P-böter

Andersqaz

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
2007,Honda CBF 1000 A
Lite beroende på om det är privat mark eller kommunal. På kommunal losar Du garanterat enligt praxis. Privat, där kan det bli civilrättsligt...och väldigt dyrt....men Du har odds 2 på 9 att vinna. Förlorar Du står Du för den andres rättegångskostnader.....

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Det finns för det första två olika sorters p-böter man kan få: P-anmärkning och kontrollavgift.

P-anmärkning får du på kommunal mark och där innefattas även stannande förbud och dylikt. P-anmärkningen delas ut av kommunalt förordnad lapplisa eller polis.

Kontrollavgift får man på privat mark och delas ut av lite grann vem som helst som anses ha erfoderlig utbildning (Carpark, Europark, PBB, osv..)

Storleken på avgiften bestäms av kommunen i fråga och kan varieras beroende på överträdelse. Maxbeloppet ligger väl på 1000:-

Kontrollavgiften som tas ut på privat mark får aldrig överstiga det kommunen tar ut på kommunal mark. T.ex i Sthlm så är det väl 450:- för vanligt p-förbud på kommunal mark. Då kan ingen ta ut mer än 450:- på privat mark.

Vill man ta reda på vad som gäller i ens egen kommun så får man vända sig till kommunens trafikkontor och fråga, oftast står beloppen på hemsidan.

Skönt att se lite inlägg med hög standard både avseende innehåll och stavning. Vill bara tillägga ett litet tips

Om du t.ex. i ett bostadsområde "måste" parkera olagligt så gör det inte på gatan. I 99% av fallen har kommunen alternativt bostadsrättsföreningen lejt ut parkeringskontrollen till 3:e partsbolag.
Dessa bolag kan endast utfärda p-böter på den mark dom är anvisade till av kommunen och/eller dom boende. Dom har med andra ord ingen möjlighet att bötfälla dig om du står på trottoaren eftersom den marken inte ingår i deras uppdrag. Endast parkeringsytor, vägar m.m. kan ingå i ett sådant avtal. För all övrig mark krävs kommunens eget folk alt. polis.

Alltså, för att bötfälla dig på t.ex. en trottoar, gräsmatta etc. så måste kommunen själv bötfälla dig. Har dom lejt ut det på ett parkeringsbolag har dom med största sannolikhet inget eget folk och då krävs det en polis"man" för att bötfälla dig och hur ofta ser du dom skriva p-böter i bostadsområden?

Om du står i stan gäller samma princip men kan knappast anses som lämpligt tips eftersom gatorna flankeras av polis lika ofta som privata och kommunala p-bolag. Sedan kan man ju förvisso se en viss skillnad i egenintresse att lappa från personer i privata p-bolag jämfört med polisen.

/Knubblo

Andersqaz

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
2007,Honda CBF 1000 A
Står man nu i stan.... i Stockholm finns det väldigt gott om P-garage med "rätt bredd" på infarts - utfartsbommen.....fast det är ju en helt annan historia. (För biljetten skall man ta med sig)

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag undrar hur ni gör ni när ni parkerar? köper ni biljett? Om man inte köper en biljett så kan man ju inte sätta den på mc:n utan man ska ha den i plånkan. p-lisan skall sätta en bot och sen skall man skicka in boten tillsammans med sin billjett och det hela är överstökat... men om man inte köper biljett då? orkar lapplisorna sätta en bot bara för att kolla om man verkligen har betalt.

Ralliartswe

Fegis
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
Honda whorenet 600 -07
Usch, var i Kristianstad igår och parkerade utanför rådhuset (tror jag det var) i en parkeringsruta för bilar. Var lite stressad så jag köpte aldrig någon parkeringsbiljett. När jag sedan kom tillbaka en timme senare satt det en söt ihoprullad p-bot i styret. 350 riksdaler. Inte mycket att göra än att betala och se glad ut.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag undrar hur ni gör ni när ni parkerar? köper ni biljett? Om man inte köper en biljett så kan man ju inte sätta den på mc:n utan man ska ha den i plånkan. p-lisan skall sätta en bot och sen skall man skicka in boten tillsammans med sin billjett och det hela är överstökat... men om man inte köper biljett då? orkar lapplisorna sätta en bot bara för att kolla om man verkligen har betalt.

Jag köpte ingen biljett och blev lappad pga det. Överklagade och fick pengarna tillbaka. Skam den som ger sig.

Nu tänker jag fortsätta att parkera på samma ställe utan biljett. Man måste anta att de är konsekventa i sina beslut. Har ju dessutom kvar kopian på utlåtandet.

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Gör som starstriker! Man kan vell alltid hävda att man inte har biljetten kvar... eller hur överklagade du?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Eller så köper man en biljett och tar med sig den, och om man får en parkeringsbot visar man bara biljetten för någon från parkeringsbolagen :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gör som starstriker! Man kan vell alltid hävda att man inte har biljetten kvar... eller hur överklagade du?

Jag påvisade orimligheten i att alla mopeder/MC i Sthlm city måste erlägga avgift. MC-rutorna är väldigt få och att samtidigt kräva oss med hoj på 20.-/h är helt orimligt. Dessutom har man infört trängselavgifter och borde därför uppmuntra folk att åka tvåhjuligt. Det gör man inte genom att bötfälla folk för att de kör hoj i stan.

Jag var jäääävligt sur när jag skrev min överklagan och det tog tydligen snurr både hos polisen och gatukontoret eller vem det nu var som handlade ärendet.

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
. MC-rutorna är väldigt få och att samtidigt kräva oss med hoj på 20.-/h är helt orimligt.
Måhända är jag lite trött för tillfället,men menar du att det kostar 20 spänn/timme att stå på mc-plats i sthlm???

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Eller så köper man en biljett och tar med sig den, och om man får en parkeringsbot visar man bara biljetten för någon från parkeringsbolagen :tummenupp

Jamen tjena. Skulle du vilja betala närmare 1250/vecka för att parkera din moppe utan för ditt kontor centralt i Sthlm?

Måhända är jag lite trött för tillfället,men menar du att det kostar 20 spänn/timme att stå på mc-plats i sthlm???

Nej, att stå i MC-ruta är gratis, men rutorna i centrala sthlm (där jag jobbar iaf) är fulla kl 0800, så man får ställa sig någon annan stans. Dvs på ställen där det kostar 20-30 kronor/timme. Det är ju helt vansinnigt att jag skall betala lika mycket för min 125cc moped som killen som kör med sin Hummer H2 i stan.

Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Personligen är jag lite tveksam över vissa mc- platser, i synnerhet på kungsholmen där jag jobbar. Jag hade min mc parkerad fint och helt enl.reglementet på en mc-plats och vips så hade 52 ans buss manglat den !!
Tur att det finns hyggliga människor som såg allt och berättade för mig när jag skulle hem och fann min skönhet demolerad.

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Om man nu blir bötfälld med MC och ber att få en biljett av nån bilist som som stått i närheten under tiden man fått boten, kan man då skicka in den biljetten och hävda att man betalt? :confused:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
tänkte lite på det. ställde min hoj på trottoar i vanlig ordning och när jag återkom vid 19-tiden stod en lisa och lappade. Efter klockan 18 är gatan där gratis.

vad hade skett om jag var tillräckligt kvicktänkt, blånekat och sagt att jag MINSANN parkerat på gatan? Jag menar, hojar (utan styrlås och alltfan) är ju hyfsat lätta att flytta på om man är desperat bilförare som vill ha platsen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...