit i ljuddämparen?

Fyller nog innerröret med "diskbollar" eller liknande, lär ju tysta även det ljudligaste av hojtrumpeter.
Kör bara till besiktningen! Inte bra att plugga i avloppet.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
BMW R90s skrev:
Kör bara till besiktningen! Inte bra att plugga i avloppet.

Jag tänkte köra till besiktningen med raka rör och pula i insatsen med diskbollar på plats. Den kommer alltså bara att rulla provturen typ.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Proppa i en 5 - 6 "diskbollar" och avsluta med en skruv rakt igenom slutröret för att hålla dom kvar i röret.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Så länge du inte kör på 1/2 till full gas är det lugnt. Försöker du köra fullt kan du bränna avgasventilerna eftersom de till viss del är kylda av den inrusande insugsluften vid tiden för kamöverlappet. Nåt annat kan inte hända.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Enda sättet att fixa det är att fylla med gullfiber långt ner i röret och sen i med diskbollar i dämparen. Den kommer toppa runt 90 blås men den blir tyst. Jag har provat ett par varianter, sist med fyra diskbollar, en bricka med mindre hål i mynningen och ett i övrigt helt tätt system. 105dB :huvet Så du för står nog att det inte är helt lätt att få tyst på åbäket, det finns liksom ingenstans ljudet kan tystas, finns ju knappt plats för nån ull mellan rör och kropp. Har även provat med mycket gullfiber, några diskbollar och brickan, fick igenom den på nåder eftersom det var tyst vid utblåset, alla avgaser stack ut fram vid toppen iom att det inte var tätt mellan rören och spigotterna.
P.S. Min hoj har ju det längre SS-systemet, till skillnad mot ditt CS.

// H. Ögljudd

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
OLJEKYLD GSXR skrev:
P.S. Min hoj har ju det längre SS-systemet, till skillnad mot ditt CS.

Näfan, jag har ett SS jag med. Men det är nedkapat en bit, dock inte ljuddämparen. Än.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Finns det nåt företag (förutom farbror blå då) som mäter upp dB-nivån åt en? Jag köpte min hoj förra året och har alltså inte besiktigat den ännu (vartannat år nuförtiden). Skulle gärna vilja veta hur mycket den brölar egentligen.
På vilket varvtal mäter de? Om man kör till SBP på morgonen med kall motor vill man ju inte att de ska varva 12k i friläge precis :3freak

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Skalman skrev:
Finns det nåt företag (förutom farbror blå då) som mäter upp dB-nivån åt en? Jag köpte min hoj förra året och har alltså inte besiktigat den ännu (vartannat år nuförtiden). Skulle gärna vilja veta hur mycket den brölar egentligen.
På vilket varvtal mäter de? Om man kör till SBP på morgonen med kall motor vill man ju inte att de ska varva 12k i friläge precis :3freak

Skaffa en nokia 5100, dom har db-mätare.
Db:n mäts på 1/2 av maxvarv eller om det var 1/4.
Står hursomhelst på www.vv.se

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
Jag plockar fanimej inte av mina termisar inför årets besiktning.
Det är lätt värt de där hundralapparna bara för att se deras miner! :hihi

Man har ju hört fantastiska historier om SBP gubbar som släpper igenom vadsomhelst!

Men kan ett lantbruksredskap låta fan så högt, så borde väl min sketa hoj få låta minst lika högt! (Tycker man).

Så skit i diskbollar och annat krafs... Du ska ju få ut dom också! :gnissla
Kör så det ryter! :yoparty

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
sEiKo skrev:
Skaffa en nokia 5100, dom har db-mätare.
Db:n mäts på 1/2 av maxvarv eller om det var 1/4.
Står hursomhelst på www.vv.se

ty. antar att jag hittar mätavståndet från blåset där också (* leter mig dit nu *)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Ungefär halva maxvarvet och runt 50cm från blåset. De där mätarna i Nokia-telefonerna ger jag inte mycket för, har fått helt fantastiska mätningar serverade från sånna.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha