Påkörd i rondell :/

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Janne_1956 skrev:
2452064 Enligt de nya ganska roddiga reglerna så lär den som byter/bryter körfält åka på skulden.
Det var fan bättre förr, när en rondell betraktades som en korsning, istället för en väg.

Skulle man höger, låg man till höger.
Skulle man vänster, låg man till vänster.
Och sen blinkade man åt det håll man skulle åt... enkelt.

Men eftersom många sket i blinkers, så ändrade man på reglerna, så blev det den här skiten istället.
Rena anarkin där man FÅR ligga i vilken fil som helst, och förvirrade regler om när man ska blinka.

Sämre på alla sätt, vägverket i ett nötskal.
Precis som med övergångsställen, där man lärde folk att hoppa ut framför bilar.
Med ännu fler allvarliga olyckor som resultat.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
raukroland skrev:
2452185 Visst har man väjningsplikt mot dem som är inne i rondellen men du måste även se till att du inte utgör en fara för andra när du byter fil därför är det inte så enkelt att döma vem som är vållande i en sådan fråga...
Vet folk som varit med om precis samma sak där försäkringsbolagen dömt 50/50 i vållandefrågan...

Bara hört talas om det när båda är inne i rondellen, vad jag förstod var hon utanför. Han gör filbyte inne hon kör in och på = hennes fel vad jag fått lära mig men man ska aldrig säga alltid :D

Janne_1956 skrev:
2452524 Fakta i denna tråd.
1. Hojen åker i YTTERFIL i rondellen.
2. Bruden/kärringen har åkt IN I rondellen och befinner sig alltså INNE I RONDELLEN i HÖGER körfält. (innerfil)
3. BÅDA TVÅ är INNE I RONDELLEN.
4. Hojen ligger i ytterfil och BYTER KÖRFÄLT när han TAR SIG UR rondellen.
5. Bruden/kärringen LIGGER KVAR I INNERSFIL UTAN FILBYTE när hon KÖR PÅ motorcykel som BYTER KÖRFÄLT.

Asså hur ska det gå ihop att hon ligger i innerfil och han som ska ut ur rondellen ligger i ytterfil och kör på henne?! :D tog en snabb vänster för att värma upp däcket inför kommande utkörning? :)

Innerfil borde ju vara den filen närmast mitten. Ytterfil den som e närmast utkanten av rondellen men jag vet inte... kanske annan världsordning i södra Sverige :tummenupp
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Janne_1956 skrev:
2452524
2. Bruden/kärringen har åkt IN I rondellen och befinner sig alltså INNE I RONDELLEN i HÖGER körfält. (innerfil)
3. BÅDA TVÅ är INNE I RONDELLEN.

Jag förstår din tanke Janne men punkterna 2 och 3 är är fel.

Enligt min kompis som jobbar på IF så anser man att man är på väg IN i rondellen tills man PASSERAT första utfarten. Det innebär att om man kommer in i en rondell som denna så är man skyldig att lämna företräde den första fjärdedelen, sen gäller reglerna om körfältsbyte.

/Peter
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
RacerRaffe skrev:
2452543 Hon som körde på dig var väl på väg in i rondellen och har därför väjningsplikt gentemot ALLA fordon inne i rondellen, huruvida du har bytt körfält inne i rondellen eller ej har inte med saken att göra så länge du gjort tecken och inte krockat med någon inne i rondellen. Ponera att du inte skulle köra ur rondellen precis där hon körde på dig utan bara skulle byta från vänster till höger för att svänga ur vid nästa utfart, hade det förändrat läget!?

Bara för att hon varit bilskolelärare behöver hon ju inte vara "duktig" och uppmärksam i trafiken:tungan
Det stämmer det du skriver!!!
:tummenupp

Retep skrev:
2452879 Jag förstår din tanke Janne men punkterna 2 och 3 är är fel.

Enligt min kompis som jobbar på IF så anser man att man är på väg IN i rondellen tills man PASSERAT första utfarten. Det innebär att om man kommer in i en rondell som denna så är man skyldig att lämna företräde den första fjärdedelen, sen gäller reglerna om körfältsbyte.

/Peter
Stämmer!
 
Last edited:

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
Snott från Tooby:

Kolla in:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Välj:
cirkulationsplats\ut ur cirkulationsplatsen\ 1 & 2

Situationen i "film" 2 visar vad Vägverket anser att du bör göra. Stämmer det med din körning?

Fyller på med :

3 kap. 43 §
En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Naim skrev:
2452114

kan citera direkt från skadeanmällan

jag kommeri höger körfil ska rakt över rondellen. tar v fil i rondellen och blinkar höger efter första avfarten, ser då en röd bil i höger körfält innan rondellen. jag svänger höger när jag är på plats men märker att bilen kör ut. osv

Fattar nada.

Du kommer i höger körfält och svänger till vänster körfält i rondellen, menar du att du svängde över innan eller i rondellen:rolleyes:

"Åker i vänster fil i den dubbelfiliga rondellen. Jag har i avsikt att köra rakt i rondellen. Då jag ser en röd bil utanför rondellen vid första påfarten till rondellen märtker jag att........"
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Ghandi.
Som ytterfil menas alltid vänster när det är högertrafik, så även i rondell. På en löparbana eller typ speedwaybana däremot så springer eller kör man på innerbanan, alltså närmast mitten och i ytterspår räknas de utanför (så även i norr ;) )

Retep.
OM det är så att man numera börjat räkna som du beskriver så faller min teori. MEN om man kollar i den demofilm från vägverker som länkas ovan i tråden (johanssonsan) så stämmer det du säger INTE om man tittar på film två så jag känner mig inte säker på att du har rätt.

När de nya reglerna kom så minns jag att den lustiga situationen uppstod att polisen och försäkringsbolagen ofta hade olika bedömningar i skuldfrågan och att ingen egentligen visst vad som gällde.
Dock så vet jag att den som byter körfält i rondell ska anses som vållande (möjligen då med undantag om det Retep skriver stämmer.

Hoppas dock att du Naim följer upp hur det går i skuldfrågan när ärendet är klart, vore intressant att veta.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Janne_1956 skrev:
2453040
När de nya reglerna kom så minns jag att den lustiga situationen uppstod att polisen och försäkringsbolagen ofta hade olika bedömningar i skuldfrågan och att ingen egentligen visst vad som gällde.

Precis som du säger så är det inte säkert att polisen/lagen/försäkringsbolaget är helt överens. Det jag beskrev är hur man bedömer på IF. Om det sen stämmer med lagen eller ifall det är deras egen tolkning av lagen låter jag vara osagt. Men troligen så går killen fri (försäkringsmässigt) eftersom föräkringsbolagen borde ju ha snackat ihop sig om det här.
 

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Trångsund
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Ajajaja....fatta att man alltid är lika nervös när man kommer in i en rondell... Skönt att du klarade dig såpass bra ändå. Synd på pärlan :(

I mina ögon ska hon stå för kalaset!

Hoppas du lyckades somna inatt :)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Janne_1956 skrev:
2452555 Naim, jag har förstått vad du menar men faktum är att NÄR DET SMÄLLER så är hon lika mycket som dig inne i rondellen. Jag har förstått att du var FÖRST inne men dessvärre så saknar det betydelse eftersom det är i krockögonblicket det gäller.
Hade hon kört på dig när hon körde IN I RONDELLEN så hade det varit en annan sak, nu kör hon på dig när du kör UT UR RONDELLEN och byter körfält, märk skillnaden.
Återigen, jättetråkigt för dig, känner mig som en skitstövel som strör salt i såren men jag är till 99,99% säker på att du blir vållande.

RacerRaffe.
Svårt att köra på någon som är på väg ut ur en rondell samtidigt som man själv kör in om man inte kör i fel färdriktning.
Läs vad Naim skriver så förstår du nog skillnaden ;)

Joo.. Men nu uppfattade jag händelsen som om han blev påkörd snett bakifrån och då går det..(finns numer väldigt underliga rondeller) Ponera att bilisten trodde att han skulle fortsätta varvet och hon därför kunde köra in i rondellen och då med högre hastighet än han, men som jag förstod förloppet då jag skrev inlägget så blev det ett missförstånd pga att han låg i vänstra filen men blinkade för urgång, i vilket fall så har han blivit påkörd bakifrån och då kan man även anse att hon även brustit i avstånds hållningen. Nåväl ser att det kommit ett antal skisser nu. Reglerna för rondellkörning är ju lite krångliga då fordon i innervarv inte kan se fordonen i yttervarvs avsikter genom tecken när de ligger jämsides medan de i yttervarv kan se tecken från de i innervarv som vill gå ut i yttervarv eller lämna rondellen. Knepigt problem som bara ökar med antalet nya rondeller, rena snurren:D
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tooby skrev:
2452380 Kolla in:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Välj:
cirkulationsplats\ut ur cirkulationsplatsen\ 1 & 2
Jag ska alltså välja alt 1.

Då återstår ju bara frågan om VAR de körde ihop?
Om det är precis när bilen körde IN i rondellen så är HON skyldig.
Om det är precis när trådstartaren skall köra UR rondellen är det HAN som är skyldig.

Frågan kvarstår fortfarande: VARFÖR bytte du Naim till vänster körfält?

Naim skrev:
2452409
untitledfs0.jpg


där kommer en väldigt snabbt gjord jpg bild från paint. om något är oklart men fan jag vet inte orkar inte mer av detta ikväll nu
Här ser det ju ut som du byter till vänster körfält när du kör in i rondellen - du genar alltså!
Sen skriver du att bilen står vid hajtänderna och väntar på att du kör förbi och ändå lyckas du få bilen i sidan/baken när du skall köra ut. Vilket du tänkte göra "bredvid" bilen eftersom du trodde att bilen skulle ut på samma ställe som du...:va

Har ändrat mig...tror du blir vållande.
 
Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
vid tvåfilig rondell ska man alltså ligga i den inre filen i högersväng tills
strax innan avfarten där man inte ska in, och då byta till högra körfältet och sedan köra av?

Enlig VV i alla fall. Jag tycker det verkar livsfarligt med tanke på bilar bakom en i det högra fältet som man kanske inte ser.

Å andra sidan hindrar man ju folk att köra in i rondellen i tron att man kanske ska svänga ännu mer vänster.

Hade damen i detta exempel kört in om hans MC legat i höger fält och 'hindrat' hennes påfart? Antagligen inte. *gissning*
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fabbe skrev:
2452063 Det var hon som körde på dig, går på hennes försäkring :tummenupp

Nu är inte detta exakt samma scenario som jag råkade ut för för ett par år sedan. Men jag blev påkörd bakifrån, som tur var sittandes i bil, och blev, enl. försäkringsbolagen ansedd som vållande enkom pga. att de ansåg att killen som körde på mig var före (svart/vitt) in i rondellen och därmed hade jag väjningsplikt.

Resultatet blir, om man spetsar till det, att man måste vara 100% säker på att man kan köra in i rondellen utan att på något sätt påverka trafikanter som redan befinner sig i rondellen! En självklarhet kan tyckas men hur funkar detta i rusningstrafik!? :D

Nåväl, jag lärde mig EN sak av denna händelse, inte för att jag nu uppmanar till det, men om jag hade ljugit lika mycket som den andra killen om min hastighet och fått en kompis att ställa upp som vittne (jag var ensam i min bil) så hade försäkringsbolagets bedömning sannolikt blivit annorlunda. För i verkligheten var jag aningens aning (1-2m) FÖRE killen in i rondellen (mycket liten rondell) men eftersom killen påstod sig köra i 15 km/h och jag påstod att BÅDE han och jag hade ca. 45 km/h (50 km/h som hastighetsgräns och sommarväglag) och han hade vittnen i sin bil så trodde man mer på honom än mig! Så funkar livet hos försäkringsbolagen! :näsblod

// Niklas
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
jag har också funderat på hur jag kan ha tagit innerfilen om jag kom på högerfilen innan rondellen, känns väldigt mysko så ska se om den var två filig och om jag isf kom in från vänster. tror knappast jag bytte in till v fil i rondell om jag kommit högerifrån utan att det var naturligt, t.ex. kommer från vänster fil från början. Nu var rondellen något större än på skisserna så kändes knappast fel att hålla sig på insidan när man skulle runt en sådan bit.

Men som sagt kommer inte ihåg hur vägen såg ut innan rondellen detaljerna sitter bäst från att jag var i rondellen och blinkade höger och såg en röd bil som var på väg in mot rondellen men inte kommit till hajtänderna ännu och när jag började svänga höger så märkte jag att bilen inte stannade osv, får kolla på platsen fall det var 2 filigt vid infarten senare, men känns som polisen förstod hur jag hade kört när jag förklarade på plats så får väl hoppas bolagen kollar i polisrapporten.
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
Är det dubbelfiligt får man köra ut vart man vill, men väljer man vänster ska man vara extra uppmärksam när man kör ut.

Har inte läst hela men av bilden att bedöma skulle jag tippa på att hon är vållande pga väjningsplikten.

Har full förståelse för att man inte går ut höger när det står en bilist som kan köra ut framför en vilket händer inte allt för sällan.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Janne_1956 skrev:
2453040 Ghandi.
Som ytterfil menas alltid vänster när det är högertrafik, så även i rondell. På en löparbana eller typ speedwaybana däremot så springer eller kör man på innerbanan, alltså närmast mitten och i ytterspår räknas de utanför (så även i norr ;) )
Kan vi inte nämna det med Vänsterfil och Högerfil
vänsterfil är närmast mitten alltså ytterfil
högerfil är längsta vägen runt alltså Innerfil :va

Edit:
Gräddfilen i en rondell (cirkulationsplats) är rakt igenom :)

/D
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Lagen för cirkulationsplatser har inte ändrat på sig, den regleras av Trafikförordning (1998:1276).
Men rekommendationtionerna för hur man beter sig i en cirkulationsplats har ändrat på sig.

Detta är det som gäller.

3 Kap.
13 § I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen.
Ett fordon skall passera till höger om en refug eller någon annan anordning placerad i mitten av en körbana med trafik i båda riktningarna.
Är refugen eller anordningen belägen till höger om körbanans mitt eller på en körbana med enkelriktad trafik får den passeras även till vänster om inget annat anges med vägmärke. Förordning (1999:240).

22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Så var bilen på väg in i rondellen så bröt hon mot paragraf 22.
Om hon befann sig i cirkulationsplatsen när du gjorde ett körfältsbyte för att kunna köra ut ur cirkulationsplatsen så har du brytit mot paragraf 43.

ps. jag hoppas att jag inte missat någon paragraf.

Källa http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19981276.htm
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Du kommer klara dej bra! Jag har själv varit med om precis samma sak för fyra veckor sen och fick idag ut bl.a. ut för skada och värk. "Tanten" påstod först at hon inte sett mej men ändrade sej sen att hon trodde hon skulle hinna före mej. Jag hade vittnen men försäkringsbolagen behövde aldrig utnyttja dom. Tyvärr så bröt jag foten och kunde inte köra på 4 veckor. Stå på dej!
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Ska faktiskt ta och revidera och gardera mina egna tidigare åsikter.
Efter att idag ha åkt igenom en rondell där det var ett väldigt litet avstånd mellan av/påfarterna så kan jag numera se möjligheter för Naim att slippa bli vållande, helt eller delvis.
Var det ett litet avstånd från där hon körde in till där du körde ut så bör ev. väjningsplikten gälla där.
I den rondellen jag åkte i så var man i stort sett framme vid nästa avfart när man åkte in i rondellen och i ett sådant läge så bör helt klart väjningsplikt för de inne i rondellen gälla.

Jag är m.a.o. helgarderad numera ;) :D :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top