syltburk
Skallig och arg!
Kia skrev:2531526Okej jag förstår hur du tänker... då undrar jag bara några saker...
Hur vet du att bilarna inte står i vägen där det är parkeringsförbud? Vad grundar du den bedömningen på? Har du pratat med räddningstjänsten och läst på reglerna som faktiskt gäller? Har du ringt till kommunen och bett de förklara för dig varför det råder parkeringsförbud just där?
Att bilarna inte står ivägen grundar jag endast på mitt sunda förnuft och att jag tror på mina ögon, jag har inte ringt kommunen och frågat. På en bred 50-väg med extremt lite trafik, god sikt, gatubelysning och långt ifrån övergångsställen och korsningar kan man väl inte stå ivägen? Räddningstjänsten kommer förbi även om det skulle stå bilar parkerade på båda sidorna av den vägen som jag snackar om. Jag har inte undersökt varje ställe i detalj men det är ett genomgående tema här att det är parkeringsförbud, så är det inte i andra städer.
Kia skrev:Hur vet du att vaktbolaget får böterna som betalning? Jag vet att vi jobbar så iaf att på många objekt har vi ett fast pris oavsett hur mycket böter vi skriver. Å även om vaktbolaget har böterna som betalning, vad tjänar den enskilda lapplisan på det? Hon/han får samma lön oavsett om hon skriver 5 eller 500 böteslappar på en dag.
Jag snackade med en gubbe som äger en parkeringsplats och han sa att de inte betalade vaktbolaget utan att de tar böterna som betalning. Jag vet inte säkert om det är så överallt men det är vad jag har hört. Böterna betalas till vaktbolag i alla fall.
Visst får parkeringsvakten samma lön om hon/han lappar 5 eller 500 bilar på en dag. Men om det lappas 500 eller 50000 bilar på ett år så lär det vara skillnad på vad parkeringsvakten får i lön. Har ett företag gott om pengar på grund av att personalen gör ett "gott arbete" så brukar det resultera i höjda löner och/eller bonus. Dessutom är det nog många som känner lojalitet gentemot sin arbetsgivare och vill lappa många bilar av den anledningen.
MVH Herr Syltburk