P-böter på bilen...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Detta har hänt:
* Farsan får p-böter på bilen som står på mig.
* Lydigt betalar han 500 pix den 23/7.
* Måndag eller tisdag förra veckan får jag ett brev från Transportstyrelsen där det står att man återbetalat felparkeringsagviften 500 kr från den xx/7 och satt in beloppet på konto registrerat hos mig.
* I fredags 28/8 fick jag en påminnelse att betala avgiften som jag trodde de strukit.
* I fredags skickar jag detta hittills obesvarade mail:

Hej

Idag (28/8) kom en påminnelse från Transportstyrelsen att betala en felparkeringsavgift gällande min bil XXX000. Det är lite märkligt eftersom jag betalade avgiften redan den 23/7.

Än märkligare blir det eftersom Transportstyrelsen tidigare i veckan meddelade mig att man återbetalat felparkeringsagviften 500 kr från den xx/7 och satt in beloppet på konto registrerat hos mig.

Bevisligen har Transportstyrelsen inte helt klart för sig om felparkeringen verkligen inträffat.

Underskrift

Vad händer härnäst? Blir jag tvingad att betala? Väljer Transportstyrelsen att "glömma" böterna för att det kan bli lite... obekvämt om jag larmar pressen?

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nåt har väl blivit fel men varför i hela världen skulle pressen bry sig om en sketen felparkeringsavgift?

Vad som händer härnäst är att du lyfter luren imorgon och ringer 0771-503 503. Där frågar du efter någon som ansvarar för parkeringsanmärkningar och när du blivit kopplad så frågar du om det ligger någon obetald bot kvar på ditt regnr.

Eller så väntar du på svar på mailet och hoppas det inte hinner gå till inkasso innan du får svar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad hade transportstyrelsen för motivering till att återbetala avgiften från första början?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad som händer härnäst är att du lyfter luren imorgon och ringer 0771-503 503. Där frågar du efter någon som ansvarar för parkeringsanmärkningar och när du blivit kopplad så frågar du om det ligger någon obetald bot kvar på ditt regnr.

Eller så väntar du på svar på mailet och hoppas det inte hinner gå till inkasso innan du får svar.
Som den gamle ärkekonservative stöt man är, vi "ringer" inte. När samtalet är avslutat är allt som sagts borta.
Vi skriver ett brev som ska diarieföras (troligen):tummenupp
Under alla omständigheter ska man när man "ringer" om viktiga saker, ha tagit redapå, och noterat, NÄR samtalet gjordes och VEM man talade med.
Ev även notera vad som avtalats..
Alla är inte lika smarta som man själv är.:D Inte ens på myndigheterna..
(Blev i dagarna påförde en kostnad för en fastighet som inte kände till som jag inte visste var den låg, på en plats jag aldrig varit och framför allt, jag aldrig ägt! Vilket jag klart framförde på enkel svenska.
Svaret blev?
- När sålde du fastigheten då?:huvet)

Blev lite OT och min vanliga föreläsning om "att ringa" (ja jag ÄR gammalmodig..)

Men ring gärna men se också osäkerheten runt detta..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som den gamle ärkekonservative stöt man är, vi "ringer" inte. När samtalet är avslutat är allt som sagts borta.
Vi skriver ett brev som ska diarieföras (troligen):tummenupp
Under alla omständigheter ska man när man "ringer" om viktiga saker, ha tagit redapå, och noterat, NÄR samtalet gjordes och VEM man talade med.
Ev även notera vad som avtalats..
(Blev i dagarna påförde en kostnad för en fastighet som inte kände till som jag inte visste var den låg, på en plats jag aldrig varit och framför allt, jag aldrig ägt! Vilket jag klart framförde på enkel svenska.
Svaret blev?

Blev lite OT och min vanliga föreläsning om "att ringa" (ja jag ÄR gammalmodig..)

Men ring gärna men se också osäkerheten runt detta..

Anledningen till att ringa är ju för att få snabb information om man överhuvudtaget har någon obetald bot på bilen. Det bör de inte kunna fucka upp ens på tsp. Annars kan man sitta där och vänta på mailsvar medans boten går till inkasso.
Men självklart är det en bra ide att skriva upp när och vem man pratar med vid eventuella problem senare.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Nåt har väl blivit fel men varför i hela världen skulle pressen bry sig om en sketen felparkeringsavgift?

Nja, det med pressen var väl lite ironiskt, men det är ju svårt att få fram i skrift.
Håller med om att det snabbaste och säkraste sättet att få svar, är att ringa. Samtidigt håller jag med Kahobe om att det ä lätt att feltolka eller att glömma alla detaljer i ett samtal, särskilt om det hålls på "myndighetska".

Och förresten; vart går numret?

Ah stryk det, hittade google-knappen på tangentbordet. :)

Vad hade transportstyrelsen för motivering till att återbetala avgiften från första början?

Jadu, om jag det visste.
Men jag tolkar det som att parkeringsbolaget eller Tsp upptäckt nåt fel i utfärdandet boten/anmälan (eller vad det heter) och därför betalat tillbaka femhundringen. Eller så har nån bara råkat trycka på Ge tillbaka-knappen istället för Håva in-knappen. :D

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Numret går till Transportstyrelsens växel.
Men om de till exempel säger att jo, det ligger kvar en bot på ditt regnr, då är det ju bara betala påminnelsen. Säger de att det inte finns någon, då är det ju högst intressant att fördjupa sig i varför den försvunnit och då kan det vara bra att få skriftligt att den är borttagen och påminnelsen annullerad.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Eller så har man appen Automatic Call Recorder installerat i sin telefon och klickar på spara när samtalet är avslutat
(Blev i dagarna påförde en kostnad för en fastighet jag aldrig ägt! Vilket jag klart framförde på enkel svenska.
Svaret blev?
Jag sköter min fars dödsbo och när jag förklarat att han dött och inte ville ha kvar Telia abonnemanget så tyckte kvinnan att han hade så väldigt lång bindningstid kvar så hon undrade vad han hade för särskilda skäl att avsluta det.......
-Räcker det inte att han är död?
Kvinnan är tyst ett tag innan hon säger, Jo det är ju klart.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Då har jag fått förklarat för mig hur detta drama troligtvis uppstått.
Det var kommunen som ägde P-platsen och antagligen var farsan snabbare att betala böterna än kommunen var att anmäla P-drullen till Tsp. Alltså visste inte Tsp varför de fått pengar varpå de blev tvungna att betala tillbaks dem till mig. Trist antiklimax...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!