Nej jag har verkligen funderat på om en skiva som snurrar långsammare än navet skulle ge bättre bromsverkan, skulle inte vara så avancerat med utväxling i naven
Tvärtom, en uppväxlad skiva är lättare att bromsa... Se lösningen på snöskotrar osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag har verkligen funderat på om en skiva som snurrar långsammare än navet skulle ge bättre bromsverkan, skulle inte vara så avancerat med utväxling i naven
Tvärtom, en uppväxlad skiva är lättare att bromsa... Se lösningen på snöskotrar osv.
Nej jag har verkligen funderat på om en skiva som snurrar långsammare än navet skulle ge bättre bromsverkan, skulle inte vara så avancerat med utväxling i naven
Borde det inte vara tvärtom isf? Dvs, att skivan snabbare och så en nedväxling för mer kraft på axeln? Låter tungt och upplagt för kass känslan i bromsen med det ofrånkomliga (?) transmissionsglappet?
Jo inlägget ovan tycks hålla med dig. Att det egentligen är en dålig ide tror jag de flesta håller med om.
Det är bara så tråkigt att en sporthojsframända sett likadan ut i över tjugo år nu, det borde gå att hitta på ngt nytt som slår igenom, inte bara en sorts gimmick
Ja, 30 år tom? Hojvärlden är ju stockkonservativ. Har aldrig kört en hoj med Hossack-gaffel, men i teorin låter det ju som något alla borde haft vid det här laget, men tom. BMW verkar ha gett upp att använda ”funny front ends”.
Kan ju bero på att inget annat system verkar ha några sådana fördelar att de är bättre än "standard", finns ju inget motiv att byta till något annat som gör samma sak fast på ett annat sätt...
Fast det finns fördelar med just hossack-gaffeln åtminstone; chassigeometrin påverkas inte av inbromsning, man har full fjädringsförmåga trots hård inbromsning, möjlighet till brantare gaffelvinkel utan mekaniska bieffekter eller försämrad stabilitet. Kan tom tillverkas så att ofjädrad vikt blir lägre. Att teleskop-gaffeln fortfarande används verkar mest vara pga att teleskopgaffeln är bra nog och det kostar mer att byta ut hela produktionslinan (inkl analys och designfas) mot ett nytt system än vad tillverkarna tycker är värt. Plus att racingvärlden inte vill lägga ett decennium på att utveckla ett oprövat system.
Men det har ju försöks att tävlats med diverse annat och det har ju inte slagit så väl ut, utvärderingen verkar varit att det inte haft några fördelar så klara att det varit värt att fortsätta, inte att det inte gått eller varit dyrt som jag förstått det.
Som jag skrev, det blir samma resultat bara på ett annat sätt.
Det är väl snarare så att resultatet INTE blir samma, och att förare och mekaniker är vana vid det nuvarande systemet. Finns det någon annan än ELF Honda på åttiotalet som testat något annat än teleskopgaffel i seriös racing modern tid?
Jag fortsätter på det inslagna OT-spåret...
Oavsett hur det ligger till med framgafflar och annan teknik så är nog målgruppen ganska konservativ? Själv kan jag tex inte tänka mig en hoj med elmotor oavsett hur "bra" den kan tänkas bli.
Men det har ju försöks att tävlats med diverse annat och det har ju inte slagit så väl ut, utvärderingen verkar varit att det inte haft några fördelar så klara att det varit värt att fortsätta, inte att det inte gått eller varit dyrt som jag förstått det.
Som jag skrev, det blir samma resultat bara på ett annat sätt.
nu hänger jag inte med. 1w = Nm / s. dvs om man ändrar Nm (vridmomentet) så ändras ju antal Watt, som i sin tur är samma sak som hästkrafter. Det är ju bara två olika sätt att visa samma sak, dvs som att mäta i liter eller gallons, 1 av varje enhet visar olika volym men dom mäter samma storhet.
Jag tror inte jag förstår i fysikens värld hur man inte kan ändra hästkrafterna om man ändrar vridmomentet
Skillnaden är inte marginell. Tävlingscyklister försöker hitta gram på hjul och däck, särskilt för accelerationens skull vid spurter osv.
Ett MC-däck som väger ett kilo mindre än ett annat har ett motsvarande mindre tröghetsmoment som skall övervinnas vid varje acceleration (och inbromsning).
En broms omvandlar rörelseenergi till värme.
Långsamt snurrande eller snabbt snurrande, vad ger mest värme/lättast att bromsa ned?
Buy quality, cry once
Om man pratar om utväxling på bromsskivan så ska det inte vara någon skillnad. Uppväxlad skiva ger höggre rotationshastighet men mindre bromsmoment för samma inbromsning.
Det är fortfarande samma mängd rörelseenergi som skall bli värme om man utgår ifrån två lika tunga hojar från samma fart.
Jag har svårt att se att det skulle innebära några fördelar. Samtidigt så skulle det ofrånkomligen öka den ofjädrade vikten och det skulle nog vara mindre optimalt om man är intresserad av bra väghållning.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |