P-böter, finns det nån min tid mellan 2st?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Har under natten fått 2 st P-böter för att ha parkerat på en gårdsinfart, inte för att jag stod ivägen men ändå.
Inget snack om själva boten, det var en kalkylerad risk då den enda P-platsen som fanns var i en närbeliggande T-korsning där jag av erfarenhet vet att det kan kosta 700pix och då bedömde jag det som bättre med 450.-

Men iaf nu på morgonen hade jag en lapp utfärdad 20:00 och en kl 03:00 (antagligen början och slutet på P-nissens pass). Finns det nån gräns för hur ofta dom får lappa eller?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Svar ja. De har rätt att bötfälla en felparkerad bil två gånger under en viss tidförlopp. Jag har själv råkat ut för det. Första boten utfärdades vid 23 tiden på kvällen. Den andra strax innan 8 på morgonen. Upptäckte boten och flyttade bilen strax efter 8 samma morgon ovetande om den andra boten. Den fick jag nämligen hemskickad till min brevlåda dagen efter. Om första boten är det inte mycket att säga även om det var gränsfall. Däremot tycker jag att det är tveksamt om man ska utfärda andra boten om det inte är en uppenbar trafikfara vilket inte var fallet. Jag skrev ett brev till parkeringsservice här i stan och förklarade min syn på saken utan framgång.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Enligt Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, 5 §: En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas. Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.

Detta innebär alltså att de böter du har fått är korrekt utfärdade.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
McB skrev:
Enligt Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, 5 §: En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas. Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.

Precis så ligger det till. Är parkeringsvakten en paragrafryttare är det bara för dem att hänvisa till ovan nämnda lag.

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
McB skrev:

Jag har råkat ut för en nitisk lapplisas hutlösa vrede för några år sedan. Jag gjorde lumpen då och åkte tåg från grannstaden, oftast fick jag skjuts men jag hade inte ordnat det denna gången, försenad som vanligt sladdade jag in på en parkering som jag trodde var långtidsparkering och galloperade som ett streck till stationen. När jag kom tillbaka en vecka senare så satt det en prydlig bunt med 5 st böteslappar under torkarbladet... Jag visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta...

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Harmon Rabb skrev:
Precis så ligger det till. Är parkeringsvakten en paragrafryttare är det bara för dem att hänvisa till ovan nämnda lag.
DAMN!! Förstod väl nästan att det var nåt sånt. Skulle ha ställt mig i T-korset och "tjänat" 200 spänn istället :(

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Johan skrev:
DAMN!! Förstod väl nästan att det var nåt sånt. Skulle ha ställt mig i T-korset och "tjänat" 200 spänn istället :(
Fast där hade du väl kunnat få dubbla också? Dvs förlorat ännu mer.

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Jag brukar försöka ställa mig på "allmän" mark hellre än på parkeringar/gårdar. Det ska bra mycket mer för att polisen skall orka bötfälla, och mig veterligen så jobbar inte ens plisorna på natten?

Medans väktarfirmorna verkar inte har bättre för sig på natten än att ronda parkeringsplatser/privat mark...

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Qvint skrev:
Jag brukar försöka ställa mig på "allmän" mark hellre än på parkeringar/gårdar. Det ska bra mycket mer för att polisen skall orka bötfälla, och mig veterligen så jobbar inte ens plisorna på natten?

Medans väktarfirmorna verkar inte har bättre för sig på natten än att ronda parkeringsplatser/privat mark...

P-lisor är väl de som lappar även på natten (väktarna är lapplisor på vissa orter). Jag TROR att det finns "spanare" i många bostadsområden, som antingen själva jobbar som p-lisa eller ringer och rapporterar när de ser en felparkerad bil. För man ser dem aldrig, och det räcker med att man parkerat i 20-30min så e man lappad, vad är risken att de ska ha vägarna förbi just den tiden varje gång?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tror Qvint har en poäng. Har också känslan av att de privata övervakarna är mer på hugget och jobbar väl troligtvis med nån provision, misstanke som stärkts efter denna natt eftersom samma P-idiot återkommer efter 6 timmar bara för att lappa igen.
Tror knappast att de "allmänna" lapparna skulle hängt på 2 st även om de rent juridiskt får göra så.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Hej bullen...

Jag monga klantade mig :huvet ! 'glomde' fornya skatten pa bilen :rolleyes: , akte fast i rutinkontroll pa en motorvags avfart :3freak (kunde inte gora usvang..enkelriktat, fakk). Nu har jag fatt en kallelse till domstolen har i Dublin dar jag far forklara for en domare varfor jag slarvade...hrm...gor de sa hemma med eller?
/Mongo

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Johan skrev:
Tror knappast att de "allmänna" lapparna skulle hängt på 2 st även om de rent juridiskt får göra så.

Man skulle ju kunna hoppas att så var fallet. Det var en p-vakt anställd av kommunen som bötfällde mig. Jag tror även de har någon form av bonussystem precis som de privat anställda p-vakterna. Konstigt nog slängde ovan nämnda p-vakt på luren när jag påpekade min misstanke. Ganska ohövligt faktiskt. Jag höll nämligen en vänlig samtalston under hela samtalet. Utan någon form av bonussystem har jag svårt att se motivationen för en p-vakt att sätta två böter inom loppet av 6 timmar och nytt dygn därmellan. Jag tror nog att vakten i fråga fick en varning sin chef som mottog mitt brev till följd av sitt sätt att agera mot mig i telefonen. Brevet i sig var mycket sakligt uttryckt och jag fick faktiskt ett samtal från chefen i fråga där han upplyste mig att han inte kunde göra något åt själva boten.

Jonathan

Guest
Nursey skrev:
Jag monga klantade mig :huvet ! 'glomde' fornya skatten pa bilen :rolleyes: , akte fast i rutinkontroll pa en motorvags avfart :3freak (kunde inte gora usvang..enkelriktat, fakk). Nu har jag fatt en kallelse till domstolen har i Dublin dar jag far forklara for en domare varfor jag slarvade...hrm...gor de sa hemma med eller?
/Mongo

Domstol för icke betald skatt !? :skrämd

Ändrar nog mina planer ang. lammkött i Dublin :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...