P-böter på RR bussen.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kia skrev:
2531526 Okej jag förstår hur du tänker... då undrar jag bara några saker...

Hur vet du att bilarna inte står i vägen där det är parkeringsförbud? Vad grundar du den bedömningen på? Har du pratat med räddningstjänsten och läst på reglerna som faktiskt gäller? Har du ringt till kommunen och bett de förklara för dig varför det råder parkeringsförbud just där?

Att bilarna inte står ivägen grundar jag endast på mitt sunda förnuft och att jag tror på mina ögon, jag har inte ringt kommunen och frågat. På en bred 50-väg med extremt lite trafik, god sikt, gatubelysning och långt ifrån övergångsställen och korsningar kan man väl inte stå ivägen? Räddningstjänsten kommer förbi även om det skulle stå bilar parkerade på båda sidorna av den vägen som jag snackar om. Jag har inte undersökt varje ställe i detalj men det är ett genomgående tema här att det är parkeringsförbud, så är det inte i andra städer.

Kia skrev:
Hur vet du att vaktbolaget får böterna som betalning? Jag vet att vi jobbar så iaf att på många objekt har vi ett fast pris oavsett hur mycket böter vi skriver. Å även om vaktbolaget har böterna som betalning, vad tjänar den enskilda lapplisan på det? Hon/han får samma lön oavsett om hon skriver 5 eller 500 böteslappar på en dag.

Jag snackade med en gubbe som äger en parkeringsplats och han sa att de inte betalade vaktbolaget utan att de tar böterna som betalning. Jag vet inte säkert om det är så överallt men det är vad jag har hört. Böterna betalas till vaktbolag i alla fall.

Visst får parkeringsvakten samma lön om hon/han lappar 5 eller 500 bilar på en dag. Men om det lappas 500 eller 50000 bilar på ett år så lär det vara skillnad på vad parkeringsvakten får i lön. Har ett företag gott om pengar på grund av att personalen gör ett "gott arbete" så brukar det resultera i höjda löner och/eller bonus. Dessutom är det nog många som känner lojalitet gentemot sin arbetsgivare och vill lappa många bilar av den anledningen.

MVH Herr Syltburk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[Ett exempel på hur det kan vara]

Det område där jag bor byggdes på 40-talet.
Då beräknade man att var 10:e hushåll skulle ha 1 bil.
Nu 2006 så har varje hushåll ungefär 1 bil. Vilket leder till att området som består av ca 500 lägenheter saknar 450 p-platser.
Som tur var har man upplåtit lite mer mark till parkering på senare tid. Man byggde till 200 platser för några år sedan.
Men fortfarande saknar man 250 platser och nu finns det ingen mark att asfaltera längre.
Då tog man den korta vägsträckan som var och tillät parkering längs med vägen och fick loss 100 platser.
Fortfarande saknas 150 platser.
Då bestämdes det att parkeringen längs med vägen skulle vara tidsbegränsade. Och eftersom alla inte arbetar samma tider så skulle man kunna nyttja dom platserna på ett mer effiktivt sätt.
Så genom en tidbegränsning av uppställningstid kan 250 bilar samsas om 100 platser.

Och eftersom alla nu följer dom skyltar om tidsbegränsning som finns så är allt frid och fröjd......NOT
RaggarPelle ställde sin gamla Nova på en plats för några år sedan och vips så skulle 249 samsas om 99 platser, osv...

Därav behövs det någon som ser till att folk följer reglerna....P-vakter

syltburk skrev:
2531774Har ett företag gott om pengar på grund av att personalen gör ett "gott arbete" så brukar det resultera i höjda löner och/eller bonus.
Du har inte mycket insikt i bevakningsbranchen ser jag..
:tungan

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept